Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Mijn koga miyata fixie project in spe

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 11 mei 2008 23:28

Hallo,

Ik heb al een post over mijn RIH geplaatst maar die laat ik voorlopig met rust.
Dit stond nog in de schuur bij mij pa :) Moet hem nog ophalen, maar de achterpadden lijken me lang genoeg (het frame is overigens het zelfde als mijn RIH reynolds 501)

[img=http://farm3.static.flickr.com/2154/248 ... 97.jpg?v=0]

[img=http://farm3.static.flickr.com/2326/248 ... bb.jpg?v=0]

[img=http://farm4.static.flickr.com/3124/248 ... ee.jpg?v=0]

[img=http://farm4.static.flickr.com/3058/248 ... d2.jpg?v=0]

Hebben jullie nu al tips, suggesties dingen die ik moet vermijden

Oh een glossary overzicht van termen zou voor mij als noob ook wel handig zijn?

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 11 mei 2008 23:46

vraag 1: Het valt me op dat mijn frame ook zo'n schroefje heeft
[img=http://farm1.static.flickr.com/238/5245 ... 54.jpg?v=0]

Waar dient dit voor?

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 11 mei 2008 23:48

Achterpadden zijn inderdaad mooi diep. Mocht je je ketting toch net niet op spanning krijgen, kun je er een gewone stadsfietsketting opleggen, hiervoor heb je speciale "halflinks" in de handel, waardoor je een ketting in kunt korten met 1 schakel i.p.v. de gebruikelijke 2. Kan soms net het verschil maken. Succes met de ombouw, het is goed te doen!
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 12 mei 2008 01:04

Het schroefje op de foto heeft net een andere functie dan die in jouw fiets denk ik. Het witte frame heeft horizontale naar achteren gerichte achterpadden. De schroefjes hier dienen er voor om te voorkomen dat je de as naar voren trapt onder de druk van de ketting, waardoor je ketting slap komt te staan. Ze functioneren als kettingspanners.

In jouw frame zitten de schroefjes aan de achterkant, en dienen volgens mij alleen als ijkpunt op je wiel weer op de goede diepte terug te zetten als je het er uit hebt gehad. Omdat ze andersom zitten heb je er dus niets aan voor de kettingspanning.
Ik weet het zeker denk ik

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 18 mei 2008 22:02

ok, vandaag begonnen met de demontage en het ging voorspoedig.

Behalve het crankdeel met de twee tandwielen. Hier zit nog een "inbus" bout op alvorens ik de cranktrekker kan gebruiken. Maar die krijg ik niet open. Is dit gewoon "tegen de klok ind" open maken?? Linkerdeel was wel gewoon tegen de klok in.

Zal binnenkort foto's updaten

bij voorbaat dank


paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 18 mei 2008 23:34

Ja hoor, allebei je crankbouten gaan tegen de klok in open. Beetje inspuiten met WD40 o.i.d. kan misschien helpen.
Ik weet het zeker denk ik

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 18 mei 2008 23:48

@paul, dank je.

Was idd tegen de klok in. Moest een aantal keer met de hamer tegen de inbussleutel slaan :)
WD40 schrijf ik op (is dit een soort kruipolie?)

Toch nog een aantal vragen
- hoe krijg ik het crankstel los zonder een sugino sleutel??

Indien ik alles heb gedemonteerd.
- is het verstandig alle schroeven en tandwiel die ik gebruik schoon te maken met water??
- welk vet of smeurrie raden jullie aan?

mvg

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 19 mei 2008 00:01

Klopt, WD40 is een soort kruipolie. Smerende werking is niet maximaal, maar werkt goed voor losmaken van vastzittende delen.

Crankstel zou gewoon los moeten kunnen met elke willekeurige cranktrekker van een paar euro, of bedoel je de trapas? Voor de trapas heb je voor demontage speciaal gereedschap nodig, maar dit kan je FM misschien even voor je doen? Zeker bij een ouder model trapas (met zo'n rondje met twee kleine vlakke kantjes als lockring) is het zonde geld te steken in gereedschap, omdat de standaarden tegenwoordig anders zijn.

Zelf maak ik dingen alleen met water (en een beetje dreft) schoon als ik er bij kan om het goed droog te maken. Als het heel vies is kun je ook een beetje remmenreiniger (voor de auto) gebruiken, krijg je al het vet makkelijk weg.

Vet of smurrie waarvoor?
Ik weet het zeker denk ik

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 19 mei 2008 00:16

@paul, bedankt voor alle info.

Ik bedoelde idd de trapas, crankstel heb ik al gedemonteerd. Ah ga kijken of ik een vriendeljke FM hier in A'dam kan vinden. Maar is er geen handigheidje

Ben van plan om de fiets helemaal uit elkaar te halen n.a.v bob's garage op fixedgeargallery. En dan wil ik o.a. de kogellagers (balhoofd, trapas) ook opnieuw invetten met smurrie?. Nu hoor ik gekraak van zand.

En alles wat ik ontvet moet toch opnieuw worden ingevet?

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 19 mei 2008 00:40

Een oude trapas demonteren zonder speciaal gereedschap kan wel. Hergebruiken is dan meestal niet meer mogelijk, en je loopt het risico dat je de kleine vlakke stukje op de ring aan de aandrijfkant zo om zeep helpt dat je zelfs met speciaal gereedschap geen grip meer hebt. Maar je kunt het proberen: aan de linkerkant met een grote griptang (tegen de klok in is hier los), aan de rechterkant met een grote steeksleutel (met de klok mee is hier los!!!) of met een bahco ofzo. www.parktool.com is een handige site trouwens.

Het schroefdraad van je trapas moet je inderdaad in het vet zetten anders gaat het kraken. Zelf gebruik ik gewoon kogellagervet, maar je hebt ook wit montagevet, hier zit lithium in, dat stoot nog beter vocht af.
Het vierkante uteinde van je trapas moet je juist niet in het vet zetten, anders loop je het risico je crank aan gort te trekken omdat hij te ver op de as glijdt.
Schroefjes e.d. doe ik ook gewoon met een beetje lagervet, alhoewel hier kopervet eigenlijk het beste is.
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 19 mei 2008 09:27

Oh ja, een niet onbelangrijke methode is ook dat de je trapas met de lockring in de bankschroef zet en met je frame als hefboom de trapas er uit draait, zeker als hij erg vast zit zou dit kunnen werken, en je hebt minder kans (als je alles netjes vastzet) dat je de trapas beschadigd.
Ik weet het zeker denk ik

trislow
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jul 2007 10:24
Locatie: Amsterdam
Contact

trislow 19 mei 2008 18:12

@paul, wederom bedankt. Het lenen van een Sugino sleutel wordt nu mijn missie ;)


Naakter en naakter

[img=http://farm3.static.flickr.com/2195/250 ... 8c.jpg?v=0]


[img=http://farm4.static.flickr.com/3199/250 ... 3d.jpg?v=0]


Wat doet men met de versnelling houders?
[img=http://farm3.static.flickr.com/2178/250 ... c6.jpg?v=0]

Plaats reactie