Baanwielrennen

Alles over single speed, fixies en baanfietsen.
Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8230
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 sep 2021 14:53

scepticus schreef:
11 sep 2021 08:14
De luchtweerstand op een indoorbaan zal lager zijn, want geen wind, meestal warmer dus lagere luchtdichtheid, en de lucht in een hal draait zelf vaak een beetje rond in de rijrichting.

De krachten in de bochten en het proberen aan te houden van de zwarte lijn zijn factoren die mogelijk juist weer kracht en aandacht en daarmee snelheid kosten.
40+ km/u rijden kostte me op de baan meestal niet al teveel moeite. Op de weg moet ik daar veel meer mijn best voor doen. Idd geen wind (mss zelfs een luchtstroom die de goede kant op staat), en ook het feit dat je lijf door de steile bochten minder hard gaat dan je wielen, helpen vast mee. Zwarte lijn houden is niet zo moeilijk toch? Tenzij je 60+ gaat, maar dat kwam in mijn geval alleen voor in de eerste bocht van een 200m vliegend...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 11 sep 2021 15:21

Er zijn ook openlucht banen zoals in geleen, eindhoven noord etc hier wordt vaak met normale koersfietsjes gereden.

Het lijkt me niet in de buurt te komen van een velodrome, maar prima om wat trainingen af te verwerken in de winter.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 14 sep 2021 20:55

Je komt da baan niet op met een wegfiets. Je kunt dan toch gewoon een baanfiets kopen met een tijdrit stuur? Tijdens de vrije baantrainingen mag je (in ieder geval in Alkmaar) ook niet met een opzetstuur rijden. Dan moet je echt de baan afhuren. Meestal doe het even met een geleend stuur van de kinderen na hun training als het nog rustig is. Wordt het drukker, dan moet het eraf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers