Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 03 sep 2018 21:37

Ernie C. schreef: 03 sep 2018 13:48 Ik vind het wel een prettige opmerking. Ik heb zelf ook gezocht naar waar het frame vandaan komt en de geometrie en ik ben blij dat iemand anders er wel in is geslaagd.

Een speciaal damesmodel met een reach die niet onder de de 383,5mm uitkomt is niet ideaal. Dames hebben de fiets vaak liever wat meer sloping. 2000 euro voor een eenvoudig carbon frame met Tiagra is ook best wel duur. Kortom een hoop marketing bullshit om iets aan de vrouw te brengen. Zeker gezien de reactie van Fons zelf onder het artikel op een opmerking van ons aller Jaap Telder mag je het gerust schandalig noemen.
Ik moest even zoeken, dit dus: https://www.fiets.nl/2018/08/28/fons-he ... cefietsen/

Lijkt mij dat je fietsters totaal niet serieus neemt als je geen geometrie op je site zet.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 03 sep 2018 22:50

Deze Chinees is ook met gewone velgremmen te koop (en dan uiteraard met andere voorvork) onder verschillende namen, o.a. Hammer.
Er zijn er nog meer stickermerken die dit open-moldframe verkopen. Niet zelf ontwikkeld dus door Fons, en eigenlijk een gewoon (heren)frame, ook wat geometrie betreft.
Vind dit wel een gave herenfiets 8-)

Type: CRB41 (ZGLbike)


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 sep 2018 00:00

Wel apart, een damesfiets met een mannennaam... ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2018 09:11

Inmiddels heb ik het stuk op fiets.nl ook gelezen, inclusief reacties van Fons zelf, en het klinkt allemaal toch wel erg als gezwets moet ik zeggen. Ik hoor het graag als ik het mis heb, maar volgens mij ging het ongeveer zo:

De intitiatiefnemers hebben 1 of 2 HBO studenten een literatuuronderzoek laten doen naar verschillen in anatomie tussen sexen. Daarbij hebben ze bewust of onbewust alleen de info uitgelicht die wijst op verschillen en de info die vooral wijst op overeenkomsten over het hoofd gezien. Dat waren de "onderzoekers" in hun verhaal.
Stap 2 was nadenken over welke geometrische consequenties die (vermeende) verschillen hebben. Daarna zijn ze in Azie rond gaan shoppen om te zien welke open-mould het dichtst bij hun plaatje komt. Daarbij kiezen ze uit bestaande groepsets en overige afmontage slim de onderdelen (korte cranks, aangepaste reach, smaller stuur, vrouwenzadel etc. Dat was het "speciaal ontworpen". Tenslotte geven ze de fietsen een fraai uiterlijk en hebben ze een dijk van een marketing.
Het feit dat er frames rondrijden van andere merken die als twee druppels water op een Fons lijken en het feit dat er geen geometrietabellen op de site te vinden zijn spreekt niet echt in hun voordeel.

De manier waarop ze de fiets in de markt zetten is slim. In het eerste jaar meteen een stuk in een landelijk nieuwsblad en in fiets is goed voor elkaar. Maar bij het pseudo-technische achtergrondverhaal krijg ik toch een vieze smaak in mijn mond. Ben benieuwd of Fons de behoefte heeft om opheldering te geven.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 04 sep 2018 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 sep 2018 09:56

Idd veel geSwetts :) dat heb je wel meer bij marketing, alleen opletten dat je niet te dicht bij leugens komt. De brand ambassador aanpak vind ik wel top.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 04 sep 2018 11:29

Hmmmm, maar wat maakt hun aanpak zo wezenlijk anders dan de aanpak van de bestaande merken? Echt onderscheidend zijn, is erg lastig bij racefietsen. Het is allemaal erg marginaal. Met een flinke marketingsaus wordt het dan nog wat. Of je gaat daar in mee als consument en denkt dat je echt iets speciaals hebt gekocht (waar niets mis mee is) of je prikt er doorheen.
Wat ze wel goed doen (in mijn ogen), is zich volledig richten op dames, en dat ze weldegelijk met een aantal zaken komen zoals zadels, kortere cranks ed. Geen hogere wiskunde, maar wel goed bedacht en uitgevoerd.
Ik fiets weleens met een dame die een Fons heeft: mooie dikke fiets met Scope velgen. Zij is er erg blij mee. Top, toch?
En die gouden ketting? Die heb ik ook. Na het lezen van een artikel, met naar ik meen Jasper Ockeloen, rijd ik er ook mee om. Gaat makkelijk 6000km mee, omdat hij erg slijtvast is. Voor mij overigens wel een beter argument dan het "Fons" argument :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2018 13:32

raven14 schreef: 04 sep 2018 09:56 Idd veel geSwetts :) dat heb je wel meer bij marketing, alleen opletten dat je niet te dicht bij leugens komt. De brand ambassador aanpak vind ik wel top.
En juist bij zo'n open mold kom je uiteindelijk mensen tegen die door de leugens heen prikken. Bij een grotere fabrikant* met een uniek frame kom je nooit te weten wat er nu eigenlijk aan r&d is gedaan. De (wieler)redactie van de Volkskrant en dat meisje van Fiets dat pas een paar weken klikpedalen heeft zijn nog wel te foppen maar zeker als je social media opzoekt komt de waarheid een keer aan het licht.

Ik weet niet of het wel zo "top" is als je zelfs je eigen fietsmaten niet meer kunt vertrouwen. Raden ze jou die fiets aan omdat ze er verstand van hebben en je graag willen helpen of willen ze er een financieel slaatje uit slaan?

*de meeste merken fabriceren net zo weinig als Fons en kopen de frames ook in Azië bij degene die het goedkoopst de gewenste kwaliteit kan leveren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 sep 2018 13:41

@Joostg, er zijn inmiddels heel veel merken met smaller stuur, kortere cranks, ander zadel, vooral voor de dames. Maar een fiets, met een ander kleurtje, en je kunt er ook zo maar een kleine man op zetten. Die kom je in Nederland niet zo veel tegen, maar in zuidelijke landen zijn er wel mannen die prima op "vrouwenfietsen" passen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 sep 2018 13:50

Ernie C. schreef: 04 sep 2018 13:32
raven14 schreef: 04 sep 2018 09:56 Idd veel geSwetts :) dat heb je wel meer bij marketing, alleen opletten dat je niet te dicht bij leugens komt. De brand ambassador aanpak vind ik wel top.

Ik weet niet of het wel zo "top" is als je zelfs je eigen fietsmaten niet meer kunt vertrouwen. Raden ze jou die fiets aan omdat ze er verstand van hebben en je graag willen helpen of willen ze er een financieel slaatje uit slaan?

“Brand ambassadors are the people that love your brand or product so much they are willing to pro-actively recommend it to others. Trust is critical to the value of a brand ambassador’s recommendation and so you can’t hire true brand ambassadors, you must earn them.”

Zo zie ik het bvb ook bij Rapha gebeuren...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2018 14:01

Maar als je in je Rapha shirtje rondrijd en je komt iemand tegen die "hetzelfde" shirtje voor een tientje in China heeft besteld kun je daarom lachen. Bij deze fiets ben jij degen die uitgelachen wordt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 04 sep 2018 14:16

Het begint natuurlijk met een goed produkt. Maar dat hoeft daarvoor niet een door de marketing over het paard getild produkt te zijn. Ik ken een lokaal merk dat ook met brand ambassadors werkt, en die bulshitten niet zo over de Chinese afkomst van hun frames, hun positionering is gewoon een scherpe prijs voor een racy uitziende complete koersfiets. En daar is uiteindelijk veel volk naar op zoek, niet? Een brand ambassador kan je dan over de drempel helpen die er misschien is wanneer jij hoort dat het over een Chinees frame gaat. Dat kan namelijk ook gewoon een goed frame zijn, zoals hij/zij in de praktijk ervaart.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2018 14:29

En dan zijn we weer terug bij de eerlijkheid. Zou jij als brand ambassador leugens/halve waarheden willen verkopen aan je kennissenkring?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie