Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Project: Colnago Super(?) als fixed gear; EINDRESULTAAT!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2011 15:04

Alhoewel het project nog lang niet af is, misschien toch leuk om te plaatsen. Ik ga mijn best doen om de voortgang hier bij te houden. Ondertussen mogen jullie lekker schieten op mijn ideeen voor dit projectje (en hopelijk ook wat vragen beantwoorden).

Ik had deze:
Afbeelding
Frame ooit gered van de schroothoop, over laten spuiten en met veel plezier op gefietst (de laatste tijd vooral woon-werk verkeer)
Maar, de laklaag was best lelijk (zachte lak, aantal druipers, letters staan scheef op de bovenbuis) en bovendien vond ik het tijd voor wat nieuws.

Dit is het resultaat van heel wat uurtjes met schuurpapier en afbijt in de weer:
Afbeelding
(gereedschap om het bracket te demonteren is nog onderweg)

Het frame is in verbazingwekkend goede conditie. Afgaande op de beroerde laklaag en all-weather gebruik hield ik mijn hart vast om wat ik onder de lak aan ging treffen. Maar dat viel, op wat makkelijk weg te schuren oppervlakte roest na, dus reuze mee.

Afgaande op de geschatte leeftijd van het frame en de lugs denk ik dat dit een Colnago Super is. Het enige dat mij verbaast is dat het (Cinelli) bracket BSA schroefdraad heeft. Dacht dat Colnago altijd ITA was?? Lugs vind ik zelf dus heel stoer:
Afbeelding

Ik twijfel nu over zelf lakken of toch laten doen. De transfers heb ik in ieder geval al wel. Heeft iemand enig idee met welke korrel je minimaal moet schuren voor een strak resultaat? De stijl wordt in ieder geval als de Saronni
Afbeelding

Maar dan een ander kleurtje ipv rood. Twijfel nu tussen metallic zwart, Jaguar groen of blauw.

Loop nu tegen het eerste dilemma aan: ik wil het frame aan de ene kant zo strak mogelijk, aan de andere kant wil ik de fiets heel misschien ooit als klassieker opbouwen (dus: geared). Wat ga ik er dus afvijlen? De kabelnokjes aan de bovenbuis zijn door roest al afgebroken, dus daar hoef ik niet over na te denken. Maar de bevestigingspunten voor de buiscommandeurs? De overige kabelnokjes? De derailleurbevestiging? Ben er nog niet over uit.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 07 nov 2011 14:35, 5 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 01 sep 2011 17:32

Oh, ik begin ook weer een beetje te dromen...
Zelf zou ik voor blauw gaan en de nokjes laten zitten, zeker met het oog op de toekomst. Misschien not-done maar mij storen die dingen niet echt. Wat betreft het schuren; ik heb altijd geleerd dat je zo fijn mogelijk moet schuren maar wat nu minimaal is weet ik niet. Eerst de grotere onregelmatigheden met een groffere korrel en dan steeds fijner. Op het moment dat je denkt dat het glad genoeg is zit je op de helft :)

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 02 sep 2011 18:21

Ik zou, zelfs als liefhebber van fixies, lekker alle nokjes laten zitten. Ik een strak spuitschema vallen ze nauwelijks uit de toon. En inderdaad zo'n frame zo behandelen dat ie nooit meer traditioneel opgebouwd kan worden is eigenlijk ook not done. Als het nou een oude batavus of peugot was ok. Maar een stalen italiaan? Neuh... ik zou alle nokjes er op laten.

p.s. dat spuitschema dat je voor ogen hebt is heel mooi (zelf zou ik misschien zelfs nog voor dat rood kiezen), alleen die chromen achterbrug wordt heel lastig. Als ik het goed heb wordt er in NL niet meer verchroomd, en zou je met je frame naar belgie moeten. Misschien kun je met je schema al rekening houden met het feit dat de achtebrug ook in kleur gaat uitkomen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 sep 2011 20:22

mda1 schreef:Ik zou, zelfs als liefhebber van fixies, lekker alle nokjes laten zitten. Ik een strak spuitschema vallen ze nauwelijks uit de toon. En inderdaad zo'n frame zo behandelen dat ie nooit meer traditioneel opgebouwd kan worden is eigenlijk ook not done. Als het nou een oude batavus of peugot was ok. Maar een stalen italiaan? Neuh... ik zou alle nokjes er op laten.

