Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Low-budget singlespeed frame spuiten

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 22 aug 2011 22:41

Al een tijdje ben ik bezig met een singlespeed project.
Het is mijn eerste singlespeed waar ik niet veel geld aan wil besteden.
Het stalen frame is oud en kan eigenlijk wel een nieuwe verflaag gebruiken. Laten poedercoaten kost rond de 80euro maar dat vind ik voor dit project te veel.
Nu wil ik aan de slag met verfafbijt en wat schuurpapier om vervolgens primer erop te spuiten en uiteindelijk de gewenste kleur erop te spuiten.
Het hoeft niet perfect te worden maar heeft iemand ervaringen met het zelf spuiten van een frame en/of wat tips ?

djee-djee
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2011 20:53
Locatie: EHV

djee-djee 23 aug 2011 09:39

Mijn ervaring is dat afbijt (albastine) niet op elk frame (lees verf/lak) werkt, ik heb een 2tal koga's geprobeerd en daar kwam de verf met geen mogelijkheid los. De rest een 15tal andere merken werkte het top.
Als je het op een alu frame gebruikt, gebruik dan geen ijzeren krabber o.i.d. gebruik een houten spateltje (gourmet stel), ijzer op aluminium is een NO. Je kunt het beste een dikke laag aanbrengen, dat scheelt je in herhalen en dus tijd, gebruik ook handschoenen.

Qua spuiten heb je uiteraard verschillende merken lak, ik gebruik meestal autolak. Er zijn genoeg tips op youtube te vinden hoe (afstand, etc.) je een frame moet spuiten.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 23 aug 2011 16:41

Frame kaal maken met een staalborstel op de boormachine of haakse slijper (laatste gaat veel sneller, maar is oppassen voor rondvliegende stukje staalborstel), primeren met een goed metaalprimer, aflakken met metaallak in de gewenste kleur. Rust-o-leum CombiColor is geweldig spul hiervoor en wordt met een kwast net zo mooi als spuiten.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 23 aug 2011 22:07

Bedankt! Ik ga het gewoon proberen met afbijt op het staal.
Met Albastine heb ik sowieso geen goede ervaringen.

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 25 aug 2011 11:03

ja ik heb er ervaring mee, heb al meermaals iets gespoten.
Het is belangrijk dat je het frame goed voorbewerkt. Met verf-afbijt krijg je wel de meeste verf van je frame af, maar dit volstaat niet. Je moet erna nog grondig schuren. Des te fijner de korrel vh schuurpapier, des te beter het resultaat. Vervolgens goed ontvetten en ontdoen van alle stof. Dan kun je de eerste laag primer erop spuiten. Let op dat je niet te dicht gaat spuiten anders krijg je druppels en dat is niet strak (in het begin is dit zeker wat zoeken, maar ik raad je aan een 30tal cm van het frame af te spuiten). Meestal gebruik ik 1bus primer voor 1fietsframe, komt overeen met 5-6lagen. Laat iedere laag minstens 2u drogen (afhankelijk van het merk) en spuit dan de volgende laag. Als de primer erop zit, goed laten drogen (1dag) en schuren met een heel fijne korrel bv 800. Niet schuren als een gek deze keer, gewoon je frame glad maken. Opnieuw ga je alles ontvetten en ontstoffen. Dan kun je de kleur aanbrengen. Ik gebruik minstens 2spuitbussen, ik spuit er een 10-12lagen overheen (laag per laag laten rusten). Als de kleur erop zit, kun je nog opteren voor een blanke lak, wat ik je ten zeerste aanraadt owv de beschermingslaag. Spuit er gewoon 5-6lagen overheen, totdat de spuitbus leeg is en dan zou het normaal goed op zijn poten terecht moeten komen.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 25 aug 2011 11:13

Verfafbijt
Ontvetter
Primer
Kleurlak (2 spuitbussen)
Blanke lak
Schuurpapier
Plastic om spuitcabine te maken
Kein spul..
2 week werk...

Als je voor € 80 je frame kan laten poedercoaten wist ik het wel.....
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 27 aug 2011 20:07

-eric- schreef:Verfafbijt
Ontvetter
Primer
Kleurlak (2 spuitbussen)
Blanke lak
Schuurpapier
Plastic om spuitcabine te maken
Kein spul..
2 week werk...

Als je voor € 80 je frame kan laten poedercoaten wist ik het wel.....
Ik wil er een echt project van maken,het gewoon proberen en daar lijkt me nou het leuke eraan. Sowieso aan een singlespeed bouwen.
2 weken werk lijkt me niet echt te kloppen.
Als ik, als student zijnde, 80euro kan besparen doe ik dat. ;)

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 28 aug 2011 07:18

Zelf doen kan natuurlijk leuk zijn, maar het rijtje materiaal bekijkende vraag ik me af of je wel € 80 bespaard....
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 28 aug 2011 12:19

Gegarandeerd bespaar je dat niet, dit soort klusjes kosten altijd meer dan het oplevert. Maar het zelf doen is natuurlijk wel veel leuker...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 28 aug 2011 12:52

aziraphale schreef:Gegarandeerd bespaar je dat niet, dit soort klusjes kosten altijd meer dan het oplevert. Maar het zelf doen is natuurlijk wel veel leuker...
Ok ok genoeg over het geld. Het gaat me zoals eerder gezegd om het plezier om het zelf te doen. :D :idea:

tvg
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mei 2011 21:25

tvg 28 aug 2011 13:42

waar kun je dan voor 80 euro laten poedercoaten?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 29 aug 2011 12:04

@TVG: Voor 100 euro stralen (glasparelen) en poedercoaten heb ik wel een adresje voor je (westen van het land).

@Soffatti: Inderdaad, voor het geld moet je het vooral niet doen, maar als je het leuk vind is zelf spuiten een prima plan!

Plaats reactie