Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

KONA topic

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 jul 2011 18:11

In navolging van de racefietsenafdeling is het misschien wel leuk om ook hier wat topics te openen van typische singlespeedmerken.

Mijn nieuwste aanwinst voor mijn woon-werkritjes is de KONA Bandwagon (2010) Ik ben niet zo'n klusser, dus kant en klaar gekocht bij "Mammoet" in den Haag. Tot nu toe erg tevreden met mijn aankoop. Ik heb wel het stuur (van baanstuur naar een 'shallow drop' racestuurtje), en de stuurpen (van 100mm naar 130mm) vervangen.
Twee dingen vallen op. Ten eerste dat een singlespeed erg licht trapt, en ten tweede dat de ketting veel lawaai maakt(ratelen). Het eerste is uiteraard prima, het tweede wat minder. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Afbeelding

Afbeelding

Wat comfortabeler dan het oorspronkelijke baanstuur. nu liggen de remgrepen mooi in een lijn met het stuur.

Afbeelding

Afbeelding

Door het achterwiel om te draaien, verandert de Bandwagon van singlespeed naar fixie en andersom.
Afbeelding

FSA crankstel, en speciale Shimano singlespeedketting (cn-nx01)

bas123
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 jul 2010 17:05

bas123 21 jul 2011 19:03

Wat een mooi ding zeg. Om jaloers op te worden.
Misschien komt het ratelen doordat de ketting wat te strak gespannen is?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 jul 2011 19:57

Tja, dat dacht ik eerst ook. Maar bij uitproberen, bleek het niet minder te worden bij een lossere ketting.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 21 jul 2011 20:57

't Is een beauty. Lekker eigenzinnig.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 jul 2011 21:34

Mss de ketting zelf?

Zijn je tandwielen 3/32" of 1/8" breed?
Indien 3/32" zal een hoogwaardige 7/8 speed schakelketting een stuk stiller lopen, indien 1/8" schijnt een Izumi baanketting mooi stil te zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 22 jul 2011 11:37

Wat een leuk ding!

Wel jammer dat je hem niet zelf hebt opgebouwd, want dat is toch een beetje de lol van de single speeds en fixies. Maar desalniettemin een geinig eigenwijs fietsje geworden.

Over het ratelen: Aangezien je hem zo uit de winkel hebt lijkt het me stug, maar is je kettinglijn wel recht? En probeer hem eens als fixed, en kijk dan of ie nog steeds ratelt.

En eigenlijk moet je sowieso fixed rijden... because you know: if it ain't fixed, it's broken! ;)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 22 jul 2011 12:09

Ik heb hem zojuist een keer andersom uitgeprobeerd, en dan ratelt ie niet. Ligt dus niet aan de ketting. Overigens wat betreft dat zelf bouwen, natuurlijk is het leuker als je het zelf gedaan hebt, maar niet in mijn geval. Ik heb er de handigheid en vooral het geduld niet voor. Laat mij maar liever fietsen.
Fietsen met een fixie is trouwens wel echt wennen. Ik ben wel bang dat ik per ongeluk de benen even stil zal willen houden, en dat ik dan gelanceerd wordt.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 22 jul 2011 13:05

robbebopper schreef:Ik heb hem zojuist een keer andersom uitgeprobeerd, en dan ratelt ie niet. Ligt dus niet aan de ketting. Overigens wat betreft dat zelf bouwen, natuurlijk is het leuker als je het zelf gedaan hebt, maar niet in mijn geval. Ik heb er de handigheid en vooral het geduld niet voor. Laat mij maar liever fietsen.
Fietsen met een fixie is trouwens wel echt wennen. Ik ben wel bang dat ik per ongeluk de benen even stil zal willen houden, en dat ik dan gelanceerd wordt.
Dan ligt het dus toch aan je kettinglijn, of aan je freewheel... Moeilijk te zeggen op afstand.

Met fixed rijden zul je zeker in het begin een keertje onnadenkend je benen een keer stilzetten, en een stevige douw krijgen van de pedalen. Dat overkomt iedereen denk ik. Net als een keer omvallen bij stilstand als je je klikpedalen nog niet gewend bent. Maar eenmaal aan gewend rijdt het wel heel fijn moet ik zeggen. En stil! ;)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 22 jul 2011 19:44

Nou, maar eens de tijd nemen om er aan te wennen dan. Ik ga hem toch vooral voor mijn woon-werkverkeer gebruiken, en dat is maar 20 km enkele reis. Dan is het wel te doen zonder te freewheelen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jul 2011 19:22

Uiteraard, fixed is veel leuker, en 20km fixed is prima te doen.

Heb je je kettinglijn nou al nagemeten trouwens? 2 millimeter verkeerd kan al een wereld van verschil maken qua geluid.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

teamorange
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
Locatie: Schoten (B)

teamorange 10 dec 2012 16:03

Dit weekend mijn nieuwe winterfiets besteld , mijn oude bad boy 26" heb ik verkocht.
Ik dacht zonder MTB te kunnen maar met mijn racefiets in de sneeuw viel toch niet zo mee :?
Vandaar deze sobere kona unit . (staal,goedkope onderdelen,29-er ,32x18 verzetje...)
Iemand ervaringen met deze fiets? Vrij weinig kona te vinden op dit forum :(
Afbeelding
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 mar 2013 12:26

Ik heb een nieuwe fiets gekocht en het is een Kona. En daar bestond nog geen topic over, dus daar wordt het dan maar ook eens tijd voor.

Het verhaal staat al mijn blog

en ook hier een fotootje:
Afbeelding

Waar zitten de andere bezitters van Kona hier op het forum? En wat vinden zij van het merk?
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie