Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Mason Cycles

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 02 apr 2017 08:46

Heel knappe fiets.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

wouterkaas
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40

wouterkaas 03 apr 2017 09:17

Mooi ding zeg! Is dit nou wat ze noemen een 'adventure road bike'?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 apr 2017 20:30

Vandaag was het zover de eerste rit op de Mason Bokeh!

Heeft wat langer geduurd dan gepland maar er was nog een onverwachts probleem met de remklauw. Ik dacht dat het mijn onkunde was aangezien ik nog nooit discs had gemonteerd maar ook een vakman (Marco van bikepitstop.nl) liep er op vast. De remklauw op de voorvork wilde er niet op. De busjes in de voorvork zaten niet op de juiste plek. Zat niets anders op dan contact op te nemen met Mason. Mailtje gestuurd met een paar foto's en ook zij zagen het probleem. Ze zouden meteen een nieuwe vork opsturen. Nette service! Niet eerst de oude terugsturen maar meteen een nieuwe versturen. Inmiddels is de vork binnen en heeft Marco de rem gemonteerd. Klaar voor de eerste rit.

Meteen maar alles uitgeprobeerd asfalt, zandwegen, bospaden, MTB track en gravel. Mooie tocht door Rucphense bossen, Wouwse Plantage en het Zoomland. Zo kom je op plekken op waar je met de racer nooit komt. Alles bij elkaar een mooie 105km.

Fiets is echt geweldig. Stuurt goed, is nog aardig snel op het asfalt ondanks de dikke banden en de double tap van Sram bevalt erg goed. Ik heb ook een Ultegra maar ik vind de Force toch net iets strakker schakelen. Kan natuurlijk komen omdat hij nu mooi is afgesteld. Ook de 1x11 voldoet prima. Heb nog geen kransjes gemist.

De dikke banden geven toch wel een erg zeker gevoel in de bochten. Zal deze fiets van de zomer ook nog vaak gaan gebruiken ondanks dat deze eigenlijk was bedoeld voor de winter.


Afbeelding


Afbeelding
o'7o

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 18 apr 2017 12:45

Ik zat al te wachten op je eerste ervaringen en was bijna bang dat je ons in de steek had gelaten ;). Heel gaaf! Veel plezier.

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 03 feb 2018 22:53

Ik was ook al een poosje op zoek naar iets speciaals en ben ook uitgekomen op de Mason Bokeh.
Vanavond de bestelling de deur uit gedaan en nu een paar weekjes wachten. Heb ook alleen het frame besteld en ga hem zelf opbouwen.

Ik wil gaan rijden met sram force 1x11 maar niet met een 10/42 cassette. Ik denk aan 11/32, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik zie aan jouw foto's dat hij ook niet is opgebouwd met een 10/42 cassette.
Mag ik vragen waarmee jij hem hebt opgebouwd en welke wheelset.


Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of je de fiets nog steeds net zo vaak gebruikt?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 feb 2018 07:55

Mr Elmo schreef: 03 feb 2018 22:53 Ik was ook al een poosje op zoek naar iets speciaals en ben ook uitgekomen op de Mason Bokeh.
Vanavond de bestelling de deur uit gedaan en nu een paar weekjes wachten. Heb ook alleen het frame besteld en ga hem zelf opbouwen.

Ik wil gaan rijden met sram force 1x11 maar niet met een 10/42 cassette. Ik denk aan 11/32, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik zie aan jouw foto's dat hij ook niet is opgebouwd met een 10/42 cassette.
Mag ik vragen waarmee jij hem hebt opgebouwd en welke wheelset.


Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of je de fiets nog steeds net zo vaak gebruikt?
Ik heb de force 1x11 cx, dat is met een 11/36. In NL heb je die eigenlijk alleen maar nodig in Limburg. Een 11/32 of 11/28 is verder ruim voldoende.
Mijn wielset is een dt swiss xm 1501 spline 27.5 (interne velgbreedte van 22,5). Banden heb ik vervangen door de WTB Byway (rijden erg goed).

Ik heb de fiets nu bijna een jaar. Mijn kilometers houd ik goed bij en ik rijd ongeveer 40% op de Mason en 60% op mijn racer.. ik vind het echt een aanvulling. Je kan er prima toertochten mee maken op de weg, af en toe even offroad of zoveel mogelijk de bossen in.
De fiets zelf blijf ik ook geweldig vinden. Geen moment spijt gehad van mijn keuze. Veel plezier met je nieuwe aanwinst! Post nog een fotootje op het forum als hij klaar is!
o'7o

Vliegende ton
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22

Vliegende ton 04 feb 2018 08:26

Met welk voorblad dan?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 feb 2018 09:55

Vliegende ton schreef: 04 feb 2018 08:26 Met welk voorblad dan?
42t
o'7o

Mr Elmo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2016 19:49
Locatie: Deventer

Mr Elmo 04 feb 2018 11:55

Ga ik zeker doen en bedankt voor de mooie tip betreffende de banden.
Ik las in een ander gedeelte van het forum jou vragen over de compatibiliteit van Sram 11 speed road en body's. dat is ook nog iets waarmee ik aan het stoeien ben. Heb nog geen definitieve keuze gemaakt voor de wielset.
Mijn voorkeur ging uit na een handgemaakte set met Chris King ISO maar dat gaat niet lukken met 11 speed.
Ik twijfel nu tussen een handgemaakte zet met 240S of een uitloopmodel van DT-Swiss XMC 1200.

Ben wel benieuwd naar jou keuze van wielset als het budget ±1000 euro zou zijn.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 feb 2018 17:40

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een carbon velg niet bij dit soort fietsen. Zeker niet bij de 27,5 wielen, scheelt hooguit 100gr. Ik zou altijd kiezen voor een mooie alu velg, goede naaf en voldoende spaken. Hier heb je geen 1000 voor nodig. Restant budget gaat dan naar andere fietsspullen.
Voor een 28 wielset zou een wat hogere carbon velg wel mooi zijn. Maar ook hier gaat mijn voorkeur uit naar alu en goede naaf. Liever een hufterproof setje. Op mijn racer wil ik dan weer wel mooie hoge carbon velgen.

Mocht je overwegen twee sets (27.5 en 28) te nemen dan zou ik adviseren om ze allebei op te laten bouwen met dezelfde naaf. Zit de remschijf meteen goed bij een wielwissel.
o'7o

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 13 feb 2018 21:59

Mijn Mason Bokeh wordt 1 dezer dagen verscheept richting mij! Volgende week hoop ik te beginnen met (het laten) opbouwen.

Ik heb ook gekozen voor 2 wielsets met (ongeveer) dezelfde naaf om zodoende makkelijk te kunnen wisselen. Bij die keuze ben ik eerst gaan kijken naar een goede 27,5" wielset voor een leuke prijs, omdat ik dacht dat een 28" set makkelijker is te vinden.
De keuze is uiteindelijk gevallen op 2 Mavic wielsets: Een 27,5" Crossmax SL en een 28" Ksyrium Pro Allroad. De Allroads kwamen met 30mm allroad banden, maar ik denk dat ik die meteen ga vervangen voor 28mm Mavic Yksion bandjes. De Mason Bokeh komt namelijk in de plaats van mijn carbon racefiets, dus een beetje snelheid op het asfalt mag best.
Het 27,5" wielset ga ik rijden met WTB Byway banden. Volgens mij voldoende om mee offroad te gaan in niet al te technisch terrein. En wordt het echt heftig dan heb ik mijn mountainbike achter de hand.

Verder wordt de afmontage vergelijkbaar met wat ik eerder in dit topic las: Sram Force 1. Alleen kies ik wel voor de 10-42 cassette voor beide wielsets.

Zodra de Bokeh klaar is al ik hier een plaatje posten.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 10 mar 2018 07:45

Mijn Mason Bokeh is 2 weken geleden gearriveerd en inmiddels door Serge van Koers.cc opgebouwd. Het frame was al een plaatje en eenmaal opgebouwd is die naar mijn mening echt "af".

Zoals hierboven gemeld ga ik 2 wielsets afwisselen. Deels ter vervanging van mijn racefiets met de 700c wielen zoals op dit plaatje:
Afbeelding

En wanneer ik van de paden af wil dan ziet de Bokeh er zo uit:
Afbeelding
Met deze setup is het ook de bedoeling bikepacking trips te maken

De specificaties:
Frame: Mason Bokeh 2XL
Vork: Mason Parallax
Balhoofd: Deda
Wielset 700c: Mavic Ksyrium Pro Allroad Disc met 28mm Mavic Yksion Pro UST
Wielset 650b: Mavic Crossmax SL Disc met WTB ByWay Road Plus 650b x 47c
Groepset: Sram Force 1 (crank 42T, beide cassettes 10-42)
Pedalen: Look Keo Max (race) of Look S-track (offroad)
Bottom bracket: Wheels mfg
Remschijven: Hope floating
Stuur en stuurpen: Deda Superzero
Stuurlint: Lizard Skins
Zadelpen: Mason carbon
Zadel: SQlab 611 Active TiTube

Afgelopen maandagavond de eerste rit gemaakt met de 700c wielen. De details afgesteld en de fiets voelt meteen vertrouwd.
Vandaag ga ik op pad met de 650b wielen. Ben benieuwd hoe dat voelt.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

Plaats reactie