p.s. dat spuitschema dat je voor ogen hebt is heel mooi (zelf zou ik misschien zelfs nog voor dat rood kiezen), alleen die chromen achterbrug wordt heel lastig. Als ik het goed heb wordt er in NL niet meer verchroomd, en zou je met je frame naar belgie moeten. Misschien kun je met je schema al rekening houden met het feit dat de achtebrug ook in kleur gaat uitkomen?
Te laat ;-)
Vandaag toch besloten alle 'uitsteeksels' eraf te slopen. Een handige collega op het werk is met de slijptol in de weer geweest. Frame is nu, op bevestigingspunten voor bidonhouder op de schuine buis na, helemaal glad. Derailleur 'oog' is er ook af, en zelfs het bevestigingsgat voor de achterrem is dichtgeplamuurd. Onder het motto: 'als je het doet, moet je het goed doen!'. Moet toegeven dat ik wel even moest slikken toen de vonken in het rond vlogen. Aan de andere kant: als ik hem 'geared' opbouw ga ik er nooit op fietsen (want ik heb al een racefiets) en bovendien: ik heb het frame gered van de schroothoop, dus mag ik? :-)

Achtervork verchromen ga ik niet doen. Als alternatief denk ik er nu aan om een heel dun stuk gepolijst RVS op de achtervork te plakken, als kettingbeschermer. Denk er trouwens steeds meer over om het frame te laten lakken. Had een erg leuk gesprek met BCP special paint (Brady?), die vertrouw ik mijn frame wel toe. Nu de kleur nog. Wordt sowieso geen rood. Wil liefst iets dat niet door Colnago zelf ooit gebruikt is, maar wel 'klassiek' staat. Misschien maar eens wat fotoshop hulp vragen om te helpen een keuze te maken.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 02 sep 2011 23:33

Ach ja, wat er met een slijpschijf af gaat, kan er met een lasapparaat weer aan...

Als je een mooie oplossing vindt voor een chrome-look achterbrug, dan houd ik mij aanbevolen!

Gebruikersavatar
carabo
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 04 mar 2008 15:13

Gebruikersavatar carabo 04 sep 2011 21:45

tja... blijft zonde van het frame. Zo duur zijn die fixed gear framepjes niet.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2011 22:43

carabo schreef:tja... blijft zonde van het frame. Zo duur zijn die fixed gear framepjes niet.
Sterker nog, gezien al het werk dat ik hier aan heb, en nog ga hebben, is het waarschijnlijk vele malen goedkoper om een compleet nieuwe fixed te kopen. Maar wat is daar nu weer de lol van?
Zonde vind ik een fiets niet gebruiken, of een hoop werk in een fiets steken en dan toch niet helemaal tevreden zijn. Vandaar dat ik voor de radicale oplossing heb gekozen! (En mocht ik ooit nog spijt krijgen, dan moeten er maar wat onderdeeltjes terug aan gesoldeerd worden)

Dankzij de photoshopkunsten van forumlid apexrider weet ik nu ook dat ik voor donkergroen (Jaguar/British Racing Green) ga. Zoiets:
Afbeelding

Morgen komt de postbode met een pakketje onderdelen. Komende week sla ik aan het polijsten op de onderdelen die ik al heb (zadelpen, voorrem, cranks, stuurpen en stuur). Voor de liefhebber: op het frame komen voornamelijk Dura Ace AX onderdelen. Die zaten al op de fiets toen ik deze van een vroege dood wist te redden, ben er wel blij mee.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2011 21:43

Update: Bling Bling (+ korte How To)

Zo zagen de onderdelen er uit. Niet echt fraai meer dus...
Afbeelding
Afbeelding
Eerst heb ik de anodisatielaag weggehaald. Dat kan met schuren, maar dan ben je erg lang bezig (geanodiseerd alu is nogal hard). Ik heb de onderdelen een paar minuutjes in een loogbad gehangen. Gootsteenontstopper of ovenreiniger schijnt ook te werken, maar pas op, dampen zijn erg giftig!

Vervolgens wel aan het schuren geslagen. Diepe krassen weggewerkt met korrel 80. Achteraf gezien iets te grof, maar schiet wel lekker op. Vervolgens met scotch brite patches: 100, toen 240, toen 400. Tenslotte staalwol, en daarna was het tijd om te polijsten.
Van een oude boormachine, een keukentrap en wat tape een "polijstmachine" gemaakt:
Afbeelding

Eerst voorpolijsten, en daarna echt glimmend maken met een zachtere schijf en pasta. Onderdelen zijn te koop bij polijstweb.nl

Ziehier het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

(NB van het stuur en zadelpen heb ik alleen de straks nog zichtbare delen gedaan)
Niet alle putjes zijn weg, maar ik vond het na vele uren schuren wel mooi geweest. Ik ben wel iemand die van een meter afstand zijn fiets gaat bewonderen, maar een vergrootglas pak ik er niet bij. Ietwat storend zijn nu wel de half verroeste verchroomde stalen onderdelen. Die zijn namelijk niet te polijsten. Iemand toevallig nog een adresje om goedkoop opnieuw te laten verchromen?

Frame is trouwens nu bij BCP specialpaintwork, maar waarschijnlijk pas eind oktober klaar. Vraag me inmiddels wel erg af of dit een echte colnago is, of een goed nagemaakte nepper. De klavertjes op de lugs lijken net iets anders ('voetje' van de klaver is rond ipv driehoekig) en er zit een bracket in (Cinelli) met BSA schroefdraad. Ik dacht dat ALLE Colnago's ITA hadden. Iemand die er meer vanaf weet? (En ach, als 'ie inderdaad nep is, dan is het 'castreren' van het frame - nokjes e.d. eraf - ook wat minder pijnlijk voor de puristen ;-))
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 20 sep 2011 11:29

Leuk project, ik blijf het volgen!
Gazelle Team TVM \'99

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 17 okt 2011 15:27

Ik weet 98% zeker dat het een echte colnago is. Die andere 2% staat voor een hele, maar dan ook een hele goed neppert. Dat stukje op de lug kan er uit zijn geschuurd? Het is immers maar een heel klein stukje. En een cinelli bracket duidt ook wel op kwaliteit en dat hebben de nepperts niet.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 okt 2011 16:52

Bij mijn weten hebben alle Colnago's uit die tijd een Cinelli bracket. Alleen staat er dan (dacht ik tenminste) wel Colnago op, EN, hebben ze Italiaanse draad. Deze is BSA, en vooral dat laatste doet me twijfelen. Het "rondje" onder in de lug is er niet uitgeschuurd, maar is bij alle lugs hetzelfde. Ter vergelijking een lug van een 'super uit dezelfde tijd (van internet geplukt) Afgezien van de vorm van de klaver is de lug verder identiek overigens.
Afbeelding
(http://www.raydobbins.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ter vergelijking nogmaals:
Afbeelding

Overigens ben ik nog steeds in blijde afwachting van het frame (ligt nog bij de spuitert). Ondertussen zijn ook cranks en balhoofd gepolijst, net zoals de rigida DP18 velgen en de rem (die van zwart naar zilver is gegaan) en nieuw gekochte bash-ring en tandwiel (die zwart waren toen ik ze kocht, maar inmiddels ook zilver glimmen).
Waarom niet een zilver tandwiel gekocht? Dit was de enige die ik vinden kon die op een 130 BCD crank past en die wel een baan-vertanding heeft. Mijn vorige tandwiel was gewoon standaard, maar er liep wel een baanketting over. Tandjes sleten daardoor als een malle, en de boel ging er minder mooi van lopen.
Ik weet het, ik sla af en toe een beetje door, maar hoe meer ik met dit project bezig ben, hoe perfectionistischer ik wordt. Dat "backfired" straks wel een beetje, want no-way dat ik met deze fiets, als ie af is, in de winter ga fietsen (Pekel op mijn gepolijste alu, brrrr). Dat terwijl de fiets bedoeld is (was!) als woon-werk-weer-en-wind-fiets.
;-)
Nou ja, dat zie ik dan wel weer.
Ik zal eens een update plaatsen van de rest van de glimmende onderdelen, en binnenkort hopelijk van de complete fiets.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 22 okt 2011 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 18 okt 2011 10:36

Ach, of hij nu echt is of niet mooi wordt het in ieder geval wel!

Plaats reactie