Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 jan 2019 12:28

hendrikjan schreef: 07 jan 2019 12:09 Mooiste is eigenlijk dat het volgens mij voornamelijk mannen zijn die in dit topic reageren..
Er zijn sowieso heeeel weinig vrouwen actief op het forum....om wat voor reden dan ook.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 07 jan 2019 12:31

@mark Nee, dat bedoel ik niet. Ik merk alleen dat het vrouwelijk geslacht soms radicaal op een andere manier met bepaalde zaken om gaat dan het mannelijk geslacht. En dat de producent voor een vrouwen product het niet zo veel kan schelen wat een man daar van vindt..

In extremo het is net zoiets als mannen die iets vinden van een maandverband reclame. Tuurlijk mag je daar als man een mening over hebben. "Het is toch allemaal quatsch die blauwe vloeistof (of doen ze dat alleen bij luiers?? heb al tig jaar geen tv meer)" maar zal de producent zich daar ook maar iets van aantrekken?
:winkthumb:

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 07 jan 2019 19:11

Ik krijg langzamerhand wel medelijden met Fons. Fons probeert zich een plaatsje te veroveren in een overvolle (vecht)markt en wel door een niche te zoeken die niet veel merken hebben: custom made voor de vrouw. Kies zelf je kleurtje, groepje en wieltjes en iedereen is tevreden. Dit alles gebeurt kleinschalig (start-up). Marketing loopt via social media aangezien je daar heel precies en tegen lage kosten kunt adverteren. Paar influencers inzetten en de show gaat on the road....

Waarschijnlijk hebben ze het niet helemaal zo willen framen. Vrouwen zeggen niet alleen voor de roze fiets te gaan maar willen wel een paar rationele redenen hebben om de keus voor de kekke kleur te rechtvaardigen.

Fons had het helemaal uitgedacht maar wat ontbrak was een frame. Om nu direct een volle container frames te bestellen in China ging wat ver (grote investering) plus ze willen zeker wel voor kwaliteit gaan. “Laten we dan vragen of we bij Thompson wat frames kunnen overnemen tegen een schappelijke prijs. Op de Bikemotion van vorig jaar waren dat best wel aardige kerels.” Spuiter in de buurt van Breda gevonden, goede groothandel voor de groepsets en we zijn klaar om te verkopen....... Ik vind het heel jammer dat die zeepbel compleet aan diggelen geschoten is wat voor een groot deel op het conto komt van “Jos”.

Omdat ik toch heel nieuwsgierig geworden was, heb ik kort door de website gebladerd. Leuke site, je hebt meer keus om je eigen product samen te stellen dan bij pakweg Specialized en je krijgt exact de fiets die jij wil hebben. Ik kan bij bijna alle grote merken steeds minder zelf kiezen...... Qua prijsstelling vind ik het altijd moeilijk vergelijken. Het is meer wat wil je betalen voor een bepaalde fiets. Alle logica voor de meeste van ons verdwijnt uit de prijsstellingen eens we de 2000 euro gepasseerd zijn. De prijs van de Thompson “Fons” is niet zo heel veel anders van de Thompson Capella.

Fons/Jos had beter anders kunnen reageren. Fons/Jos is betrapt met zijn hand in de snoeppot van marketing blabla. Een pot waar veel grote merken uit zullen snoepen. Ieder merk probeert te innoveren in een overvolle markt waarin de innovaties bijna niet meer mogelijk zijn gelet op de restricties gesteld door de UCI. Wat overblijft zijn liflafjes aan het ontwerp en marginale verbeteringen in geometrie, airo en materiaal gebruik. Een greep in de marketingsnoeppot is dan onvermijdelijk. We kunnen ze niet betrappen aangezien we te beperkte informatie hebben om te oordelen over het snoepgehalte.

Laat in hemelsnaam Fons niet het Buckler van 2019 worden en de markt bepalen of het merk toekomst heeft in wat voor vorm dan ook.

Ik heb geen aandelen in Fons, niet in Thompson of wat dan ook. Ik word niet betaald door Fons of wie dan ook.
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jan 2019 19:25

De marketing snoeppot....

Je zou gelijk hebben, als het bleef bij opgeflufte praatjes. Maar het liegen over het onderzoek en ontwikkeling van het frame, gaat toch wel een stap verder. En dat is nou net het verschil met andere (grote of kleine) merken.
Iedereen zal zeggen dat ze een goed product hebben, en dat een nieuw model een verbetering is van de vorige. En daar gaan marketing praatjes in de huidige trend bij gepaard. 10 jaar geleden over gewicht. Toen aero en nu dikke banden en schijfremmen. Als het daarbij was gebleven met fons had je hooguit wat kritikasters gehad (net als bij swett fietsen gebeurde een jaar of wat terug). En dat de prijsstelling belachelijk is, is ook maar een (on)strategische keuze die je kunt respecteren. Maar de belachelijke hoge prijzen icm de leugens. Daar worden ze hier ok gefileerd. En daar heb ik in ieder geen medelijden mee. Dan is het niet de zielige startup die zo hard zijn best doet er iets van te maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 07 jan 2019 19:47

MarkVeenstra schreef: 07 jan 2019 19:25 ..... Maar het liegen over het onderzoek en ontwikkeling van het frame, gaat toch wel een stap verder......
Mee eens dat dit niet mag en kan. Fons is zo dom geweest om deze woorden te gebruiken wetende dat ze geen uniek product hebben. Heel dom en vooral onethisch.

Ik kan me in al de jaren dat ik dit forum volg, het blad Fiets lees, of beter gezegd gelezen heb, geen enkel (wetenschappelijk) onderzoek van een fabrikant herinneren wat gepubliceerd is om welke marketing claim dan ook te ondersteunen. Geen enkel. Als je zoveel geld investeert in onderzoek naar de beste airo, beste frame stijfheid, beste demping of beste wat dan ook, dan zou ik dit willen publiceren! Waarom gebeurt dit niet? Zijn de onderzoeken niet wetenschappelijk, te eenzijdig of bestaan ze uberhaupt niet? Zijn de verbeteringen niet significant genoeg en bestaan ze alleen op de meest gevoelige testopstelling?

Dit zijn vragen die ik voor de grote en middelgrote merken niet kan beantwoorden. Een bedrijf als Specialized, Canyon of wie dan ook zal best luisteren naar de profs die op hun materiaal rijden. Dit is echter geen wetenschappelijk onderzoek wat relevantie heeft voor hun klanten. Wie heeft na aankoop van een fiets weleens een formulier van de fabrikant ontvangen met een uitgebreide vragenlijst naar de ervaringen met het product gestandaardiseerd naar relevante product kenmerken?

Fons is betrapt in de snoeppot op marketing doping. Hij is hier al behoorlijk geschorst. Vraag is of hij uit de sport gezet moet worden. Die vraag is voor de markt.

De vraag die ik dan eigenlijk wil stellen aan de redactie van Fiets is of men doorvraagt naar de onderbouwing van de claims bij een product presentatie. Zonder data blijft het gebakken lucht
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jan 2019 20:13

Ik ben bijna de enige vrouw die in dit topic gereageerd heeft. Op Janneke na dan. Blijkt nu net die andere vrouw (Janneke) het geheel van onzin boven tafel gekregen te hebben. En dan nu vragen de heren zich af waar de dames zijn?
Ik heb het al eerder geschreven. Als kleine vrouw dacht ik bij het eerste moment van Fons kennis genomen te hebben: "fijn eindelijk". Toen ik de site goed bekeken had en zag wat een Fons mij zou kosten begon ik mijn twijfels te krijgen. Toen Jos/Fons daarna ook nog durfde te roeptoeteren dat ik het allemaal beter had moeten bekijken, dat mijn aannames niet klopten, was voor mij echt wel duidelijk dat deze man, die pretendeert vrouwen te helpen aan een goede fiets,, juist iemand was die "wel weet wat goed is voor vrouwtjes".
Ik ben blij met mijn "vrouwenfiets" van Liv. Laten andere dames die voor een Fons gekozen hebben vooral gelukkig zijn met hun fiets en hopen dat ze hem ook echt gebruiken.
O ja, ik kon bij de Giant dealer ook nog kiezen welke wielen ik wilde hebben.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 07 jan 2019 21:16

en, zijn het vrouwenwielen geworden, Jans?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jan 2019 22:19

xml schreef: 07 jan 2019 21:16 en, zijn het vrouwenwielen geworden, Jans?
Ja hoor, lage alu. En dan ook nog dat wiel-banden zo op elkaar passen dat ik de band er zelf om kan krijgen.
En waarom laag? Omdat ik vanmiddag met een flinke Mistral heb gereden

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2019 23:20

hendrikjan schreef: 07 jan 2019 11:39 En dan? Dan is het een boosmensch topic op een forum.. Als iemand in haar hoofd heeft dat zij een fons wil, dan zal een forum discussie daar niet veel aan veranderen..
Maar dankzij deze discussie zijn de prijzen al wel met 300 euro per fiets gezakt. Als ze daadwerkelijk 250 fietsen op jaarbasis verkopen is dat toch 75.000 euro...
Campagnolo Ultra Dork

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 08 jan 2019 07:28

Ernie C. schreef: 07 jan 2019 23:20
hendrikjan schreef: 07 jan 2019 11:39 En dan? Dan is het een boosmensch topic op een forum.. Als iemand in haar hoofd heeft dat zij een fons wil, dan zal een forum discussie daar niet veel aan veranderen..
Maar dankzij deze discussie zijn de prijzen al wel met 300 euro per fiets gezakt. Als ze daadwerkelijk 250 fietsen op jaarbasis verkopen is dat toch 75.000 euro...
Gefeliciteerd man. Goed gedaan.

Dikke Mercedes minder voor Jos.

Of 2 medewerkers in de WW. En die dus nu oa door de werkenden op dit forum, via het UWV, betaald worden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jan 2019 07:44

Lol, als dat al 2 man scheelt was het echt een sociale werkplaats. Kan ik mij niet voorstellen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 08 jan 2019 07:46

gringo schreef: 08 jan 2019 07:28
Gefeliciteerd man. Goed gedaan.

Dikke Mercedes minder voor Jos.

Of 2 medewerkers in de WW. En die dus nu oa door de werkenden op dit forum, via het UWV, betaald worden.
Pffff, wat een toestand zeg...

Iets met boontje en loontje...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie