Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

fixie / single speed naven

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 feb 2008 14:16

Ik dacht dat het handig was om alle info over SS naven te bundelen, en ik zit zelf met enkele concrete vragen:

- kan ik op een naaf met schroefdraad behalve een fixie kransje en een freewheel voor één tandje ook een freewheel voor meerdere tandjes (bvb 5) kwijt? Het zou zijn om mijn single speed wielen om te bouwen naar vakantiefiets-wielen

- zijn alle baannaven ook geschikt voor op de weg (stevig genoeg?)

- wat zijn je favoriete singlespeed naven? Wat is prijs/kwaliteit, wat is bagger?

- websites voor single speed spullen (een voorzetje:
singlespeed.nl
m-gineering.nl
ook via bike-components.be

- kunnen 1/8 kettingen samen met eender welk voorblad? (en nu wijk ik af van de naven)

-
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 26 feb 2008 20:44

@ de zwarten , goede zet dit topic!

Het enige wat ik hieraan kan toevoegen is mijn ervaring met de fixie naven van Surly.
Ik ben er erg tevreden over alleen vind ik soms de speling er lastig uit te halen.
Prima naafjes voor beginner , ook omdat ze flip-flop zijn en niet erg duur.

Grtz.
Rubenio

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 26 feb 2008 21:04

[quote="de zwarten"]
- kunnen 1/8 kettingen samen met eender welk voorblad? (en nu wijk ik af van de naven)
[/quote]

Ik heb een tijdje singlespeed gefietst met een 1/8 ketting op een standaard voorblad. Of het ideaal is durf ik niet te zeggen maar het werkte gewoon, de ketting vloog er voor iig nooit af.

Hier nog een linkje met wat naven die volgens mij wel goed zijn, maar waar ik zelf geen ervaring mee heb ;): linkje

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 26 feb 2008 23:19

[quote="de zwarten"]Ik dacht dat het handig was om alle info over SS naven te bundelen, en ik zit zelf met enkele concrete vragen:

- kan ik op een naaf met schroefdraad behalve een fixie kransje en een freewheel voor één tandje ook een freewheel voor meerdere tandjes (bvb 5) kwijt? Het zou zijn om mijn single speed wielen om te bouwen naar vakantiefiets-wielen

Vast wel, al weet ik het niet zeker. Andersom werkt het ook!

- zijn alle baannaven ook geschikt voor op de weg (stevig genoeg?)

Alle moderne baannaven gaan dat wel aankunnen. Garantie is een ander ding, maar ze houden het heus wel. De enige flens die bekend staat om te knappen is die van de vintage Record 'sherrif star hubs', maar daar rijden ook volksstammen (met teveel geld) tevreden op rond.

- wat zijn je favoriete singlespeed naven? Wat is prijs/kwaliteit, wat is bagger?

Als je geld over hebt en niet te lang wacht tot de dollar weer omhoog gaat: Phil Wood. Dat is echt de shit. Surly is ook prima, maar wel beduidend minder mooi/goed/duurzaam/duur. Laten liggen: de huismerk naven van Nashbar. Kosten 30 dollar, maar dan is het ook niks.
Oh ja, als je voor fixed gaat zijn de Miche Pista's erg fijn. Ik rij er nu een paar weken op rond, en afgezien van de beroerde lockring voldoen ze goed. Bij bike-components ook nog eens erg prettig geprijsd!


- websites voor single speed spullen (een voorzetje:
singlespeed.nl
m-gineering.nl
ook via bike-components.be


- kunnen 1/8 kettingen samen met eender welk voorblad? (en nu wijk ik af van de naven)
Ja, dat kan!
-
[/quote]

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 11 mei 2008 16:47

- waar haal/koop ik een fixie naaf (online/offline)?
- is dit nu echt het enige onderdeel wat je nieuw moet aanschafen om een fixie te maken (ervan uitgaande dat al het andere het te gebruiken is)
- wat zijn jouw totale uitgaven geweest voor je fixie???

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 11 mei 2008 18:12

[quote="de zwarten"]Ik dacht dat het handig was om alle info over SS naven te bundelen, en ik zit zelf met enkele concrete vragen:

- kan ik op een naaf met schroefdraad behalve een fixie kransje en een freewheel voor één tandje ook een freewheel voor meerdere tandjes (bvb 5) kwijt? Het zou zijn om mijn single speed wielen om te bouwen naar vakantiefiets-wielen

Denk niet dat dit gaat werken. Een wiel met meerdere verzetten is paraplu gespaakt en heeft aan de tandwielzijde een grote afstadsbus. Om een goede kettinglijn te krijgen hebben singlespeednaven dit juist niet waardoor de ruimte voor een pignon ontbreekt

- zijn alle baannaven ook geschikt voor op de weg (stevig genoeg?)

Denk dat de lagerafdichting een groter probleem is dan de sterkte. Baanaven zijn nou eenmaal niet gebouwd op water en viezigheid.

- wat zijn je favoriete singlespeed naven? Wat is prijs/kwaliteit, wat is bagger?

- websites voor single speed spullen (een voorzetje:
singlespeed.nl
m-gineering.nl
ook via bike-components.be

- kunnen 1/8 kettingen samen met eender welk voorblad? (en nu wijk ik af van de naven)
Volgens mij wel, ik rijdt op m'n ene singlespeed met een stasfietsketting, op m'n andere met een Sram 7/8speed ketting, werkt allebei probleemloos.

-
[/quote]
Ik weet het zeker denk ik

Plaats reactie