Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

PART

Fons multistrada
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 sep 2018 17:43

Fons multistrada 14 mei 2019 12:45

https://part-cycling.nl/race

"Bijna Goed Ernie. ARC8 is inderdaad een merk waar Jonas mede eigenaar van is. Zij maken geen frames maar kopen die in bij een fabrikant. . Dat doen wij ook. We maken dus ook beide gebruik van de engineering van Jonas.
Daarnaast werken wij nu samen met Jonas aan een Gravelracer voor PART en een Aero racer voor PART waarbij de eerste rijdende prototypes eind augustus verwachten en de levering voor beging 2020 hebben staan. Dit heel project doen we in nauwe samenwerking met BETA. Voor ons een fascinerend traject omdat we nu ook nog eens vanaf het "allereerste" begin van deze modellen enorme invloed hebben op hele diverse vlakken.

Met deze wijze van werken is niets mis, onze klanten krijgen een serieus topproduct en wij zijn er natuurlijk erg transparant over.
Je bent van harte welkom eens te komen testen of de frames eens in detail te komen bekijken."

"De nieuwe ontwerpen worden niet "uniek" voor PART. Die investering kunnen we nog niet dragen. Dat betekend dat wij deze frames ook moeten gaan verkopen aan andere partijen wereldwijd. Dus uniek? nee. Eigen? ja.
We gaan ook voor Fons nog uitbreiden met de modellen maar we zullen altijd de afweging moeten maken tussen geschikte open mould of samenwerking met andere partijen. Daar maken we echt zorgvuldige afwegingen in. Wat wel heel interessant is dat de markt wereldwijd enorm aan het veranderen is wat productie betreft. Technieken en faciliteiten die 4 jaar geleden nog onbereikbaar waren voor ons zijn nu toegankelijk. Dat biedt veel perspectief."

Fons multistrada
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 sep 2018 17:43

Fons multistrada 14 mei 2019 12:51

van de PART site:
STRAK DESIGN ZWITSERSE ENGINEERING
Het frame ontwerp komt van de hand van de designer die eerder al Tour de France winnende fietsen ontwierp en MTB's die World Cup wedstrijden wonnen. Het frame is uitvoerig getest in zowel laboratorium setting op de pijnbank als op de weg. Het ontwerp is plain zonder overbodige marketing gimmicks. De PART 1 voelt zich thuis in de bergen maar ook op de kasseien van Paris-Roubaix. Alle kabels lopen door het frame en stuurpen met daarnaast de optie ze ook door je stuur te laten lopen voor betere aerodynamica en een nog cleaner, strakker uiterlijk. Leverbaar als los frame, gelak of ongelakt, of als complete fiets.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 14 mei 2019 13:10

Jos van Gastels eigen woorden donker gemaakt:

Ik heb contact gelegd met Jonas Müller, de grondlegger en eigenaar van de Beta/ARC8 frames/onderneming.
Jonas Müller zegt dat zijn frames enkel en alleen door hem zijn ontwikkeld.
Hij verkoopt ze voorlopig onder licentie aan derden om zo vermogen te genereren voor zijn nieuwe bedrijf.
Dit gaat voorlopig alleen om de eerste modellen.
De latere modellen zullen wellicht alleen onder Müllers eigennaam worden verkocht (ARC8) en niet als open-mold (licentie) aan derden, aldus Jonas Müller.

Conclusie:
Jos liegt er lustig op los en doet ons geloven dat zijn samenwerking met Müller zover reikt dat hij een"enorme invloed op meerdere vlakken" heeft op de ontwerpen en ontwikkeling van Müllers frames, en dat ook nog eens "vanaf het allereerste begin, ja van de grond af aan".
.Ook zegt Jos hij dat hij/wij "deze frames wereldwijd in de markt gaan zetten".

Klinklare leugens.

Voorts beweert Jos overigens dat hij volledig transparant is...en vergeet doelbewust zijn eigen uitspraken.

Fons multistrada
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 sep 2018 17:43

Fons multistrada 14 mei 2019 13:29

Jaap, lees nu eens goed.
Fons multistrada schreef: 14 mei 2019 12:45 https://part-cycling.nl/race

"Bijna Goed Ernie. ARC8 is inderdaad een merk waar Jonas mede eigenaar van is. Zij maken geen frames maar kopen die in bij een fabrikant. . Dat doen wij ook. We maken dus ook beide gebruik van de engineering van Jonas.
Daarnaast werken wij nu samen met Jonas aan een Gravelracer voor PART en een Aero racer voor PART waarbij de eerste rijdende prototypes eind augustus verwachten en de levering voor beging 2020 hebben staan. Dit heel project doen we in nauwe samenwerking met BETA. Voor ons een fascinerend traject omdat we nu ook nog eens vanaf het "allereerste" begin van deze modellen enorme invloed hebben op hele diverse vlakken.

Met deze wijze van werken is niets mis, onze klanten krijgen een serieus topproduct en wij zijn er natuurlijk erg transparant over.
Je bent van harte welkom eens te komen testen of de frames eens in detail te komen bekijken."

"De nieuwe ontwerpen worden niet "uniek" voor PART. Die investering kunnen we nog niet dragen. Dat betekend dat wij deze frames ook moeten gaan verkopen aan andere partijen wereldwijd. Dus uniek? nee. Eigen? ja.
We gaan ook voor Fons nog uitbreiden met de modellen maar we zullen altijd de afweging moeten maken tussen geschikte open mould of samenwerking met andere partijen. Daar maken we echt zorgvuldige afwegingen in. Wat wel heel interessant is dat de markt wereldwijd enorm aan het veranderen is wat productie betreft. Technieken en faciliteiten die 4 jaar geleden nog onbereikbaar waren voor ons zijn nu toegankelijk. Dat biedt veel perspectief."

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 mei 2019 13:39

Jos/Fons, wat fijn dat je de blokkade zelf op kon heffen. Maar misschien moet je eerst maar eens transparent worden en niet alleen maar blijven herhalen.
Even een vraag: Wat is er "eigen" aan een frame als je het ergens anders inkoopt, "zo van de plank"?
Ik verwacht trouwens niet een plak- en knip-antwoord, maar gewoon in twee zinnetjes uitgelegd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2019 13:42

Toen ik de links naar ARC8, Kreuz+Quer en Beta (toen nog Bicycle enginering) plaatste kon ik alleen maar een een mailadres van Jonas vinden op de site van ARC8 voor technische vragen. Ook had Beta gewoon eigen contactgegevens in Taiwan i.p.v. een directe link naar Basel. Alles wijst erop dat sindsdien ook het één en ander is veranderd aan die zakelijke relatie. Ik vermoed dat de 3 bedrijven van de twee vrienden zijn samengevoegd.

Er stond volgens mij toch echt op de site van Beta dat je ook samen met hun kunt ontwerpen (of ik heb het ergens anders gelezen). Wellicht zijn er ook daar een aantal dingen op josiaanse wijze van de site verdwenen.

Als het alleen zou gaan om het afnemen van frames dan ga je imho op zoek naar importeurs. Kunnen die frames en fietsen leveren aan klanten voor dezelfde prijs als nu de ARC8 fietsen in Zwitserland worden aangeboden dan kom het met de verkopen wel goed. Mij lijkt het aannemelijker dat ze op zoek zijn gegaan naar partners om te delen in de ontwikkelingskosten, ook gezien de merknamen op de site. In dat geval hebben de investeerders uiteraard wel zeggenschap.

Maar als het de ambitie is van de twee om uiteindelijk alleen met het eigen merk verder te gaan, dan zal de pret bij PART maar van korte duur zijn. Dan moeten die klanten bij Beta/ARC8 wel kunnen missen. Gezien het gepor in een open wond van een schimmige partner uit Nederland door ene Jaap Telder, waar ze nu dus ook lucht van hebben gekregen zullen ze dat liever vroeg doen dan laat vrees ik...
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 14 mei 2019 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 mei 2019 18:12

Ik weet niet zeker of ik nu blij moet zijn met de terugkeer van Jos. Hij is duidelijk geen man een man, een woord een woord. De voortdurende soap is wel komisch, maar ik word ook wel moe van dat gelieg en gedraai.
Live fast; die young. mijn blog

C3H6O3 AD
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 sep 2018 20:03

C3H6O3 AD 21 mei 2019 13:24

Geen hele lange verhandelingen die ik even tussendoor maak.....toch;

Jaap slaat de spijker op de kop.
Wederom eerst suggestie wekken dat er een samenwerking is waarbij men invloed heeft op de engineering en later blijkt, is het gewoon een inkoopafspraak waarbij Breda mogelijk meer afzet via de handel gaat zoeken (samenwerking) om aan de benodigde aantallen te komen voor een redelijke inkoopprijs. Wederom, geen twijfel over de kwaliteit van de fiets.

Invloed, no way. Dan moet men duizenden frames in de eerste jaren kunnen garanderen. Nog niet te spreken dat geometrie ontwerpen en per tube het aantal lagen van welke soort carbon onder welke hoek (laminaat schema) onderling t.o.v. elkaar, etc. etc. Je kunt de lay-up niet meebepalen als je geen geschikt (heel duur) CAD programma hebt en geen ingenieur niveau hebt door ervaring of scholing. Veel merken maken vaak 40 tot 100 frames om tot een definitief productie ontwerp te komen.

Zonde wederom, had men een mooi verhaal gemaakt zonder al die onwaarheden dan had een ieder het een heel sterke propositie gevonden.

C3H6O3 AD
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 sep 2018 20:03

C3H6O3 AD 21 mei 2019 14:52

@Ernie C. 10 mei 2019 13:43 Beta biedt gewoon samenwerken met ontwerpen aan dus zo vreemd is het allemaal niet.

Wat jij allemaal schrijft klopt volgens mij behoorlijk. Zeker wanneer het ze in Breda lukt om extra afzetkanalen te verkrijgen ivm benodigd optimaal inkoopvolume. Het PART verhaal komt al heel anders over dan destijds de beweringen die met de Fons mee werden verkocht. (website, praatje met journalisten, bloggers). Hoewel het wederom rammelt en met draaien en andere interpretaties wordt fijn geslepen. Heette dit bij Fons nog; “Dank dat u ons scherp houd, daar doen wij wat mee”,

Maar verder, ze hebben e.e.a. prima voor elkaar. Alleen het extra verkoopsausje om extra te onderscheiden schiet weer door.

Bij 5 framematen x (5) tal productie mallen per maat x ca €100.000= per mal. € 2.500.000,00. 1 mal per maat € 500.000,00 wat zover mij bekend niet voorkomt, back-up, en in miniserie produceren). Bovendien de snelle afschrijving wat je dan per frame al moet verdienen om deze kosten binnen 3 jaar terug te halen. Die aantallen is voor veel grotere merken vaak al een probleem.

Al heb je nog zoveel gebruikersdata en wat een cardioloog etc er van vindt. Dan nog heb je geen productie data. Immers welke torsie en bracketstijfheid wil je krijgen, welke carbon sheets en resins wil je dan inzetten en hoe de onderlinge weving, druk in de mal, baktijd, etc. om tot de door jou gewenste rijeigenschappen ter komen?
Allemaal ingewikkelde zaken die een ervaren fietsenhandelaar zelfs niet beheerst. Althans een klant die in design en engineering van carbon onderdelen (automotive, scheepsbouw, motoren, vissport, etc) zit heeft dat eens haarfijn uitgelegd.

Anderzijds,.. wanneer Jos nu eens niet overdrijft maar van begin af aan een goed verhaal bakt wat klopt en goed gepresenteerd, Men kan elk frame opbouwen met de door jou gewenste componenten in de maat die we specifiek voor jou opmeten, in de kleuren zoals jij het wil. Plus een mooie lifestyle storybord omheen. Speelt in op de huidige hype, trends en gebruikt inderdaad goed de social media en ze doen het goed, Chapeau, top.

Inderdaad, ze zullen meer partners nodig hebben mocht PART de enige zijn naast hun eigen ARC8 verkoop. Ik neem aan dat men met de naam van de ontwerper erbij en goede pricing meer afnemers kan vinden.
Investeerders hebben bij een aanzienlijk belang in aandelen lang niet altijd zeggenschap. Dan moet je vaak 40 tot 50% investeren of beter 51% in aandelen. Echter enkele afnemers, marktpartners met bankgaranties, die een x volume voor x jaar garanderen is wat anders. Wanneer die partners het eens zijn, hetzelfde willen zou ontwerper eigenaar en opdrachtgever (de Zwitsers hebben en maken de productieafspraken) dat kunnen overwegen.
Maar dan nog, Wil je een bracket stijfheid van x / y? Want meer kunnen die handelaren niet aangeven. Wel rijeigenschappen die voor de engineer aangeven hoe hij moet ontwerpen, lay-up etc. In die fase is men lang nog niet. Dan zal men contract moeten aangaan voor duizenden frames en dan heeft men invloed. Dus wat Jos zegt mbt de nog te lanceren fietsen in 2020, ook dat is niet aan de orde tenzij alleen of met partners een zeer grote afnamegarantie.

Wat ik mij meer af ben gaan vragen?
Het zijn 2 partners waarvan er één zijn brood verdient met Branding. Mij lijkt dat die hele trend en lifestyle story van de merkenbouwer af komt. Die bedenken er vaak een sterk verhaal bij. Hoe het concept samengesteld, verkocht, gehypet moet worden. Handige jongens die branders https://www.trefectamobility.com/ het hele concept, storyboard etc is een copij van deze site.

Prima, er worden vaker dezelfde templates en look & feel gebruikt. Het is een trucje is wat men op meerdere producten toepast. De Merkenbouwer past gewoon de truc toe zoals bij Trefecta mobility uit Den Haag heeft gedaan. Trendy, lifestyle storyboard, design etc. Bij de fietsen nog een extra sterk onderscheidend verhaal toevoegen, immers weten die dames veel (pink&shrink) en het appelleert aan de behoefte van onze doelgroep. Die hebben iets te besteden, willen zich onderscheiden, willen zekerheid, echt een fiets voor dames en daar spelen wij met onze cardioloog etc op in. Jos zal best goed op de hoogte zijn maar kan het niet zo zijn dat hij zich mee laat slepen in de verhalen door de brander, zeg maar ?

Er zijn nogal wat ondernemers die het motto hanteren: Fake it untill you make it.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mei 2019 21:22

Ik mis deze keer de juridische. implicaties van het marketinggeneuzel.
Wat heeft u daarvan doen afdwalen ....
Totaal oninteressant verder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

C3H6O3 AD
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 sep 2018 20:03

C3H6O3 AD 24 mei 2019 13:18

Keezx
Lezen is blijkbaar moeilijk.
Niet direct een juridische comp[icatie wat is toegelicht.

U heeft zinnige bijdragen hier en daar als het de techniek betreft. Echter hier zonder enige inhoud. Wanneer techniek uw terrein is prima, Blijkbaar is dit onderwerp voor u te een te ver van uw bedshow : ) Bij het Fons forum had u ook al de kern gemist zoals u al niet begreep wat er met "ene Janneke" bedoelt werd terwijl een groot deel juist daar om draaide. U bleek daar niet op de hoogte te zinj van de inhoud van het forum FONS.
Wat u oeverloos geneuzel noemt is dat geen men blijkbaar wanneer u een fiets koopt allemaal direct voor waar aanneemt. Zo niet, dan is het voor u blijkbaar geen oeverloos geneuzel. Er is een verschil tussen marketinggeneuzel en consumenten onzin op de mouw spelden, onzin waarmee men de indruk wil wekken wederom iets bijzonders te doen en te hebben hetgeen gebakken lucht is. Deze keer subtieler in juridische zin maar dat is aan u niet besteed.

De zeer zinnige bijdragen hier van o.a. Ernie en Jaap gaan erover of hetgeen FB wederom beweert überhaupt wel waar is en omdat het eenvoudigweg mbt investering en garanties wat mij betreft niet mogelijk is. Tenminste bij de meeste fabrikanten toch niet.

PS de Gazelle A Champion Mondial wanneer originele staat rap verkopen in Japan voor een ca $ 13-15.0000,00

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mei 2019 13:27

Jongen , het is allemaal op pagina 1 en 2 van dit toppik al besproken.
Oeverloos uitweiden over boerenbedrog, wat moeten we daarmee?
Je kan er nog 100000 woorden tegenaan gooien, maar je voegt geen feiten toe.
Dat is inderdaad niet aan mij besteed en de rest ook niet, want niemand reageert erop.
Voor de kat zijn kut dus.

PS, dat frame heb ik een paar weken geleden verkocht voor 50€.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie