Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Swett Cycles

Santhos
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2017 19:58
Locatie: Breda

Santhos 30 apr 2020 12:09

Phoe, ik was altijd best fan van Swett....had hem hoog op mijn lijstje staan (het lijstje van 'nieuwe fiets uitzoeken'), echter begint het wat te temperen nu.

Ik ben zelf vrij onhandig als het gaat om fietsen, dus zelf een frame te kopen in China en dan alles zelf erop gaan schroeven zie ik niet zitten. Maar als de winstmarge zoooo groot is bij Swett ga ik toch eerst eens bij de andere merken op mijn lijstje kijken...

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 apr 2020 12:19

Er is wel een kleine kanttekening bij het paint-verhaal.
Swett laat dat doen bij unlimitedcolors, en daar betaal “iets” meer dan rechtstreeks bij lightcarbon. Ik zie soms swett paintjobs op de site van UC voorbij komen, dus dan ga ik ervan uit dat alle frames daar langs gaan.
Desalniettemin pakt swett zeker flink wat marge. Niet alleen op het frame, maar ook op de groepen en andere zaken die nog op het frame moeten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 apr 2020 13:06

En bij Swett komen er ook nog invoerrechten en BTW bij.

Ik denk niet dat Swett meer op een frame pakt dan de gemiddelde normale fabrikant, importeur en fietsenmaker bij elkaar.
Ik blijf het altijd wel jammer vinden dat groepset e.d. altijd tegen adviesprijs gaan bij dat soort merken. Het is vooral daar waar ze het verliezen van de concurrentie. Aan de andere kant hoef je dan niks meer groot in te kopen en hoef je niet veel meer te investeren dan in enkele tientallen framesets.

Bij een dergelijk bedrijf koop je een fiets als je 100% vertrouwen hebt in de verkoper en graag zeer uitgebreid wordt voorgelicht. Op dat punt doen ze het vaak erg goed.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2020 13:16

Santhos schreef: 30 apr 2020 12:09 .......... Maar als de winstmarge zoooo groot is bij Swett ga ik toch eerst eens bij de andere merken op mijn lijstje kijken...
Denk je dat dit bij de andere merken anders is?
Het klopt niet volledig maar toch.
Denk je dat een Specialized/Trek/Cube frame af fabriek meer kost dan de prijs waar Swett een frame voor aankoopt?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 30 apr 2020 13:17

@ Jaap, ik vind het bijzonder dat je teksten op de website van Lightcarbon direct als waarheid bestempeld, net als mails van Lightcarbon :-)

Dit originele frame is NOOIT gemaakt bij Lightcarbon. Tevens lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk als zij nu de originele matrijs hebben en een "carbon layup naar eigen keuze" is natuurlijk lachwekkend.

Ik heb een paar jaar 1x telefonisch contact gehad met de eigenaar van Swett en weet zeker dat hij de frames wel inkoopt bij de echte fabrikant.

Het merk waar dit frame oorspronkelijk voor ontworpen is voert dit frame inmiddels niet meer.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 30 apr 2020 13:26

Jeff_dh schreef: 30 apr 2020 13:17 @ Jaap, ik vind het bijzonder dat je teksten op de website van Lightcarbon direct als waarheid bestempeld, net als mails van Lightcarbon :-)

Dit originele frame is NOOIT gemaakt bij Lightcarbon. Tevens lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk als zij nu de originele matrijs hebben en een "carbon layup naar eigen keuze" is natuurlijk lachwekkend.

Ik heb een paar jaar 1x telefonisch contact gehad met de eigenaar van Swett en weet zeker dat hij de frames wel inkoopt bij de echte fabrikant.

Het merk waar dit frame oorspronkelijk voor ontworpen is voert dit frame inmiddels niet meer.
Is zeker niet lachwekkend Je kan kiezen tussen verschillende T-700, T800, T1000, carbon layups voor je frame. Als ik jou was zou ik zelf eens gaan informeren bij lightcarbon.com. want jij ontkent wat lightcarbon mij zelf geeft aan informatie, wie is hier lachwekkend? Ik kan in een PB tje het mailcontact van lightcarbon sturen of gewoon hier in het forum plaatsen. Lightcarbon.com heeft de mal en produceert het bewuste frame. Hoezo NOOIT gemaakt bij lightcarbon.com. Het is gewoon te verifiëren.
Wat is de reden dat je de feiten zo negeert? Heb je onderzoek gedaan?
Vertel dan ook welk merk dit frame en mal "alleen" in bezit zou hebben... ook al bestaat het ( natuurlijk) niet meer (?!)
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 30 apr 2020 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 30 apr 2020 13:38

Jaap Telder schreef: 30 apr 2020 13:26
Jeff_dh schreef: 30 apr 2020 13:17 @ Jaap, ik vind het bijzonder dat je teksten op de website van Lightcarbon direct als waarheid bestempeld, net als mails van Lightcarbon :-)

Dit originele frame is NOOIT gemaakt bij Lightcarbon. Tevens lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk als zij nu de originele matrijs hebben en een "carbon layup naar eigen keuze" is natuurlijk lachwekkend.

Ik heb een paar jaar 1x telefonisch contact gehad met de eigenaar van Swett en weet zeker dat hij de frames wel inkoopt bij de echte fabrikant.

Het merk waar dit frame oorspronkelijk voor ontworpen is voert dit frame inmiddels niet meer.
Is zeker niet lachwekkend Je kan kiezen tussen verschillende T-700, T800, T1000, carbon layups voor je frame. Als ik jou was zou ik zelf eens gaan informeren bij lightcarbon.com. want jij ontkent wat lightcarbon mij zelf geeft aan informatie, wie is hier lachwekkend? Ik kan in een PB tje het mailcontact van lightcarbon sturen of gewoon hier in het forum plaatsen. Lightcarbon.com heeft de mal en produceert het bewuste frame. Hoezo NOOIT gemaakt bij lightcarbon.com. Het is gewoon te verifiëren.
Wat is de reden dat je de feiten zo negeert? Heb je onderzoek gedaan?
Vertel dan ook welk merk dit frame en mal ook in bezit heeft... ook al bestaat het niet meer (?!)
Het is gewoon te verifiëren. > Nee, dat is het dus niet. Dat is het pas als je daadwerkelijk in de fabriek staat en de productie van dit frame zit. Het is nu een aanname op basis van een mailtje.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 30 apr 2020 13:40

Kom op zeg, je bent echt niet meer geloofwaardig.
Kom dan met feiten, namen, informatie, zaken die na te trekken zijn.
Zinloos dit.

Op een van de foto's staat notabene het bewuste frame in hun fabriek in testsituatie afgebeeld...

https://nl.lightcarbon.com/development-design_n40
https://nl.lightcarbon.com/about-lc_d1
https://www.lightcarbon.com/about-lc_d1

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 apr 2020 13:51

Santhos schreef: 30 apr 2020 12:09 Phoe, ik was altijd best fan van Swett....had hem hoog op mijn lijstje staan (het lijstje van 'nieuwe fiets uitzoeken'), echter begint het wat te temperen nu.

Ik ben zelf vrij onhandig als het gaat om fietsen, dus zelf een frame te kopen in China en dan alles zelf erop gaan schroeven zie ik niet zitten. Maar als de winstmarge zoooo groot is bij Swett ga ik toch eerst eens bij de andere merken op mijn lijstje kijken...
Het zou jammer zijn als je direct hierdoor zou afhaken: prijs van een product en marge hebben een relatie, maar je kan gewoonweg niet stellen dat wanneer de prijs hoger is, de marge dat ook is.

Of Swett teveel vraagt voor een frame/fiets en de service die zij daarbij leveren, kan alleen jij bepalen, maar dat Swett een te grote marge heeft, die conclusie is volgens mij nooit te trekken uit de info die we hier hebben.

Ik heb nu 3 chinezen opgebouwd. Je zit snel rond de € 2.000,00-2500,00 aan kosten, maar dan doe je alles zelf (internet afstruinen om zaken voordelig in te kopen, frame maat bepalen, bedenken en bespreken paintjob, opbouw, etc). Ik doe het met veel plezier, maar economisch is het niet.

Een Swett zal iets voordeliger de onderdelen kunnen inkopen, en zeg dat ze op € 1.500,00 uitkomen (inkoop frame, groepset, wielset, banden, stuur/pen/zadel/pen, paintjob, klein spul, en montage fiets). Ik verwacht overigens dat ze meer kosten kwijt zijn. Is het dan crimineel om € 3.100,00 voor het geheel te vragen (prijs afgemonteerde Swett Le Patron minus BTW)?

Ik vermoed dat ze voor die marge heel wat meer tijd aan jou en de fiets besteden dan een Trek of Willier.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 30 apr 2020 13:57

Als ik zelf een frame kan opbouwen en dit frame wil hebben is het verschil in prijs immens groot.
Dan koop je toch rechtstreeks bij de fabrikant, zou ik doen. Ga ik mischien ook wel doen ook, met eigen paintjob.
Zou een leuk projectje kunnen worden. Heb hier toch al een heel fietsenparkje staan, kan er nog wel eentje bij. :P

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 apr 2020 14:06

@JoostG Precies. Als je terug rekent, je haalt eerst de BTW er af die hij moet afdragen, dan de kosten van een custom paint job in Nederland, de transportkosten, invoerrechten kosten van de opslag, verzekering etc dan is het helemaal niet zo onredelijk. De marge is zeker flink, maar denk dat hij dat ook wel nodig heeft om zelf nog een redelijke boterham over te houden.

Ik zou het ook zelf inkopen, maar begrijp wel dat hij ook zijn marge nodig heeft.

@ Jaap vergeet niet nog wat transportkosten, BTW bij invoer etc. En of de gebruikte carbon soort en lay-up klopt met wat ze zeggen weet je ook niet natuurlijk. Feit is wel dat je als het wel klopt je wel een uitstekende prijs kwaliteit verhouding hebt.

Fiets zelf sinds 2011 op een china carbon rechtstreeks uit de fabriek (andere) en die doet het nog steeds uitstekend. Mooi was dat je ook daar zelf kon aangeven hoe hij er aan de buitenkant uitzag. 3K unidirectional etc. Wat niks zegt over de lay-up aan de binnenkant.

Helaas hanteren ze daar tegenwoordig een andere beleid met prijzen die pas interessant worden vanaf 20 stuks.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 30 apr 2020 14:40

Ik heb zelf voor jaren terug een China frame direct gekocht bij de fabrikant en opgebouwd. Kostte toendertijd rond de €300,- Transport was inbegrepen, geen invoerkosten betaald. Gebruikte hem als slechtweer fiets, zelfs een wedstrijd mee gereden. Staat nu ergens in een hoekje.

Plaats reactie