GB nieuwe baanfiets

Alles over single speed, fixies en baanfietsen.
Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3772
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 nov 2019 08:14

Geen nieuwe technieken an sich, en in principe is het gewoon een feits met voorvork, achtervork, 2 wielen een stuur, zadel en aandrijflijn. Maar toch is het vrij radicaal ogend.

Zou dit echt de geclaimde 2 a 3% aerodynamische winst opleveren?
disclaimer, ik heb nog niet de tijd genomen de youtube video erbij te kijken.

https://cyclingtips.com/2019/11/a-deep- ... dn0AKN-u9s

Afbeelding

Afbeelding
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 1537
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58

rikkert 20 nov 2019 08:27

De vorken staan zo wijd uit om de wervelingen tussen vork en wiel te beperken. Gok ik. Op het eerste gezicht kan ik me daar wel een voorstelling bij maken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 1761
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 nov 2019 08:40

Mwah t zal allemaal wel weer meevallen met de winst. Ook is het nou niet een mooie fiets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 20 nov 2019 08:47

rikkert schreef:
20 nov 2019 08:27
De vorken staan zo wijd uit om de wervelingen tussen vork en wiel te beperken. Gok ik. Op het eerste gezicht kan ik me daar wel een voorstelling bij maken.
Niet helemaal waar: de wijde voorvork is bedoeld om te windstromen naar de benen toe beter de geleiden. De wijd uitstaande achtervork en hoge aansluiting op de zitbuis is bedoeld om de 'drag' achter de benen van de fietser te reduceren. Zo staan voorvork, benen en achtervork meer in 1 lijn en zo denken ze aerodynamische winst te boeken.
Eenvoud kenmerkt het ware.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 20 nov 2019 11:16

Plus het verlagen van het frontaaloppervlak doordat se vorken in lijn met de benen zitten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 22032
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 nov 2019 11:28

Waar is de esthetische commissie van de UCI als je 'm nodig hebt.... :? :?: :roll:
In het kader van het stikstofbeleid zijn schietschijven per direct verboden.

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4507
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 20 nov 2019 13:01

MarkVeenstra schreef:
20 nov 2019 08:14
Geen nieuwe technieken an sich, en in principe is het gewoon een feits met voorvork, achtervork, 2 wielen een stuur, zadel en aandrijflijn. Maar toch is het vrij radicaal ogend.

Zou dit echt de geclaimde 2 a 3% aerodynamische winst opleveren?
Ik mag aannemen dat het goed getest is, dus die winst zal het hopelijk opleveren. Mooi is anders. Ik hoef hem niet. Doe mij maar een stalen Reynolds baanfiets voor onder de kerstboom
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 20 nov 2019 15:56

Lijkt me best link in het gedrang tijdens sommige baannummers, je haakt zo je stuur in die brede achterkant.
🚴🏻Strava

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4507
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 21 nov 2019 10:58

Daar heb je wel een punt te pakken. Het begrip in het wiel rijden krijgt hier wel een andere betekenis met zo'n dranghek ervoor. Maar misschien is dat wel de bedoeling, stiekem
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten