Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 06 sep 2018 19:46

Ernie C. schreef: 06 sep 2018 15:36 Wel vreemd dat ZGL nog een maatje kleiner in de aanbieding heeft. In Volkskrant ging het over een container uit Taiwan. Zou dat gezegd zijn om ons bewust op het verkeerde been te zetten of zou er in Taiwan nog een fabrikant met dezelfde mal zitten?

In ieder geval een frame van 500 euro gelakt. Ongelakt en per 250 zal het nog een heel stuk minder zijn.
Het lijkt me erg sterk dat een beginnend ondernemer die zeer content is met het verkopen van maar liefst tien fietsen per maand, bij de eerste bestelling 250 stuks op voorraad legt. Zonder substantieel schaalvoordeel in productie is daar geen enkele goede reden voor, Dat is dus of één van de diverse aperte leugens, of gewoon tamelijk dom. Ik zou bij die omzet een voorraad van 50 stuks al zeer fors vinden.

Maar ja, als je marketinggebazel toch al mythische proporties aanneemt, kan zo'n indirecte suggestie van 'gedurfd en kapitaalkrachtig ondernemerschap' er ook nog wel bij...

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 06 sep 2018 20:09

Wanneer Fons op een normale manier haar fiets had geÏntroduceerd waren de reacties wel anders geweest hier. Gelukkig zijn consumenten tegenwoordig niet gek en kan gegeven informatie op een erg eenvoudige manier geverifieerd worden via internet, en dat is maar goed ook. Het is ook niet het eerste stickermerk dat met veel bombarie (ook in het blad Fiets) wordt aangekondigd. Open-mold fietsen zijn meestal gewoon goed, waarom dan zo'n marketingblabla er omheen verzonnen moet worden is mij een raadsel, met nadruk op verzonnen. Een kind voelt op zijn klompen aan dat overdreven en gelogen eigenschappen, toegeschreven aan een product, mensen doet steigeren. De meesten hier weten wel dat een beginnend racefietsmerk met een open-mold werkt, dat is algemeen bekend. Het is dan ook vrij dom en amateuristisch om dat te gaan verdoezelen, maar nog dommer om te zeggen dat jij als Fons het frame hebt ontwikkeld van de grond af aan.
Je neemt je aanstaande klanten dan echt niet serieus en denkt dat ze in jouw sprookjes geloven.
Voorbeelden genoeg van hoe het wel kan.
Ik weet zeker dat er hierna wel weer iemand anders opstaat en hetzelfde riedeltje gaat bewandelen. Hoop alleen dat dan de marketingverzinsels aan (Fiets.nl)banden wordt gelegd...

Fons multistrada
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 sep 2018 17:43

Fons multistrada 06 sep 2018 20:10

Jans schreef: 06 sep 2018 19:44
fietsvriend schreef: 06 sep 2018 19:36 Wat ik maar wilde zeggen: als je het product goed verpakt en slim vermarkt, kun je het verkopen. Dat is een constatering, niet meer en niet minder (al ben ik benieuwd hoe Fons er over een jaar bijstaat).
Of die verkoopcijfers zo goed zijn? Er is al zoveel onzin verkocht, dat ook dat waarschijnlijk met een korreltje zout genomen moet worden. Ondanks dat er steeds meer vrouwen fietsen, denk ik toch niet dat er zoveel dames zijn die zo maar € 5000 neertellen voor een fiets. (Dat zou ik kwijt zijn als ik een fiets met Di2 bij Fons vandaan zou halen.)
je zou 4099,- euro kwijt zijn. Jouw 5000,- euro is onzin. Je klaagt zonder even goede research te doen. Dus we nemen je opmerking maar met een korreltje zout....

Fons multistrada
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 sep 2018 17:43

Fons multistrada 06 sep 2018 20:22

!
Laatst gewijzigd door Fons multistrada op 07 sep 2018 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 sep 2018 20:27

Een forum krijgt op deze manier wel waarde. Meerwaarde.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 06 sep 2018 20:35

Tijanus schreef: 06 sep 2018 19:46
Ernie C. schreef: 06 sep 2018 15:36 Wel vreemd dat ZGL nog een maatje kleiner in de aanbieding heeft. In Volkskrant ging het over een container uit Taiwan. Zou dat gezegd zijn om ons bewust op het verkeerde been te zetten of zou er in Taiwan nog een fabrikant met dezelfde mal zitten?

In ieder geval een frame van 500 euro gelakt. Ongelakt en per 250 zal het nog een heel stuk minder zijn.
Het lijkt me erg sterk dat een beginnend ondernemer die zeer content is met het verkopen van maar liefst tien fietsen per maand, bij de eerste bestelling 250 stuks op voorraad legt. Zonder substantieel schaalvoordeel in productie is daar geen enkele goede reden voor, Dat is dus of één van de diverse aperte leugens, of gewoon tamelijk dom. Ik zou bij die omzet een voorraad van 50 stuks al zeer fors vinden.

Maar ja, als je marketinggebazel toch al mythische proporties aanneemt, kan zo'n indirecte suggestie van 'gedurfd en kapitaalkrachtig ondernemerschap' er ook nog wel bij...
Tja, misschien moet je die cijfers uit de Volkskrant (van omzetprognose gebaseerd op de verkoop tot nu toe) met een korreltje zout nemen.
Michiel

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 06 sep 2018 20:51

Jaap Telder schreef: 06 sep 2018 20:09 Wanneer Fons op een normale manier haar fiets had geÏntroduceerd waren de reacties wel anders geweest hier. Gelukkig zijn consumenten tegenwoordig niet gek en kan gegeven informatie op een erg eenvoudige manier geverifieerd worden via internet, en dat is maar goed ook. Het is ook niet het eerste stickermerk dat met veel bombarie (ook in het blad Fiets) wordt aangekondigd. Open-mold fietsen zijn meestal gewoon goed, waarom dan zo'n marketingblabla er omheen verzonnen moet worden is mij een raadsel, met nadruk op verzonnen. Een kind voelt op zijn klompen aan dat overdreven en gelogen eigenschappen, toegeschreven aan een product, mensen doet steigeren. De meesten hier weten wel dat een beginnend racefietsmerk met een open-mold werkt, dat is algemeen bekend. Het is dan ook vrij dom en amateuristisch om dat te gaan verdoezelen, maar nog dommer om te zeggen dat jij als Fons het frame hebt ontwikkeld van de grond af aan.
Je neemt je aanstaande klanten dan echt niet serieus en denkt dat ze in jouw sprookjes geloven.
Voorbeelden genoeg van hoe het wel kan.
Ik weet zeker dat er hierna wel weer iemand anders opstaat en hetzelfde riedeltje gaat bewandelen. Hoop alleen dat dan de marketingverzinsels aan (Fiets.nl)banden wordt gelegd...
Even goed lezen graag: 'En de Fons dan? Zeker, een 100% dedicated vrouwen racer, maar echt bewijs dat er speciaal een frame is geproduceerd is er niet. Wel biedt Fons heel veel (met de nadruk op ‘heel veel’) aandacht voor wat vrouwen willen. De andere merken doen dit ook trouwens, maar daar neemt de dames racer nog vaak een wat ondergeschoven positie in de range, op internet en ook in de winkels'.

Feit is dat Fons het anders doet dan anderen. En 'wij' hoeven daar geen oordeel aan te geven. Daarnaast waren de vrouwen die de test hebben gedaan net zo slim ( of slimmer) dan de gemiddelde mannelijke rijder. Dus die waardeerden de fiets, de aandacht van het merk voor V en vooral het design.
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 sep 2018 21:03

@Rijden_ Omdat ik waarschijnlijk nog kritischer ben dan veel mannen in dit topic, kan ik me niet meer onder de vrouwen bewegen?
Je doet net of "wij" vrouwen zo'n bedrijf nodig hebben om een fatsoenlijke fiets onder ons achterwerk te kunnen krijgen.
Ook zonder Fons rijd ik een prima fiets, weliswaar zonder gouden ketting. Maar wel veel goedkoper. Of hij mooier is, dat blijft iets persoonlijks.

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 06 sep 2018 21:14

Jans schreef: 06 sep 2018 21:03 @Rijden_ Omdat ik waarschijnlijk nog kritischer dan veel mannen in dit topic, kan ik me niet meer onder de vrouwen bewegen?
Je doet net of "wij" vrouwen zo'n bedrijf nodig hebben om een fatsoenlijke fiets onder ons achterwerk te kunnen krijgen.
Ha! Nee hoor. Het is ter verduidelijking. Ik heb de test opgezet en ik heb de tekst geschreven. We zijn twee dagen bezig geweest met het testen. Mijn ervaring: de vrouwen die meededen wisten precies waar ze mee bezig zijn. Die lieten zich niks wijs maken; ook niet door een kek kleurtje of een gouden ketting (LOL).

Allen hadden ervaringen met het kiezen en kopen van een fatsoenlijke fiets. En verhaalden daar ook van - heel veel positieve verhalen waren dat niet. Vaak wordt een vrouw (nog) niet serieus en met voldoende aandacht benaderd in een winkel. Feit is -nogmaals- dat Fons dat anders doet, Feit is ook (volgens mij) dat de vrouwen die een Fons kiezen daar happy mee zijn ( ik heb het nagevraagd bij een aantal rijdsters).

Dit staat los van de wat gebrekkige informatie die Fons zelf verstrekt. Ik heb hen ook gemeld dat een geometrie tabel wel het minste is wat ze kunnen doen. Daarnaast ken ik ook een aantal Italiaanse aanbieders van M/V frames die ook -en dat zeg ik het netjes- minder secuur zijn met de info...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 sep 2018 21:16

Dus? Ben jij (Jans) vertegenwoordiger van alle vrouwen ofzo? Er is blijkbaar een markt voor exclusieve vrouwenfietsen. Prima om daar op in te springen. Tot zo ver niets mis met Fons.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 sep 2018 22:56

Maar Fons Bikes maakt alleen fietsen voor vrouwen. Bovendien heeft het bedrijf zijn frames van de grond af ontworpen op basis van fysiologische data en marktonderzoek, zegt Van Gastel.
Een fietsmerk met enkel racefietsen voor vrouwen, dat is Fons. Het Nederlandse fietsenmerk heeft een damesspecifiek frame ontwikkeld, waarmee je vervolgens jouw ideale racefiets kunt samenstellen. Wij spraken met Jos over dit nieuwe merk
Wij ontwikkelen fietsen als geheel. Geen onderdelen en zoals je weet is een fiets meer dan een optelsom van onderdelen. Wij laten onze frames in Azië produceren bij een gerenommeerde producent en hebben in samenwerking met hen de lay-up bepaald en maatvoeringen bepaald.
Op de website blijft het nog redelijk netjes maar je maakt mij niet wijs dat je die artikelen niet hebt gelezen. Die laatste quote komt toch echt van "het Fons team"...
Campagnolo Ultra Dork

Fons multistrada
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 sep 2018 17:43

Fons multistrada 06 sep 2018 23:07

!
Laatst gewijzigd door Fons multistrada op 07 sep 2018 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie