Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Superior

hayes

hayes 29 mar 2021 10:55

Ik ben ook verliefd geworden op het kleur.
De SE heeft idd de C1800 wielen terwijl de gewone Team Issue ER1600 wielen heeft. Daar zit het verschil in prijs.

Ik gebruik de C1800 als gravelwielset en heb een PR1600 setje als wegsetje.
De cassette laat ik voorlopig al zal ik op termijn de 34/50 vervangen door een 36/52 vermoed ik. Ten gepaste tijde. Al stoort het me niet. Ik kan tot zowat 40 km/h vlot op de 50. Enkel bij serieuze rugwind of in een afdaling bots ik op de limiet.

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 29 mar 2021 11:56

hayes schreef: 29 mar 2021 10:55 Ik ben ook verliefd geworden op het kleur.
De SE heeft idd de C1800 wielen terwijl de gewone Team Issue ER1600 wielen heeft. Daar zit het verschil in prijs.

Ik gebruik de C1800 als gravelwielset en heb een PR1600 setje als wegsetje.
De cassette laat ik voorlopig al zal ik op termijn de 34/50 vervangen door een 36/52 vermoed ik. Ten gepaste tijde. Al stoort het me niet. Ik kan tot zowat 40 km/h vlot op de 50. Enkel bij serieuze rugwind of in een afdaling bots ik op de limiet.
Geen last van de grote sprongen van de 11-34 cassette? Ik begrijp niet goed waarom deze cassette op deze fiets zit, dit is toch geen typische klimfiets.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 mar 2021 12:10

Lekker allround fiets toch?

En vanuit ons polderperspectief is het misschien gek dat je die range erop zet.
Maar in 99.8% van de rest van de wereld kom je al heel erg snel iets van heuvels tegen waar je met deze cassette meer geholpen bent dan een 11-23.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hayes

hayes 29 mar 2021 13:45

Klopt wel. Bij gravelen kan ook al eens een helling voorkomen, of een korte nijdige bult.
De grote sprongen hebben me tot nu toe nu niet gestoord. Ik heb de bedoeling om de fiets ook mee te nemen naar Zuid-Frankrijk en daar zal hij heel goed van pas komen.
Laatst gewijzigd door hayes op 29 mar 2021 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 mar 2021 14:16

Wat moet je bergop nou met een 34? Bij een fiets met 1 voorblad kan ik er nog in komen, maar bij een compact/dubbel is het nergens voor nodig. Je valt alleen maar meer stil.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mar 2021 14:24

Niet iedereen trapt 4 w/kg of meer.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 mar 2021 14:39

havana schreef: 29 mar 2021 14:24 Niet iedereen trapt 4 w/kg of meer.
Dat is ook niet nodig. Mijn vrouw haalt dat ook lang niet, maar heeft geen 34 nodig. Lichter is niet altijd beter.

hayes

hayes 29 mar 2021 14:49

34 zal eerder bedoeld zijn om korte nijdige bulten op te raken offroad met en klein molentje.
Bergop is een 30 zeker in combinatie met een 34 voorblad meer dan genoeg. Al trap ik op korte nijdige stukken van 15+ % ook liever heel klein dan me te moeten forceren op een te grote versnelling.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 mar 2021 14:59

Ik ben in Noorwegen blij geweest met een 34 voor en 40 achter ;-).
In Schotland mezelf vervloekt dat ik dacht dat ik vooraan de 42 wel kon laten zitten.

Dat was beide keren wel incl bepakking, fietskar en 1 of 2 kinderen daarin. Maar het gaat erom dat je een verzet hebt waarmee je de weerstand die je krijgt weet te tackelen. En waar dat voor de 1 met een 25 achter genoeg is, terwijl de ander een 34 wil steken...maakt dan niet uit.
En de reden kan je eigen vermogen zijn, of zoals in mijn voorbeeld, het hgie gewicht.

En ja, dan gaat het letterlijk aan 5 tot 7 km/u. En is het soms een balansoefening, maar met iets meer cadans is het makkelijker balanceren. (vind ik).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 01 apr 2021 11:33

Hij is er! Welgeteld één week wachttijd. :like:

Nu nog de zwarte banden wisselen voor skinwall ;) Iemand suggesties voor mooie, goede skinwall racebanden (28 of 30 mm)?
IMG20210331181512.jpg

hayes

hayes 02 apr 2021 12:58

Ik hou wel van de Vittoria Rubino Skinwall, die heeft een licht beige zijwang.
Op mijn Sup liggen Schwalbe One skinwalls. Die zijn een stuk geler.
(op de links in m'n onderschrift kan je verschil zien).

De Rubino rijdt wel fijner vind ik.
Ga de Schwalbe eens tubeless proberen, zien wat dat geeft.

En veel plezier met de fiets! :winkthumb:

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 02 apr 2021 13:48

garmin2470 schreef: 01 apr 2021 11:33 Hij is er! Welgeteld één week wachttijd. :like:

Nu nog de zwarte banden wisselen voor skinwall ;) Iemand suggesties voor mooie, goede skinwall racebanden (28 of 30 mm)?

IMG20210331181512.jpg
Mooi ding hoor! Ik rijd met 28mm Vittoria Rubino skinwall. Smoelen goed, rijden lekker en de skinwall is makkelijk schoon te maken.

https://www.dewasport.be/product/vittor ... iets-band/

met een beetje zoeken vind je wellicht een aanbieding, ik heb ze zelf destijds voor 49,95 kunnen kopen

Plaats reactie