Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

14carbon

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 08 jun 2020 10:55

Een "onbreekbaar" frame.
Ik rijd carbon fietsen vanaf de tijd dat de eerste carbonfietsen op de markt kwamen. Heb er inmiddels tientallen gehad. Er is nog nooit één frame gebroken, zelfs niet bij een aantal valpartijen en geen interne schade na röntgentests. Is er wel schade dan koop je gewoon een nieuw carbon frame. Wat is dan de meerwaarde van een waarschijnlijk zeer duur "onbreekbaar" frame die zo te zien ook nog behoorlijk zwaar is.
Lees er verder niets over in de vakbladen. 14Carbon is zo te zien een gewoon (Chinees) stickerhuismerk van een fietwinkel in het noorden des lands.

Museeuw had indertijd ook carbonframes waarin vlas verwerkt was. Is geen succes geworden. Door de marketing leek het wat, daarna was de "meerwaarde" verdwenen.
Ik geloof dat ze nu alleen nog de bestaande voorraden verkopen?
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 08 jun 2020 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jun 2020 11:11

Limburgers vs de Friezen. Dat is sowieso geen wedstrijd natuurlijk :lol:
[/quote]

Alleen zitten er bij de Limburgers grote bedrijven en veel knowhow achter, de prijs gaat dan ook navenant zijn. ;)

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 08 jun 2020 11:43

Ze geven op de site aan dat ze ook standaard carbon frames aanbieden. Welke dit zijn en welke niet geven ze niet erg duidelijk aan. De Aero 20 en de gravel bike hebben in ieder geval erg veel weg van de modellen die ICanBike verkoopt. https://www.icanbikes.com/product/carbo ... outing-a9/

Het valt mij op dat bij geen van de aangeboden fietsen een geometrie tabel op de site staat.

Zoals ik er naar kijk vooralsnog meer een stickermerk dan iets heel speciaals.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 08 jun 2020 13:34

nijkie schreef: 07 jun 2020 22:02 Kwam via fb bij dit merk uit 14carbon.
https://www.14carbon.com/
Goed verhaal functioneel onbreekbaar carbon.
Niet nieuw... vorig jaar kwam al het bericht van rein4ced (https://rein4ced.com/) uit België met onbreekbaar carbon. Of het technisch gelijk is weet ik niet.

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 08 jun 2020 22:41

Twaron is een aramidevezel die destijds door Akzo is ontwikkeld en is net als Kevlar van Dupont een high tech kunstvezel, waarin veel research is gestopt. Akzo heeft de vezeldivisie jaren geleden aan het Japanse Tejin overgedaan (en Tejin zit nu in het oude hoofdkantoir van Akzo in Arnhem). Maar of een carbon frame met T-vezels er beter van wordt, is natuurlijk de vraag.

Plaats reactie