Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Testrit met nieuwe Kuota - gebeurt je dit!

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 05 jun 2010 00:23

ben helemaal happy met je nieuwe fiets, gaat die kapot, erg jammer.
vindt dat kuota wel met een goede oplossing komt.
erg netjes van ze, maar als ze hun klanten willen houden moet dat wel he
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 05 jun 2010 00:53

Amclassic-fan schreef:
PinaG schreef:Amclassic, uit nieuwsgierigheid/ontwetendheid: hoe kan dit aan de FM liggen? heeft die dan iets verkeerd aangedraaid ofzo?


Dit gebeurt enkel bij een frame wat ergens te hard ingeklemd is geweest, belasting tijdens 't fietsen kan nooit zo'n scheur geven. Met een fietsendrager zal 't ook wel willen lukken, maar ik neem niet aan dat de TS een fiets op de drager vervoerd heeft die pas 35 km oud is.



De scheur is overduidelijk een gevalletje van onderdimensionering van het frame op die lokatie.
De staande buis is afgebroken net boven de liggende buis. Op deze lokatie wordt de staande buis dus ondersteund door de liggende. Het stuk wat nog boven de liggende buis uitsteekt is dus een soort van overhangende constructie. Door nu op het zadel te zitten en door bijv. een kuil te rijden krijg je het grootste buigend moment t.p.v. de ondersteuning. Dus precies waar hij afgebroken is.......

En als je ook op de foto's kijkt is dit geen lokatie weer een fietsklem gemonteerd wordt. Dit zal altijd wat hoger of lager gebeuren.
Hopen dat ze de 2010 modellen op dit punt beter geconstueerd hebben.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2010 02:06

Carbon scheurt dan echt niet op deze manier. Als er een vezel (of bundeltje) door scheurt, dan schiet de scheur omhoog langs de vezelrichting. Dat is namelijk het zwakke punt op 't moment dat de vezels breken; de matrix. De vezels die er naast zitten zijn zoveel sterker dan de matrix, dat altijd de matrix is die dan scheurt. Conclusie de scheur had omhoog moeten lopen of eventueel onder 45 graden.
Ik zou niet weten waarom je 't frame niet net boven de aansluiting met de bovenbuis kunt klemmen. Met bijv een Twinnyload ga je bij een groot frame daar gewoon uitkomen. Alleen doordat er veel meer materiaal rondom het kruispunt van de buizen zit kan je daar 't frame minder strain hebben dan iets hoger op de zadelpen.

@Zorro, dit frame is ontworpen voor een korte zadelpen. Met een lange pen zou 't een onnodig zware constructie zijn om de zitbuis zover door te trekken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2010 15:47

De oplossing aangeboden door Kuota lijkt me iig netjes en de juiste!
Hopen dat ie dan wel heel blijft!

Wanneer verwacht je het nieuwe frame?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 07 jun 2010 16:49

jeroennl schreef:Ik zou over gaan naar een ander merk, tijdens de dolomieten marathon heb in de laatste twee jaar gebroken kuota's met bijbehorende valpartijen gezien. Dit lijkt me dus vrij standaard bij dit merk.


Nou he, wat slecht die kuota's en Pinarello is te duur en vos heeft slechte service en Shimano word in duitsland gemaakt.

Kletskoek.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jun 2010 17:40

Iedereen kent wel iemand waarvan het frame gescheurd is.
- Dit was vroeger met stalen frames
- Daarna met aluminium frames
- En nu ook met carbon frames

Het is maar hoe dit opgelost word, als TS nu een model 2010 krijgt en hij is daar blij mee, dan is dit toch erg mooi opgelost van Kuota.

Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 07 jun 2010 17:48

Kweekel schreef:Er zit daarom een extra lange zadelbuis in, een witte Pro Vibe, volgens mij 400 mm lang.


Wat bedoel je met zadelbuis? Je zadelpen?
Ik heb namelijk ook een Kredo en heb er meteen een Thomson 410mm zadelpen in gestoken omdat ik die korte bijgeleverde zadelpen niet vertrouwde in dit frame. Ik heb de fiets nu dik 2 jaar en geen centje pijn. Daarbij ben ik geen lichtgewicht en ben ik niet lief voor mijn fiets als ik er op rijd.

@jeroennl
Echt belachelijk om te stellen dat het aan het MERK Kuota ligt. Zoals ik al aangaf, geen centje pijn en die Kredo van mij rijdt fantastisch!

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 jun 2010 19:12

ah joh, scheer je snor eens af
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 jun 2010 19:20

superrose schreef:ah joh, scheer je snor eens af


Ladies first :D :D

Dju zeg. Als ze die ballen dadelijk tijdens het WK ook zo mooi voorgeven ;) :D
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 jun 2010 21:21

Even stiekem bij mijn oude liefde gekeken. Ik was vroeger de eigenaar van een Kuota KISS. Altijd met veel plezier op gereden. Dat mijn zadelpen ooit brak was mijn eigen stommiteit (te strak aangedraaid).
Toen ik aan een nieuw fietsje toe was, stond de Kuota Kredo ultra dan ook op mijn shortlist.
Het werd uiteindelijk een Cervelo R3. En raad eens: framebreuk binnen 2 weken, een winkelhaak in de zitbuis. Keurig onder garantie opgelost, maar geen reden om aan Kuota te twijfelen. Het kan altijd gebeuren...

P.S.: google (afbeeldingen) voor de gein eens floyd landis +kuota kredo ultra en succes met je nieuwe fiets!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 08 jun 2010 01:35

ZorroI schreef:
superrose schreef:ah joh, scheer je snor eens af


Ladies first :D :D

Dju zeg. Als ze die ballen dadelijk tijdens het WK ook zo mooi voorgeven ;) :D


Scherp!

;)

Swoosh-swoosh-swoosh....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 08 jun 2010 09:55

Amclassic-fan schreef:Deze scheur heeft waarschijnlijk heel weinig te maken met Kuota maar alles met de FM. Een frame scheurt nooit rondom de zadelpen door de krachten die er op komen tijdens 't fietsen. De carbon vezels liggen loodrecht op de scheur. Dus al zou er ergens een scheurt in komen, dan schiet die daarna omhoog (of naar beneden) langs de vezelrichting. Eventueel zou de boel nog door torsie onder 45 graden kunnen scheuren. Maar zo onder 90 graden lijkt toch wel heel erg om een montage standaard die te hard is aangedraaid.

Heb hetzelfde ook al eens gezien bij een Scott Scale die bij Salden vandaan kwam, na 't 1e ritje van de zadelpen voor 3 kwart afgescheurd.


Praktijk is soms anders dan de theorie, bovendien weten we niet hoe de vezels precies liggen op die plaats. Ik mag hopen in meer lagen en verschillende richtingen.
Misschien kunnen ze beter een gewichtslimiet instellen voor dit type frame, hoeveel weegt het slachtoffer ?

By the way, mijn zadelpen is eens afgebroken met een vervelende valpartij als gevolg. Als je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats valt kan het je laatste fietstochtje zijn. Ik (80 kg) hoef dus geen frames die rond een kilogram wegen.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Plaats reactie