Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 14 sep 2018 14:13

Jaap Telder schreef: 14 sep 2018 12:20
havana schreef: 14 sep 2018 10:18 Merken als Legend, Parlee, Argonaut en Festka worden door hem "obscure nichemerken" genoemd die volgens hem frames maken van 10.000 euro. Getuigt niet van heel veel kennis.
Die merken betitelen als "obscuur." Hoe kan je zoiets zeggen in vergelijk met je eigen dertien in een dozijn Aziatisch open-mold fietsje :shock:
Obscuur kan ook alleen 'onbekend' betekenen. En, eerlijk gezegd, de fietsmerken Argonaut en Festka kende ik gisteren nog niet. (En een Parlee kun je wat mij betreft het best 's nachts gebruiken -ook obscuur- want... dat is niet mijn smaak ;) ).
Dat obscuur ook een aantal negatieve betekenissen heeft is marketingtechnisch natuurlijk alleen maar een voordeel ten opzichte van 'onbekend'. Kennelijk kunnen ze niet anders bij Fons...

Jaap Telder schreef: 14 sep 2018 12:20 Fons heeft echt een schreeuwend gebrek aan zelfreflectie, stuitend.
Dat was het eerste wat ik dacht bij de inmiddels verwijderde 'eerste en laatse' reactie van Fons zelf in dit draadje, waarin de forumgebruikers werden opgeroepen eens in de spiegel te kijken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2018 14:20

Infinito GB schreef: 14 sep 2018 08:54 Toch zijn er alleen hier in de Kop van Noord Holland al een paar kleine merken als Storm en Imming die het schujnbaar wel lukt. Dit zijn merken van bestaande fietsenwinkels. Ook hier gaat het waarschijnlijk om open mould frames, maar dan zonder de leugens en marketingpraatjes. Je krijgt gewoon een relatief goedkoop frame in zelf gekozen kleuren en afmontage.
Ook bij Storm zijn de prijzen niet mals. Dat zal bij Imming niet anders zijn.
Zoals ik eerder schreef is het gewoon lucratieve business, zeker als je het al bijvangst ziet. Een fietsenmaker raakt die frames wel kwijt maar ook iemand die een fietsmerk begint raakt ze altijd wel kwijt met een beetje winst ("uit faillissement"). Zolang het er maar geen honderden zijn. Op alle andere onderdelen wordt winst gepakt en die hoeven niet groot ingekocht te worden. Waarschijnlijk krijg je de marketing bullshit gewoon in de winkel i.p.v. op de site.

Het is niet voor niks dat alle merken die Havana noemt in zijn artikel nog gewoon bestaan. Zolang je klein genoeg blijft is het risico minimaal.

In het verleden zijn er genoeg merken gestart met open molds maar tegenwoordig val je veel te snel door de mand als je er echt groot mee wilt worden. Dan zal het in ieder geval tegen een eerlijke prijs moeten.

Op zich is de nieuwe prijs van de Fons met Tiagra best goed, meestal beter dan de open mold concurrentie in NL en België. Alleen als je wil upgraden naar een betere groep gaan ze er weer vanuit dat je een domme vrouw bent die niks van dat soort dingen af weet. Een Fons met DA Di2 komt al heel dicht bij de goedkoopste Sarto met dezelfde groep in de buurt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 14 sep 2018 15:57

janneke.cj schreef: 14 sep 2018 12:04
Jans schreef: 14 sep 2018 11:57 @ Janneke, ik heb toch een vraag. Ik neem aan dat jij van een gemiddelde lengte bent, ik niet. Ik ben maar 1.56m ( en ook nog korte benen) en ga er dus vanuit dat bij de Fons bikes mijn zadelpen amper uit de buis zou komen.
Ik denk dus dat voor kleine dames de Fons niet echt mooi passend zal zijn. Maar als anderen denken dat ik het mis heb...
Hoi Jans, dat is weer een heel ander aspect van de discussie. Niet alleen je lengte speelt mee of je goed op een frame past, maar ook je lichaamsverhouding, hoe lenig je bent, of je houdt van een heel stabiele of meer zenuwachtige fiets... Ik ga geen uitspraken doen over hoe goed de Fons Strada past in individuele gevallen, omdat ik daar niet genoeg vanaf weet. Maar er zijn er veel die zich daar wel in verdiept hebben en er zeker een mening over hebben :).
Ik ben 1,65 lang en heb me 2,5 jaar geleden toen ik een nieuwe fiets zocht helemaal "ondergedompeld" in de geometrie tabellen. Als ik de geometrie van de Fons frames bekijk dan is de reach van de kleinste maat zo'n 2 cm te lang voor mij. Dat ga je met kortere stuurpen, zadelpen zonder setback, spacers, etc. nog steeds niet redden...
Ik ben trouwens uiteindelijk op een Cannondale Synapse ((herenmodel!) uitgekomen in maat 48. Die kwam overigens standaard met 40 cm breed stuur met compacte bocht en kortere cranks. Uitgebreid vrijblijvend proef mogen fietsen ook al had de FM hem speciaal voor mij besteld. Ook nog goed nagemeten bij de FM en op basis daarvan alleen een iets kortere stuurpen gemonteerd (zonder meerprijs). Kortom, ik herken me eigenlijk helemaal niet in de prietpraat van Fons over het niet serieus nemen van vrouwen als je een fiets koopt.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 14 sep 2018 16:45

ever schreef: 14 sep 2018 15:57
Ik ben 1,65 lang en heb me 2,5 jaar geleden toen ik een nieuwe fiets zocht helemaal "ondergedompeld" in de geometrie tabellen. Als ik de geometrie van de Fons frames bekijk dan is de reach van de kleinste maat zo'n 2 cm te lang voor mij. Dat ga je met kortere stuurpen, zadelpen zonder setback, spacers, etc. nog steeds niet redden...
:?:
Dat lijkt me een tikfout, of ik snap het probleem niet goed. Met setback kun je 25 mm spelen, met zadelrails rond 30 mm, met een stuurpen minstens 50 en soms zelfs 90 mm. Niet dat het me een goed idee lijkt om daar een echt slecht passend frame mee te compenseren, maar 20 mm in reach is toch wel te overbruggen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 sep 2018 16:47

Voor zowel vrouwen als mannen geldt dat de FM meer dan eens je iets aansmeert wat hij graag kwijt wil. Als je dan onwetend (onbewust van je onbekwaamheid) bent en niet weet wat een geometrietabel is en waarom je je daar in zou verdiepen, dan ga je bij je eerste fiets zomaar flink de mist in.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2018 16:50

Tijanus schreef: 14 sep 2018 16:45 ..................
..........Met setback kun je 25 mm spelen, met zadelrails rond 30 mm, met een stuurpen minstens 50 en soms zelfs 90 mm. Niet dat het me een goed idee lijkt om daar een echt slecht passend frame mee te compenseren, maar 20 mm in reach is toch wel te overbruggen?
Die zadelpen met wel of geen setback is om de positie van je knie ten opzichte van de pedaalas te regelen. niet om een frame passend te maken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2018 16:54

+1
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2018 17:55

En als je al hoog van de toren blaast over een bb dat 2mm lager ligt dan bij sommige concurrenten, dan is 2cm reach een gigantisch verschil.

Het is dus geen goed frame voor kleine mensen met lange benen vanwege de lengte en ook niet voor kleine mensen met korte benen omdat het nauwelijks sloping is. Je krijgt dan dit: https://fons-bikes.nl/lifestyle/maaike-fons
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 14 sep 2018 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 sep 2018 18:19

Ernie C. schreef: 14 sep 2018 17:55.........https://fons-bikes.nl/lifestyle/maaike-fons
wat een kwijl verhaal. Echt verschrikkelijke marketing BS. Er is toch geen hond die gelooft dat die Maaike dat zelf geschreven heeft?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2018 18:24

Bleeegh, *insert kotssmiley*
Die fiets is veel te groot voor haar.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 sep 2018 18:36

Stuurpen 50 tot 90mm mee te regelen? Standaard komt een fiets met een 100, 110 mm toch? Hele kleine fietsen met 90 en hele grote fietsen met 120mm pennen.
Dan kan je toch nooit 50mm vanaf halen? Laat staan 90.

Door een extreme hoek maak je het verhaal wel iets anders, maar dat gaat nog veel verder af van aanpassen aan een slecht gekozen frame geometrie
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 sep 2018 19:07

Als er een aparte vrouwengeometrie zou bestaan dan bestaat er dus ook een aparte mannengeometrie. Ik lees hier allerlei verhalen over korte vrouwen. Mijn neef is 2.08 m (echt waar). Ik vermoed dat hij niet echt binnen de bestaande modellen valt. Net als Jans met 1.56 m. Ieder mens is gewoon verschillend. Dat verschil is genderneutraal om maar eens een populaire term te gebruiken.
Voordat Fons met dit verhaal op de proppen kwam heb ik geen vrouw ooit gehoord over de noodzaak van een aparte geometrie. Ja als je een vrouw vraagt of ze wel eens last heeft tijdens het fietsen zal ze ja zeggen. Maar dat zeg ik ook. Na een uurtje of 3 in het zadel wil ik mijn rug ook wel even rekken. Het is gewoon een beetje een spartaanse sport. Je zit nou eenmaal niet op een canapé. Verder is een vrouwengeometrie een verzonnen behoefte die er niet eens is. En dan ook nog eens heel slecht uitgevoerd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie