Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Project Batavus

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 feb 2008 18:13

Of je moet nog wat beter wennen aan het fixed rijden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 07 feb 2008 21:51

[quote="Aziraphale"]Rotafixen??? Wasda? Ik lees overal wel dat je zo'n kransje moet locken met een lockring van een bracket. Wat is de kans dat het daadwerkelijk losdraait?[/quote]

Van Wikipedia (kom hier maar eens om bij de encyclopedia brittanica!):

The Rotafix enables the securing of a sprocket ("cog" ) to a track hub without the use of a chainwhip.

The chain is removed from the chainring and rests around the bottom bracket shell and on the sprocket with the rear wheel in the horizontal track ends. Wrap the chain around the sprocket so that it secures itself, shown here. To secure the sprocket onto the hub, when facing the drive side of the bicycle, rotate the wheel counter-clockwise until it is not possible to turn any more. Professional mechanics also refer to this method as "frame whipping", as there is no need to utilize a chain whip.

Reverse Rotafix: to remove the sprocket, reverse the direction of the chain wrap and wheel turning direction.


Snappez vous? ;)


@ Tse, da's balen. Maar ik denk dat het een kwestie van wennen is. Je moet inderdaad beseffen wat je ook al weer aan het doen bent. Na 6 maanden denk ik er niet eens meer aan! Maar een flip-flopje is sowieso een goed idee!

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 07 feb 2008 22:54

Ik zou ook nog even doorzetten!
Ik dacht eerst dat fixed een ramp was , maar ik heb 2 weekjes doorgezet en nu wil ik niet meer anders.
Succes met je project in ieder geval en post ook wat foto's!

Grtz.
Rubenio

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 13 feb 2008 00:44

@Wouter nog fkes: ik snap hem, maar dit is gewoon het vastzetten/loshalen van een baankransje. Hiermee borg je de zaak niet...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

ghibli
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 nov 2007 17:48

ghibli 17 feb 2008 20:06

[quote="tse"]Gisteren eerste keer gefixed (met leenfiets). Op een lang recht stuk langs de scheldedijk. Zeer leuk. Tot ik een rimpeling in het asfalt tegen kwam ... foutje: de benen even stilgehouden... knal op mn gezicht gegaan. Ik was nochtans op mn hoede hoor!!!

Moraal: een fixie voor woon-werkverkeer= om problemen vragen!!

[/quote]

Ik heb deze winter 10 keer op de baan gereden (en 2X gevallen), zo wen je ook aan een fixie. Was erg leuk en leerzaam. Idee?

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 17 feb 2008 22:35

@GHIBLI , mag je met elke fixer dan op de baan?

Grtz.
Rubenio

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 17 feb 2008 23:24

[quote="rubenio"]@GHIBLI , mag je met elke fixer dan op de baan?

Grtz.
Rubenio[/quote]

Zolang er niet meer op en aan zit dan wat een normale baanfiets ook heeft wel geloof ik. (dus geen remmetjes ed.)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 feb 2008 00:58

[quote="rubenio"]@GHIBLI , mag je met elke fixer dan op de baan?

Grtz.
Rubenio[/quote]

Ik denk dat je in de problemen komt omdat je bracket niet hoog genoeg is waardoor je veel eerder met je rechter pedaal 't hout raakt als je niet hard genoeg rijdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie