Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

SS mtb

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 04 jun 2008 16:45

Ik had ergens achterin mijn schuur nog een Giant Cadex mtb liggen. De meeste onderdelen waren behoorlijk aan vervanging toe en door dit forum ben ik dus op het idee gekomen om er een SS van te maken.
Ik ben niet zo'n technisch wonder, maar ik ben inmiddels wel een heel eind gekomen vind ik.
Nu ben ik bij de crank, en ik heb geen idee hoe ik die moet demonteren ? Is hier nog speciaal gereedschap voor nodig ? Of weet iemand een andere manier hoe ik het kleine blad wat achter de cranck hangt weg kan krijgen ?

[img=[img=http://img112.imageshack.us/img112/2959 ... zs9.th.jpg]]

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 04 jun 2008 16:49

Om de cranks van de trapas te krijgen heb je een cranktrekker nodig:

[img=http://www.m-gineering.nl/cranktr.jpg]

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 04 jun 2008 16:50

Ok, dankje. Ik zal eens opzoek gaan naar een cranktrekker. Ik ben druk bezig met foto's te plaatsen maar het lukt me nog niet.
verder had ik bedacht om mijn middenblad met 32 tandjes te gebruiken, maar ik kan deze zonder het buitenblad niet helemaal vast zetten. is hier nog een handigheidje voor ?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 04 jun 2008 16:59

Zo'n cranktrekker kun je bij elke fietsenmaker kopen voor weinig. Als je een enkel voorblad wilt gebruiken kun je kortere bladboutjes kopen (m-gineering.nl of shop.singlespeed.nl) of zelf een stukje van je bladboutjes afzagen. Succes!

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 04 jun 2008 17:23

Heb ik nog een voorderailleur nodig om de ketting te geleiden ? En wat voor een ketting is het best geschikt voor singlespeed ? Ik gebruik nou een 14 T achterkransje wat ik nog had liggen en vul de rest van de ruimte op met oude tussenringen. Is dit geschikt of kan ik beter iets anders gebruiken ?
Verder heb ik nog een kettingspanner nodig lijkt me die ik al te koop zag op shop.singlespeed.nl ?
Later vandaag post ik wel wat foto's, het frame is best licht en zo zonder shifters en derailleurs zal het wel een lekker fietsje worden lijkt me.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 05 jun 2008 16:06

Je hebt geen derailleur nodig om je ketting te geleiden. Met een kettingspanner kun je de ketting goed op zijn plek houden. De body opvullen met oude tussenringen werkt prima. Wel even kijken dat je het achterkransje op die plek zet dat de kettinglijn zo recht mogelijk is. is de lijn scheef, dan loopt de ketting er sneller af en wilt het geheel nog al eens ratelen. Hoe stiller de fiets, hoe mooier!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

orbi
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 okt 2007 11:25

orbi 11 jun 2008 22:42

Kettingspanners worden ook nog wel eens goedkoop op de duitse ebay aangeboden, gezien de verzendkosten is het wel handig een adresje in duitsland te hebben.
Het bladboutjes probleem heb ik opgelost door een oud ketting blad te verzagen (slijpen met een dremeltje) tot "spacers"

Plaats reactie