Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

KONA topic

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 13 mar 2013 13:28

heel mooi fietsje, @Rob74!
Originele keus ook.
En ook nog met schijfremmen.
Hoe bevalt ie?

(heeft in ieder geval geen Easton body ;) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 mar 2013 18:30

Dat verhaal van die body is bij sommigen goed blijven hangen :lol:

Ik heb nu een ritje er mee gemaakt en daar op wonderbaarlijk wijze bijna alleen maar wind tegen gehad. De 28 mm bandjes bevallen heel goed. Dat was echt een goed keus. Ik had wat meer remkracht verwacht van de schijven maar tot nog toe remmen ze niet beter dan gewoon velgremmen. Wielen verwisselen gaat daarentegen veel makkelijker. Waarom de profs er nog niet aan zijn, is wat dat betreft mij een raadsel. Verder is de zit nogal kort. Korter dan ik gewend ben. Een stuurpen van 10 cm en een erg compact stuur. Hier ga ik nog wat sleutelen. Het is geen lichtgewichtje maar ik wou dat die ook sterk genoeg zou zijn voor minstens 10 kg aan bagage. En dat laatste kan ook makkelijk. Door de ruime achtervork zit je niet snel met de schoenen tegen een tas aan te butsen. Het frame is knalstijf en de wielen ook al. Het originele zadel heb ik er direct af gehaald. Die leek mij te soft en ik had nog een zadel liggen die ook op mijn racefiets heb. Zelfde merk en type en die heb ik maar gemonteerd en dat zat natuurlijk direct prettig.

Nog meer kilometers gaan uitwijzen of dit een top aankoop is geweest.
Live fast; die young. mijn blog

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 14 mar 2013 22:11

Mooie fiets! Het lijkt of er maar 1 staande achtervork is, maar dat is gezichtsbedrog?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

teamorange
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
Locatie: Schoten (B)

teamorange 16 mar 2013 19:21

Hey rob, proficiat met je nieuwe aanwinst... er was al een kona topic hoor...misschien voegen ze het wel samen ... ben zelf eens gaat kijken naar de kona rove maar deze jake is ook ok; hopelijk krijg je hem goed afgesteld en heb je er veel fietsplezier mee.
Ik vind Kona een tof merk met iets wat speciale fietsen... eind vorig jaar kocht ik een kona unit in staal . Ondertussen heb ik er in de winter al 2500 km mee gereden; gewoon een topfiets.
Met deze Jake kan je zeker fijn op vakantie ...veel succes ermee.
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

teamorange
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
Locatie: Schoten (B)

teamorange 18 mar 2013 20:07

Ha,kona topics zijn samengevoegd zie ik...dikke duim hiervoor :)
Afbeelding
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 20 mar 2013 22:40

Met dank aan Robert ben ik nu in het bezit van de band wagon van de eerste post. Ik rijd em uitsluitend single speed en met toeclips. Ben er nog steeds erg content mee!
Abide.

Gebruikersavatar
henschoten
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07

Gebruikersavatar henschoten 07 apr 2013 22:50

rob74 schreef:Waarom de profs er nog niet aan zijn, is wat dat betreft mij een raadsel.
gewicht?

zipper
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 feb 2006 03:58

zipper 14 apr 2013 00:27

Vind Kona een leuk eigenwijs merk. Wat ik me afvraag is of die stalen honky tonk frames ook los te verkrijgen zijn. Vorig jaar kon je nog kiezen voor de Ultegra variant of de sora/tiagra. Nu alleen voor de laatste en dan nog maar in 2x9 ook. Dat is me te karig.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 apr 2013 19:48

Ik heb dit weekend de Kona uitgeprobeerd voor het oorspronkelijke doel. Een snelle vakantiefiets meet een beetje bagage. En ik heb er maar meteen een monster training van gemaakt. Ik ben naar de verjaardag van mijn zusje gefietst; 154 km met wind tegen. Blijven slapen en vandaag 154 km terug gefietst met wind mee. En de fiets bevalt uitstekend. Het gemiddelde over 308 km was 27,8 km dus echt traag fietst het niet. Het stuurt net niet zo strak als een koersfiets zonder bagage maar dat is nauwelijks hinderlijk. Dan maar niet op volle snelheid een rotonde over scheuren.

plaatje van onderweg als ik even op het pontje sta te wachten:
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
cazz
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 dec 2010 13:48

Gebruikersavatar cazz 14 apr 2013 20:39

Ik rij sinds 2002 op een Kona Explosif, blijft een liefhebbersmerk met net een andere inslag dan de 'gewone' merken.

Gebruikersavatar
Remkoh-tete
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2012 16:00
Locatie: Teteringen

Gebruikersavatar Remkoh-tete 27 nov 2013 09:53

Sinds kort ben ik in het bezit van een Kona Rove 2013. Een mix tussen een cyclocross en een commuter. Een stalen gifgroen frame, Sram Apex (effe wennen dat schakelen) en Hayes schijfremmen.
Ik denk er nog over om hem uit te rusten met spatborden voor als ik naar mijn werk fiets.
Hij rijdt echt fantastisch! Zowel op de weg, als afgelopen weekend mijn eerste MTB-tourtocht. De oorspronkelijke banden rijden goed op de weg en op harde ondergrond maar in de modder gleed ik alle kanten op. Deze moeten nog door een setje worden vervangen. Ben nog aan het kijken wat want het moet een mix zijn tussen goed op de weg en in het bos. Lastig compromis, maar ga toch zoeken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 01 dec 2013 12:41

Ik rijd nu een Kona Rove 2014. Inderdaad een heerlijke fiets, maar de banden heb ik er na 1 rit onmiddelijk afgegooid. Ik vond ze wiebelig en heb ze vervangen door een set Challenge Grifio.

Plaats reactie