Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 jun 2016 22:18

Interessante link.
Eén onderdeel klopt niet: er zijn ook nep F8's die ook de "bobbel" hebben bij de liggende achtervork waar de kabel eruit komt!
Er zijn dus meerdere (gewijzigde?) versies in omloop.

http://www.carbon-reparatie.nl/index.ph ... chinarello

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 14 jun 2016 07:18

Hop Jaap heeft gelijk. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jun 2016 08:47

Ernie C. schreef:Dat het naming & shaming wat Geralt bedoeld waarschijnlijk gaat over wat hier gepost wordt (voornamelijk door Jaap) en niet over wat potentiële kopers zouden moeten doen.
OW dat bedoel je. zeg dat dan man. 8-)

Wat we in ieder geval moeten doen is zorgen dat we hier heel zorgvuldig mee om moeten gaan. Wat wij hier aanmerken als (mogelijk) fake hoeft dat niet te zijn. Bepaalde vragen die sommige aanbieders op kunnen roepen kunnen soms heel verklaarbaar zijn en het aangeboden object kan 100% origineel zijn.
Zeker omdat we het onbject zelf niet in de hand kunnen houden is van geen van de objecten met 100% vast te stellen dat het om een origineel object gaat, evenmin is met 100% zekerheid te zeggen dat het om een fake gaat.
Ik zal hiervoor eens nadenken over een standaard format met wat wie-wat-waar vragen. Dat kan ons helpen voor iedereen op een standaard manier duidelijk te maken waar we denken mee te maken te hebben.

Voor de rest moeten we er rekening mee houden dat mensen die hier bewust een handeltje van maken het sowieso niet zo nauw nemen met geldende normen en waarden.
De kans is groot dat we een keer tegen een gestoorde psychopaat aanlopen die geen middel schuwt om zijn handeltje veilig te stellen.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 14 jun 2016 09:12

Zorgvuldig mee omgaan moeten we zeker doen.
In veel gevallen is b.v. een nep Pina vanaf een foto wel voor 100% vast te stellen als je weet waar je naar moet kijken.
Bij veel nepperds klopt b.v het lettertype op de schuine onderbuis niet (de bekende fout van de Chinezen), dan voel je al nattigheid. Sommige nepperds hebben wel het goede lettertype.

Ach, hoe simpel kan het eigenlijk zijn: vraag naar de aankoopbon, framenummer, registratie/garantiekaart, zoals al eerder genoemd.
Krijg je dan allerlei smoesjes dan weet je al genoeg.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 14 jun 2016 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 14 jun 2016 09:28

Van dezelfde "leverancier": nep Mavic Cosmics.
De carbonstructuur klopt al niet, hoef je niet verder te onderzoeken.

Dit is echt een groothandelaar :o

http://link.marktplaats.nl/m1047077640

Afbeelding

brekson
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 14 jun 2016 09:41

Leuk topic dit, gaat verdorie snel
Dit weekend is een fietsmaatje gevallen met zijn nagelnieuwe canyon met als gevolg hierdoor een serieuze barst in de zitbuis
En toen er een andere fiets overheen kwam, knapte er gewoon een stukje van 10cm van tussen de staande achterbrug. Foto ook op de tijdlijnpagina geplaatst van canyon
Ok, was een deftige aanrijding, maar ik herinner me nog altijd het filmpje dat ze met een hamer op een carbonnen wiel van Mavic sloegen en zelfs de spaken geen krimp gaven.

Mijn punt : ik kan begrijpen dat sommige naar een chinees alternatief zoeken, niks bewijst dat de kwaliteit minder is
En ik heb al van dichtbij zeer mooie chinese spullen mogen aanschouwen
Enige wat me stoort is dat er marktplaatsvedetten zijn die nep als echt willen verkopen
Als ze dat niet doen heb ik er eigenlijk geen problemen mee

@ Jaap Telder :
1) Mij is verteld dat ze bij Hopmans niet konden zien ( toen een klant met zijn nepper F8 er toe kwam ) dat het een namaak was
2) Een mechanieker van Stybar heeft op een namaak venge gereden en vond dat de fiets als een echte aanvoelde

Ik geef het gewoon ( zonder kritisch op jou te zijn ) even mee, er zijn altijd topimitaties die je niet van echt kan onderscheiden hoor.
Laatst gewijzigd door brekson op 15 jun 2016 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge, specialized epic pro

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jun 2016 09:53

brekson schreef:Mijn punt : ik kan begrijpen dat sommige naar een chinees alternatief zoeken, niks bewijst dat de kwaliteit minder is
En ik heb al van dichtbij zeer mooie chinese spullen mogen aanschouwen
Enige wat me stoort is dat er marktplaatsvedetten zijn die nep als echt willen verkopen
Als ze dat niet doen heb ik er eigenlijk geen problemen mee .
Niemand beweert hier dat Chinezen geen mooie frames kunnen maken.
En ja, als je je dure fiets kapot rijd dan ga je natuurlijk nadenken over vervanging en of een dure aanschaf wel verstandig is.

Waar het met no names wringt is wanneer er slaafse namaak op de Europese markt gedumpt word.

Chinezen zouden een voorbeeld moeten nemen aan Giant.
Giant is heel lang alleen maar leverancier van fietsframes geweest voor veel bekende merken.
Op een moment zijn ze ook eigen frames gaan produceren onder de naam Giant.
De rest is geschiedenis.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 14 jun 2016 10:25

brekson schreef:
@ Jaap Telder :
1) Mij is verteld dat ze bij Hopmans niet konden zien ( toen een klant met zijn nepper F8 er toe kwam ) dat het een namaak was
2) Een mechanieker van Stybar heeft op een namaak venge gereden en vond dat de fiets als een echte aanvoelde

Ik geef het gewoon ( zonder kritisch op jou te zijn ) even mee, er zijn altijd topimitaties die je niet van echt kan onderscheiden hoor.
Hoi,
ik weet zeker dat ik het wel zie als ik een namaak voor me heb, het betreft dan alleen Pinarello's. Niet om mezelf op de borst te slaan (anders krijg ik weer van alles over me heen van de bekende personen ;))

Je moet wel precies weten wáár je naar moet kijken. Het zit in de details en het zijn vaak minieme verschillen. Zo op het eerste gezicht zie je ook geen verschil bij sommige F8's en Dogma's. De kopieën worden steeds beter (3D printers) zeker als je niet dagelijks een F8 onder handen hebt gehad, laat staan een nepperd.

Tot nu toe heb ik er nog niet naast gezeten en heb er onderhand tientallen gespot. (Dogma en F8).
Ook in mijn fietsclub rijdt er een rond waar ik het verschil aangaf, de eigenaar vond dat niet leuk...met als gevolg dat hij mij niet meer groet. Ik denk dat ik het voor hem heb verpest. De bewondering voor zijn fiets is weg.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 14 jun 2016 10:41

Ernie C. schreef:Dat het naming & shaming wat Geralt bedoeld waarschijnlijk gaat over wat hier gepost wordt (voornamelijk door Jaap) en niet over wat potentiële kopers zouden moeten doen.

Nu geloof ik best dat Jaap er voldoende kijk op heeft en de echte neppers eruit te halen maar als je er een heel topic aan gaat wijden kun je er donder op zeggen dat er ook wannabe Jaap Telders opstaan die menen er verstand van te hebben en dat er dan foutjes worden gemaakt ten nadele van eerlijke verkopers.
Dit is een heel belangrijk punt wat Ernie C. hier aangeeft:
zoals ik aangeef in de startpost lijkt het me goed om frames waarvan je vermoed dat ze fake zijn hier te melden. Maar dit met het doel anderen te waarschuwen en/of te checken of het vermoeden klopt. Dit voorkomt simpelweg dat users een fake frame aanschaffen. Maar het doel van dit forum is niet een soort geenstijl achtige 'naming and shaming' activiteiten te ontwikkelen en stroperstochten te starten naar nep-verkopers. Een fake frame/fiets kan bij marktplaats gemeld worden of bij instanties die als taak hebben dit soort fraude te achterhalen. Posts in die die richting uitgaan zullen dan ook verwijderd worden.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 14 jun 2016 10:54

Marktplaats melden heeft geen enkele zin.
Ze doen er niets aan.
Heb er al zoveel gemeld.
Krijg altijd als antwoord dat ze uitgaan van de correctheid van de adverteerder, ook al is dat gewoon niet zo.
Je doet er niets tegen.

Als ik dan maar de verkoper er op wijs dat hij een nepperd als echt wil verkopen, dan krijg je meestal een hoop bagger terug (tot bedreiging toe) dat wil je niet weten.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 jun 2016 11:04

@monsieurpinot

Waar trek jij de grens dan?
En bericht met een link naar een object op MP waarvan het vermoeden is dat er iets niet klopt is al het begin van een stroperstocht.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 14 jun 2016 11:14

Elke keer als ik dit topic trouwens lees, lees ik 'het grote irritatietopic'. En misschien is het dat ook wel. :dislike:

Plaats reactie