Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 dec 2020 12:44

Too lazy to read

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 02 sep 2021 14:17

Hebben jullie de laatste crowdfunding van Fons al gezien? Wat vinden jullie er van? https://fons-bikes.nl/over-fons/crowdfunding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 sep 2021 15:28

Het eerste woord dat in me opkomt is "bijzonder".

:lol:

Het tweede wat in me opkomt is de vraag: welke onderdelen willen ze dan in NL gaan (laten) produceren? En dáár zijn ze dan weer volstrekt vaag over.

Verder maken de eerder gemaakte claims van Fons over fysiotherapeuten en gynaecologen dit mooie verhaal natuurlijk niet geloofwaardiger.

Dus ik houd mijn centjes op zak in ieder geval.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 sep 2021 16:18

Riekt naar een p(f)onzi scheme!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 02 sep 2021 16:52

Dit lijkt me meer lenen/investeren dan crowdfunding waarbij je dan moet hopen dat je over 5 jaar je € 1000 of meer terugkrijgt. Komt een beetje vaag over allemaal en ik zou in zo iets geen cent steken (ook als Fons vervangen zou worden door eender welk gerenommeerd (top-)merk).
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

roelw
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 02 sep 2021 18:14

Globeskater1983 schreef: 02 sep 2021 14:17 Hebben jullie de laatste crowdfunding van Fons al gezien? Wat vinden jullie er van? https://fons-bikes.nl/over-fons/crowdfunding
De schaamte voorbij!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 sep 2021 18:56

Doorgaans kloppen bedrijven eerst bij een bank aan voor geld en dan moeten ze een goed bedrijfsplan hebben.

Vaak wordt er gecrowdfund als banken geen heil zien in de investering. Dat heeft wellicht dan ook een reden, zeker nu banken zo ongeveer gratis geld kunnen uitlenen. Ik heb zo'n beetje mijn bedenkingen bij alle crowdfund acties. Deze is geen uitzondering.

Maar wat ik me ook nog afvraag of je wel of geen risico meter moet hebben voor zo'n beleggingsproduct? Als ik de site van de AFM bekijk, dan lijkt me dat eigenlijk van wel
Live fast; die young. mijn blog

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 sep 2021 19:00

Assembleren is het nieuwe produceren.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 sep 2021 06:24

Zonder de ins and outs te weten, een gokje.

Net als alle fietsen-in-elkaar-schroevers heeft Fons en Part genoeg frames liggen maar missen er telkens onderdelen om een fiets af te bouwen, uit te leveren en het geld te innen.

Liquiditeit komt onder druk te staan waardoor minder onderdelen in een keer ingekocht kunnen worden = duurder per stuk = minder marge = nog minder liquide middelen.= kleine orders sluiten achter aan de rij qua levertijd = nog trager fietsen afbouwen en leveren = nog minder cashflow enz enz

Door in een keer 150.000 aan orders uit te zetten hopen ze wellicht wat eerder aan de beurt te komen qua leveringen en zakken de prijzen wat. Dan krijg je als bedrijf weer even een slinger.

Uit het document: "Daarom zijn we begonnen om een deel van onze producten weer in Nederland te gaan produceren"

Het is algemeen bekend dat op dit moment Shimano een van de grootste bottleneck is, waardoor nieuwe fietsen niet uitgeleverd kunnen worden. Wat gaat Fons en co doen dan? Shifters en derailleurs in Nederland produceren?

Wellicht krijg je als geïnteresseerde wat meer informatie die er toedoet over de plannen en hoe het bedrijf er voor staat. Maar obv het document op de site en als je echt het fietsen een warme hart toedraagt (en dus weet hoe de markt in elkaar zit momenteel), ga je hier je vingers niet aan branden.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 03 sep 2021 06:57

Naief om te veronderstellen dat lokaal produceren van onderdelen een succesvol businessmodel wordt. Productieproblemen in ZO Azië zijn tijdelijk en concurreren tegen die lonen voor productie is niet mogelijk.

Kan alleen maar concluderen dat het een poging is om Fons weer een jaartje verder te helpen. Hoop niet dat veel mensen zo dom zijn om hier geld in te investeren. Daar ga je niets van terug zien.
o'7o

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 sep 2021 08:15

Anders pakken we even Google Translate Fons -> Nederlands erbij

"Met input van een fysiotherapeut en een cardioloog een frame ontwikkelen en laten produceren"

bleek destijds dus te betekenen:

"Een frame bestellen uit een Aziatische catalogus"


Dan zou...

"Investeren in productie in Nederland"

inderdaad zomaar

"Een container Ultegra groepen bestellen om (in NL) fietsen te kunnen assembleren"

kunnen betekenen :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 03 sep 2021 08:50

ALS je al van plan was om nu een fons te kopen, én ze zouden die direct kunnen leveren, én je kan het risico lopen je (€1000-€500 voucher-€250 rendement) €250 te missen, dán zou ik het doen. Maar ook mij verbaast het dat er nergens iets over AFM toezicht staat. Ik kan me zo voorstellen dat dit een achtergestelde lening betreft, waarbij je als schuldeiser bij een faillisement echt helemaal achterin de rij staat.
Ik denk dat de aannames hierboven best correct kunnen zijn, en dat dit een laatste stuiptrekking is om nog aan liquide middelen te komen.
Ook die eigenaar van ERE research reageerde zo vaag op vragen wat hij bedoelde als hij zei dat er geen in China geproduceerde middelen waren. Ik snap dat soort geheimzinnigheid niet. Als Fons echt zou investeren in productie in Nederland, van wat dan? Als dat om een nieuwe groepset zou gaan zou ik daar ook erg sceptisch over zijn, zie het verhaal met IQsquare (IQscam).

Plaats reactie