Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Projectvraagje

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 02 feb 2008 21:40

Aangestoken door het singlespeed/fixed enthousiame ben ik eens even de krochten van de garage/zolder ingedoken om te kijken of ik niet nog wat oud spul van m'n vader had om zelf zoiets te bouwen. Inmiddels is het volgende boven water:

- Jaren 60/70 frame en vork. Mooie horizontale dropouts en geen gesoldeerde nokjes voor wat dan ook. Scheelt weer zagen...;)
- Campa-bracket en crankstel. Zelfde tijd, wel dubbel maar dat mag de pret niet drukken.
- 5-speed achterwiel met een ouderwets opgeschroefd blokje. Wel tubevelgen, maar dat heeft wel wat moois.
- Atom maillard single-speed freewheel en daar gaat het ff om.

Volgens m'n vader is het Atom freewheel gebruikt met deze wielen, ze moesten toendertijd nog wel eens koersen met een vast verzet, vandaar. Het bouwen van dit projectje zal wat dat betreft dus vrij eenvoudig zijn, als ik het bij een singlespeed hou. Maar nou lijkt het me wel wat om er een fixer van te maken. Kan ik gewoon een vast tandwiel op deze naaf schroeven, of krijg ik dan een probleem met de kettinglijn? En als ik een probleem krijg: hoe los ik dit op? Ik heb van alles gevonden over omzetten van spacers en het 'herspaken' van het wiel, maar is dit wel nodig als dat Atom freewheel er zo op kan?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 02 feb 2008 21:43

Leuk, nog een singlespeed project, ben benieuwd! Maar wat is je vraag?
Ik weet het zeker denk ik

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 02 feb 2008 21:50

Te snel op plaatsen gedrukt, nu is tie compleet! :-)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 02 feb 2008 21:59

Leuk, blijf de vorderingen hier posten. Op je vraag heb ik helaas geen antwoord.

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 02 feb 2008 22:10

Hm, ik denk dat een vast tandwiel inderdaad een probleem oplevert, omdat het waarschijnlijk minder ver uit het centrum van de naaf steekt als het freewheel.
Wat wel een mogelijkheid is, is het uitspaceren van het wiel, en het "re-dishen" van het wiel: Normaal gesproken staan je spaken aan de kant van de aandrijving onder een kleinere hoek t.o.v. de velg, omdat je daar meer ruimte nodig hebt voor je pignon of cassette, maar je wilt natuurlijk wel dat je wiel goed gecentreerd in je frame staat. Door het re-dishen draai je dit om, waardoor je wiel eigenlijk de verkeerde kant op wordt gespaakt. Plaatjes hiervan kun je vinden op www.m-gineering.nl of www.sheldonbrown.com. Succes!
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 02 feb 2008 22:31

@GastheerG: Hoe werkt dit? is dit een soort afstandsbus die de breedte van de pignon simuleert zodat het tandwiel in lijn komt?
Ik weet het zeker denk ik

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 02 feb 2008 23:20

@GastheerG: Mijn dank is groot! Ik zal eens even bij mijn FM dit materiaal gaan regelen. Als je het over afstandsringen hebt, zijn dat dan gewoon spacers zoals ik ook in n normale cassette heb zitten? Ik heb wel een paar hele dunne ringen bij die Atom naven (heb er 2) zitten, maar die lijken me wat dun.

@The others: I'll keep you posted!
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 03 feb 2008 11:22

@Aziraphale , leuk projectje! Op die manier krijgt een fiets die anders weg stond te stoffen een nieuw leven :) Veel succes met de opbouw.

@GastheerG , Ik volg het niet helemaal meer. De vraag is of i.p.v. het freewheel er een opschroeftandwiel op komt. Maar het schroefdraad voor freewheel en opsch. tandwiel verschilt toch? Of in die tijd niet? En is het wel mogelijk het opschroeftandwieltje te borgen d.m.v. een sluitring, zoals ook bij een cassette?
En ik snap het kettinglijn verhaal ook niet helemaal, als er voorheen met succes een freewheel op zat, dan moet de kettinglijn toch sowieso goed zijn?
Ik zit nu in een situatie waarin ik iets kan leren dus zou het iets "gemakkelijker te kunnen begrijpen" worden uitgelegd? :D

Grtz.
Rubenio

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 03 feb 2008 11:59

In principe zou de kettinlijn iig goed moeten zijn, maar een baankrans is qua breedte anders doordat er geen lager inzit. Vergelijk de volgende foto's maar eens:
http://cgi.ebay.nl/ATOM-Maillard-freewh ... otohosting
http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm

Bij de m-gineering link ff kijken bij de schroefkransjes. Hierbij zit de krans niet centraal op het draad, waardoor je ketting niet in een rechte lijn van voor naar achter loopt. Dit geeft (in principe) een grotere kans op het aflopen van de ketting en dat staat zo slordig... :-)

Het is inderdaad een mooi project om weer een oud frame aan het rijden te krijgen. Ik heb een paar van dit soort frames staan (een frame gooi je niet weg...) en ik wou er al een tijdje iets mee doen. Met moderne wielen kun je er echter niets mee omdat ze te smal zijn, maar voor dit soort ondernemingen zijn ze perfect omdat ik ook nog van allerlei spul heb liggen dat er ooit nog opgezetten heeft. Erg leuk!

Grtz,

Erik
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 11 feb 2008 22:29

@Aziraphale: Hoe staat het er voor, ben je al begonnen? Ben benieuwd naar je kluservaringen tot nu toe!
Ik weet het zeker denk ik

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 12 feb 2008 01:22

Ik ben inmiddels druk bezig! Het frame is vanmiddag geschuurd en staat nu in de eerste rode laklaag. Het is een RIH, Batavus of Verhoeven uit +- '67. M'n vader wist alleen niet zeker meer welke dit nou was. Hij is nl ivm roestvorming een paar keer overgelakt en was dus egaal blauw. Het meest waarschijnlijk is echter de RIH. Ik heb er over gedacht om de boel te laten spuiten, maar dan wil ik hem ook origineel hebben en aangezien het merk niet zeker is heb ik dit niet gedaan.
Verder heb ik alle onderdelen nu compleet en zijn de wielen inmiddels gedemonteerd en schoongemaakt. Weinmann velgen met Campa-naven van 30-40 jaar oud (Gran Sport of Nuovo Record) en nog vrijwel perfect! Echt genieten als je dat demonteert. Omdat ik twee van deze achterwielen heb staan gaat dit project ook remmen krijgen. Een wiel wordt dan een 'suicide-hub' en de andere komt een freewheel op.
Het wordt trouwens wel een helemaal met 'klassiek' spul opgebouwde fiets. Er komen Weinmann-centerpull remmen op en de kabels lopen boven het stuur uit. Het idee is dat het er net zo uit komt te zien als toen mijn vader er single-speed wedstrijden mee reed. Ik heb dus het derailleuroog ook bewust niet verwijderd.
Ik zal ook binnenkort ff wat foto's maken. En als er trouwens nog iemand een setje RIH decals heeft liggen...

Erik
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie