Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed MTB?

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 12 feb 2008 23:00

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik, naast mijn singlespeed wegfiets, een MTB (opknappertje) aanschaffen.

Het plan is voorlopig nog steeds om hier een nieuw setje derailleurs op te zetten, voornamelijk om er mee door het bos te rijden (dat heb je bij mij in de buurt nogal veel).

Uiteraard vraag ik me ook af of het misschien een leuk idee is om er een singlespeed MTB van te maken.

De voordelen van het singlespeeden gaan natuurlijk ook gewoon op voor off the road, (weinig onderhoud, nooit nadenken over de versnellingen, lichter) maar er lijken wat nadelen aan te kleven:

Klimmetjes off road worden een probleem (heb 1 keer Schoorl gereden, hier moest ik met 24 versnellingen al regelmatig van de fiets :( )

Twee singlespeeders is misschien een beetje overdreven (zeker omdat ik geen geared fiets heb)

Samen met anderen rijden wordt lastiger.

Heeft iemand ervaring met singlespeed MTB rijden? Of er ideeën over?

Groeten, Paul
Ik weet het zeker denk ik

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 feb 2008 01:34

Tuurlijk is singlespeed offroad ook leuk!
Sterker nog: hoe afwisselender het terrein, hoe groter de lol van singlespeed, dus offroad is singlespeed nóg leuker!
Van klimmetjes word je alleen maar sterker.
En mocht je eens van de fiets af moeten, zie dat dan niet als een afgang maar als een leuke afwisseling :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 13 feb 2008 14:14

Hey Chris,

Ik wil binnenkort ook weer met MTB beginnen en zit ook erg te dubben over ss of niet.
Maar als het toch geen peperduur projectje word zou ik er makkelijker voor kiezen.

Ojah , het kan altijd nog gekker : 29" , Fixed mtb , etc.. :P

Grtz.
Rubenio

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 feb 2008 15:42

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 13 feb 2008 15:57

:p oef dat is pas overkill
dat plaatje met die oranje fiets ziet er wel heel erg "onnatuurlijk" uit :)

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 13 feb 2008 16:44

Die 36" had ik inderdaad gezien op het forum van dirty-pages, ziet er wel leuk uit. Fixed gaat het toch ook echt niet worden, het moet wel een beetje relaxed blijven :)

@Scepticus: jij hebt vlgns mij ervaring hiermee, hoe gaat dit als je samen rijdt met anderen? Ik ben een beetje bang dat ik dan niet kan meekomen, hoe gaat dat in praktijk? Rijdt jij alleen singlespeed? Zo niet, wanneer rijdt je geared en wanneer niet?
Ik weet het zeker denk ik

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 feb 2008 16:56

Ik had voeger (lees 1987) ook zó'n singlespeed. Een crossfiets (lees BMX) :D Dat waren pas tijden...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 feb 2008 20:31

[quote="Paul Chris"]
@Scepticus: jij hebt vlgns mij ervaring hiermee, hoe gaat dit als je samen rijdt met anderen? Ik ben een beetje bang dat ik dan niet kan meekomen, hoe gaat dat in praktijk? Rijdt jij alleen singlespeed? Zo niet, wanneer rijdt je geared en wanneer niet?[/quote]

Op de singlespeed word je bergop gedwongen voluit te gaan, dus daar rijd je de gearies allemaal los.

Als je op de top van de klim met een kort sprintje ff goed snelheid maakt verlies je ook op afdalinkjes niet zoveel. Alleen op lange rechte stukken lever je iets in.

Mountainbiken doe ik alleen SS atm. Als ik met anderen rijd zijn daar (bijna) altijd ook wel andere SS'ers bij trouwens. In de omgeving van Utrecht zitten best wat singlespeeders.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 13 feb 2008 21:57

@scepticus: bedankt voor je reactie. Ben er nog niet helemaal uit, maar het spreekt me zeker aan/ Eerst die MTB maar eens hierheen halen. Leuke link trouwens (how to ride a bike forever)
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 13 feb 2008 22:02

[quote="rubenio"]Maar als het toch geen peperduur projectje word zou ik er makkelijker voor kiezen.

[/quote]

Mijzelf kennende zal het zeker geen duur projectje worden (ook niet als ik hem geared maak). Mijn voornaamse afweging is mijn beperkte ruimte, er is zeker geen plek voor 2 MTB's (naast de herenfiets met kinderzitje, nog een herenfiets (waarom eigenlijk?) de damesfiets met kinderzitje, de trapauto, de traptractor en allerlei andere zaken die je berging binnen mum van tijd tot een no-go area maken :) )
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 18 feb 2008 22:22

Vandaag heb ik besloten de MTB op te gaan bouwen als singlespeed. Het blijft natuurlijk een beetje bizar om 2 singlespeeds te hebben, maar vooruit (je moet toch wat te doen hebben).

Vanavond heb ik de donorfiets gehaald. Je moet een beetje relativeringsvermogen hebben, anders zou je spontaan in huilen uitbarsten. Het is een Giant Boulder Alu Lite. Weer een Giant is toeval, er rijden er ook zo enorm veel van rond... De Boulder zie je ook veel, maar in zo'n sobere afmontage als deze zie je ze gelukkig zelden.

De derailleurs en gripshift zijn Shimano, ik denk Alivio. Er staat geen type op, alleen een vrij grote A. De fabrikant van de V brakes heeft zijn naam niet een op de spullen durven zetten. Crankstel is niet te herleiden en heeft een hele bijzondere steek... Ik hoop dat het 32 tands wiel nog onbeschadigd is, vind hier maar eens een nieuw blad voor.
De banden zijn volledig uitgedroogd en gescheurd, zelfs de buitenkabels van remmen en derailleurs zijn he-le-maal door.

Affijn, de meeste rommel kan er meteen vanaf. Wat je dan over houdt is een redelijk licht aluminium frame en twee rechte wielen (van het befaamde merk Joytech, wie kent ze niet.......:p)

En eerlijk is eerlijk, voor 25 euro's mag ik natuurlijk helemaal niet zeuren.

De foto's zal ik binnenkort posten als ik in het licht foto's kan maken, het sloop- en bouwverslag volgt daarna!

Ik weet het zeker denk ik

Plaats reactie