Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

H plus Son & Phil Wood

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 18 aug 2009 02:42

[quote="LVGH"]Waar ga je ze voor gebruiken? Je kunt misschien ook minder spaken overwegen namelijk.. Ik zit zelf aan een setje met 24/28 te denken maar ik ben er nog niet uit welke naven (en spaken) de beste keus zijn.[/quote]

Heb nu 2 x 32 besteld, 28 voor was wat logischer wellicht, maar ik ben zelf 90+ kg en ik had nog een 32 gaats voornaaf liggen.

De velgen waren trouwens 60 euro per stuk bij via de price alert optie op de website van bike-mailorder.de
Had als goedkopere site de site van h+son zelf opgegeven en blijkbaar werd dat geaccepteerd. Ik moet ze nog binnenkrijgen overigens.

Spaken ben ik ook nog niet echt uit, misschien voor radiaal met aero spaken of niet.. keuzes.. :-)

Ik rij geen wedstrijden ofzo, dus ik gebruik ze alleen om hard mee te rijden en medeweggebruikers makkelijker en in stijl te kunnen ontwijken.

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 30 aug 2009 22:42

Ben bezig de wielen te spaken, maar heeft iemand een suggestie voor de juiste spaakspanning ?

Ik heb trouwens zo'n TM-1 tensiometer, moet ik een DT revolution spaak nu als diameter 2mm of 1.5mm rekenen ? aangezien het midden 1.5mm is en de uiteindes 2mm, het scheelt nogal in het berekenen van de spaakspanning ( zo'n 700 Newton :-o ) :-)

Zelf denk ik dat ik de diameter 1.5 moet nemen, voor 2mm komt de spanning (in newtons) wel erg laag uit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2009 22:43

Je moet 1,5 mm nemen, want door 't dunne stuk wordt de stijfheid van de spaak bepaald.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 30 aug 2009 23:01

[quote="Amclassic-fan"]Je moet 1,5 mm nemen, want door 't dunne stuk wordt de stijfheid van de spaak bepaald.[/quote]

Ok bedankt!

Dan zit ik vrij hoog nu waarschijnlijk voor het achterwiel heb ik rechts 22 = 157Kgf = 1570 Newton en links 18 = 106Kgf = 1060 Newton.

Ben continu van de 2.0mm kolom uitgegaan bij de conversie tabel.

Edit: uiteindelijk kom ik op een spaakspanning van grofweg
Links: 15 = 82kgf = 820Newton
Rechts: 21 = 142kgf = 1420Newton

Ongeveer een centimer dish hiermee weggewerkt (welke ik nog helemaal niet gecontroleerd had), door links veel minder spanning te geven.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 10 sep 2009 00:07

En rhalff, hoe staat het met de wielen?
Ik word tog licht nieuwschierig:)
mijn Flickr

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 10 sep 2009 01:08

[quote="jaapieo"]En rhalff, hoe staat het met de wielen?
Ik word tog licht nieuwschierig:)[/quote]

Ik heb er nog maar 1 testritje mee gereden en inmiddels het voorwiel 400 newton omhoog geschroeft (stond op 800) :-/

Had in iedergeval het gevoel dat er iets aanliep bij flink aanzetten,
maar dat kan ook het mega lange ventiel zijn welke in het voorwiel zit (had ff niks anders).
De naven wil ik ook nog nalopen/afstellen.

Kortom, ik kan nog geen goed oordeel vellen, het viel in iedergeval niet tegen.

Wat ik wel kan zeggen is dat een conti 4000 er redelijk op te krijgen is,
maar in geen mogelijkheid meer af, wat erg irritant is als je de wielen nog een keer wilt nalopen :-)

[img=http://farm3.static.flickr.com/2449/390 ... b4669d.jpg]

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 10 sep 2009 01:29

Erg fraai, ben benieuwd hoe ze op de lange termijn gaan bevallen.

Volgende week heb ik een paar baanwielen met H+Sons velgen in glanzend wit, bling!, glanzend zwarte baannaaf, zwarte spaken en zwarte nippels.
"Try not. Do or do not......there is no try"

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 10 sep 2009 01:31

Zeker mooi, kan je al iets zeggen over de laklaag van het remvlak?
Slijt het al?
mijn Flickr

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 10 sep 2009 01:58

[quote="andromeda"]Erg fraai, ben benieuwd hoe ze op de lange termijn gaan bevallen.

Volgende week heb ik een paar baanwielen met H+Sons velgen in glanzend wit, bling!, glanzend zwarte baannaaf, zwarte spaken en zwarte nippels.[/quote]

Via de invert button vast een voorproefje: ;-)

[img=http://farm3.static.flickr.com/2555/390 ... a0d15e.jpg]

@jaapieo, ze zijn vooralsnog gewoon zwart, maar 1 rit is niet echt een goede graadmeter natuurlijk, voordeel van zwart is waarschijnlijk wel dat het vrij eenvoudig weer bij te werken zal zijn.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 10 sep 2009 02:00

:-)) ziet er goed uit!
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 10 sep 2009 14:15

[quote="rhalff"]...... voordeel van zwart is waarschijnlijk wel dat het vrij eenvoudig weer bij te werken zal zijn.[/quote]

Hoe zou je dat doen dan? Ik dacht nl. dat als de oxidelaag laag afgeschuurd is door het remmen je deze niet meer kon bijwerken.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 sep 2009 14:56

[quote="JackBrown"]
Hoe zou je dat doen dan? Ik dacht nl. dat als de oxidelaag laag afgeschuurd is door het remmen je deze niet meer kon bijwerken.
[/quote]

Remmen??????????????????
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie