Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 20 sep 2018 09:47

doodzwijgen kunnen ze proberen maar iedereen die dit topic en/of de blog heeft gelezen gaat dit echt niet vergeten.

roelw
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 sep 2018 09:49

Tja, dat is net de zwakte van de chinese frames: de europeanen die de frames in bulk inkopen en bestickeren (of spuiten of lakken zo je wilt) hebben geen idee van het ontwerp en de kwaliteit. Grote merken als Canyon, Giant,.... noem maar op produceren ook in het verre oosten en misschien zelfs in dezelfde fabrieken maar ten eerste nemen ze het ontwerp zelf in handen en ten tweede bepalen ze mee de kwaliteitsstandaarden waaraan het frame moet voldoen en hebben ze hun eigen personeel ter plaatse voor audits op de productie en kwaliteit waardoor ze kunnen garanderen dat de frames aan de door hun opgestelde standaarden voldoen.

Als je zo een chinees aankoopt moet je goed weten waaraan je begint en het risico erbij nemen ten voordele van een lagere prijs. Dat Fons dit als premium merk verkoopt (of toch alleszins de prijzen van een premiummerk overneemt) is kwalijk maar ook Swett doet dat. Beide merken zijn verkoops- en marketingmerken die totaal geen ingenieursachtergrond hebben en niet weten hoe een goed en kwaliteitsvol frame te produceren. Nooit begrepen wie zo veel geld wil geven aan zo een fiets.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 20 sep 2018 16:09

Ik denk dat Mormel niet goed doorheeft wat een open mould frame is. Er is in se niets mis met een open mould frame, dat zegt enkel dat de mal en de geometrie van het frame vrij gebruikt mogen worden. Het zegt niets over de kwaliteit van het carbon, de expertise van de producent en de kwaliteitscontrole. Open software hoeft toch ook geen slechte software te zijn, enkel en alleen omdat het vrij gebruikt mag worden? Bovendien, een merk zoals Thompson of Zannata creëert wel degelijk meerwaarde voor zijn klanten (invoer, douane, garantie, lak/bestickering, kwaliteitscontrole). Of dit de meerkost waard is tov hetzelfde frame op alibaba kopen, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken. Je hebt altijd pioniers die iets als eerste willen testen en volgers die enkel iets zouden kopen als 1000 man het hen heeft voorgedaan. Maar zeggen dat Europese merken die open mould frames verkopen 'afzetters' zijn, dat slaat nergens ops.

Een mal ontwerpen is ontzettend kostelijk en voor een klein merk niet haalbaar. Zelfs giga-spelers zoals Scott bieden hun mountainbikes nog maar in 4 maten aan, dat is ook om op de mal te besparen.

Mormel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2014 12:37
Locatie: Breda
Contact

Mormel 20 sep 2018 16:47

.
Laatst gewijzigd door Mormel op 10 dec 2018 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 20 sep 2018 17:01

lol, mij zonet even ingelezen hier. (inderdaad enkele weken onder een steen gelegen).
Wat een bende oenen die kerels van Fons.
Geweldig verhaal trouwens op dat blog van Janneke S.
Ik hoop dat ze geen enkele fiets meer verkopen, de misleidende bedriegers ...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2018 18:30

Waarbij ik wel een klein puntje van kritiek zou willen uiten dat sommige andere reacties of publicaties wel heel triomfantelijk worden gedeeld en onderstreept. De originele column met 1, hooguit 2, aanvullingen had ik sterker gevonden.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 sep 2018 21:07

daniel1975 schreef: 20 sep 2018 18:30 Waarbij ik wel een klein puntje van kritiek zou willen uiten dat sommige andere reacties of publicaties wel heel triomfantelijk worden gedeeld en onderstreept. De originele column met 1, hooguit 2, aanvullingen had ik sterker gevonden.
Ik denk als je er zoveel tijd ingestoken hebt als Janneke, dat je het ook "af" wilt maken en niet halverwege stoppen.

roelw
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 sep 2018 22:10

Geloof nou maar niet dat een Thompson, Zanatta, ... enkel de mal even lenen en dan zelf een lay-up/ontwerp bedenken. mal en carbon/epoxy lay-up zijn volledig met elkaar verbonden.
Ik ben het eens dat deze merken iets toevoegen, dat is correct maar dat rechtvaardig geen premium prijs.
Open mould frames werden en worden nog steeds gebruikt bij vele huismerken met als doel om een betaalbaar alternatief aan te bieden voor de premium merken. Ik blijf erbij dat een open mould frame verkopen als was het een premium frame aan premium prijzen niet correct is omwille van het ontbreken van een eigen ontwerp (en dan heb ik niet alleen over de vorm maar ook layup, gebruikte vezels, epoxy,...) en het ontbreken van kwaliteitscontrole zoals in mijn post hierboven ook uitgelegd..

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 20 sep 2018 23:51

roelw schreef: 20 sep 2018 09:49Grote merken als Canyon, Giant,.... noem maar op produceren ook in het verre oosten en misschien zelfs in dezelfde fabrieken ...
Giant is een Taiwanees merk dat zelf z'n frames maakt. dacht gehoord te hebben dat ze ook in opdracht van andere merken frames maken. klopt dit?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 sep 2018 00:31

Vroeger in ieder geval Canyon en Colnago. Nu is het allemaal wat minder bekend. Canyon wordt nu gemaakt bij Quest composits, waar ook voor Trek wordt geproduceerd en de befaamde carbon Louisville Sluggers worden gemaakt.
Het eveneens Taiwanese Merida doet hetzelfde. Zij produceren oa de frames van Specialized en zijn zelfs deels eigenaar. De duurdere modellen maken ze naar verluid inhouse in Taiwan en de goedkope worden gemaakt door onderaannemers in China.
Maar het gaat dan wel om frames naar ontwerp en specificaties van de klant.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
janneke.cj
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 sep 2018 00:25
Contact

Gebruikersavatar janneke.cj 21 sep 2018 07:57

...
Laatst gewijzigd door janneke.cj op 10 dec 2018 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 sep 2018 09:56

janneke.cj schreef: 21 sep 2018 07:57 ................en een aantal reclamemensen en influencers erg kwaad gemaakt. Het was ook een hevige discussie vanaf het begin. Ook op social media,.....................
Klopt volledig.
Als je de brand ambassadors met hun instagram accounts nog maar een kritische vraag durft stellen dan staan deze direct op hun achterste poten.
Je pakt immers hun verdienmodel aan.
Je zal als influencer via je blog nietsvermoedende volgers maar op zijn minst enthousiast gemaakt hebben voor een veel te dure Fons en dat diezelfde volgers achteraf te lezen krijgen hoe de vork aan de staal zit.
Er zijn brand ambassadors/influencers die, als je hen vernoemt bij de bestelling, je als koper een truitje opsturen.
Als je dan als ambassador achteraf van Fons 10% van de aankoopprijs krijgt dan is dat een heel lucratief maar mogelijk totaal niet objectieve blog/instagram/twitter bezigheid.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie