Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 01 jul 2017 19:38

Ik ben ze ook nog niet tegen gekomen, maar stellen dat ze niet bestaan vind ik erg naïef omdat zo ongeveer alles nagemaakt wordt/kan worden. Het verbaast mij al dat je zoveel nepfietsen tegenkomt op internet (waarvoor hulde trouwens)

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 01 jul 2017 20:00

Ik denk dat het antwoord ligt in de materialen. Hoewel carbon en aluminium redelijk goedkoop zijn, is het verwerken ervan dat niet. Een DuraAce crank ligt aan de randen van wat momenteel met aluminium mogelijk is, een Super Record of Sram Red van carbon heeft ook strakke toleranties. Bij een frame kan je iets meer smokkelen, door bijvoorbeeld extra lagen carbon toe te voegen. Toch niemand die aan de binnenkant kijkt. Het klopt vaak qua vorm ook net niet, maar een paar stickertjes plakken is zo lastig nog niet.

Ik denk dat bij onderdelen de verschillen dus sneller te vinden zijn, ook voor leken, terwijl marges minder groot zijn.

Overigens zijn er wel Chinese onderdelen voor groepen, maar als een bedrijf (ook uit China) zijn eigen naam niet op zijn producten zet dan moet je even goed nadenken waarom ze niet met hun producten geassocieerd willen worden.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 jul 2017 22:19

Nep sturen, stuurpennen, zadels en zadelpennen bestaan wel trouwens.
Ik heb 2 echte en 2 nep Specialized S-works Toupe carbon zadels. Ik zie heel, heel weinig verschil en merk geen verschil met monteren en fietsen. (De nummerschaal staat op de verkeerde plaats.
Nep stuur ben ik dan weer huiverig voor, daar komt mij wat teveel kracht op te staan.
Ik vin het vreemd dat er geen nep cassettes bestaan, waarschijnlijk omdat deze cnc gefreesd worden met veel materiaalafval en al dat carbon spul handwerk is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 01 jul 2017 22:50

Chinamo ;)
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 jul 2017 23:45

Marxten schreef: 01 jul 2017 20:00 Ik denk dat het antwoord ligt in de materialen. Hoewel carbon en aluminium redelijk goedkoop zijn, is het verwerken ervan dat niet. Een DuraAce crank ligt aan de randen van wat momenteel met aluminium mogelijk is, een Super Record of Sram Red van carbon heeft ook strakke toleranties. Bij een frame kan je iets meer smokkelen, door bijvoorbeeld extra lagen carbon toe te voegen. Toch niemand die aan de binnenkant kijkt. Het klopt vaak qua vorm ook net niet, maar een paar stickertjes plakken is zo lastig nog niet.
Het antwoord ligt niet in de materialen, maar in de fabricagetechnieken en kwaliteitscontrole die gebruikt moeten worden om enigszins bevredigend werkende kopieeen te maken van bestaande, soms vrij gecompliceerde constructies te maken...
De Chinezen kunnen echt wel werkende kopieen maken van gewilde groepen/onderdelen , maar die worden niet zo goedkoop dat dat interessant is.
In de jaren '50 kwam er bij dingen als fotocamera's en elektronica nog heel veel handwerk aan te pas zodat de Japanners gelijkwaardige of betere producten/kopieeen konden maken tegen een lagere prijs maar dat is nu niet meer zo> exit kopieerwerk van bepaalde produktgroepen.
Waar het loont , kopieert men, dus simpele dingen als frames, sturen , zadelpennen en kleding.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 02 jul 2017 07:57

Natuurlijk kunnen ze alles namaken en een nepgroep fabriceren als ze dat zouden willen.
Alleen hebben ze dat nooit gedaan. Het loont inderdaad de moeite niet, technisch gezien niet, te veelomvattend en niet lucratief.

Nogmaals, je zal je ze niet vinden, dáár ging het over.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 02 jul 2017 20:22


Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 02 jul 2017 23:55

In de laatste advertentie's die je deelde, komt steeds eenzelfde bieder terug als serieuze kandidaat voor een neppert. Grote kans dat hij vroeger of later slaagt er eentje te kopen... :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 03 jul 2017 00:04

De laatste 2 linken gaan dan ook over de zelfde fiets, dus ook de zelfde bieders ;-)

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 03 jul 2017 00:09

Ik zie het nu. :mrgreen:
Zijn overigens de enige Pina advertentie's die ik zie op MP via de berichten van Jaap.
Ik zie dus nooit een echte op MP ;)

Peter734
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2017 08:13

Peter734 05 jul 2017 08:17

Modbreak: Geen vragen m.b.t. de aanschaf van nepartikelen,

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 06 jul 2017 00:24

Co uit Schoorl biedt diverse topfietsen aan, oa. Cipollini, een Bianchi Oltre.

Maar wanneer je deze S-Works "Roubaix" ziet weet je eigenlijk al genoeg.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=7

Diverse foto's, waarvan vermoedelijk hier en daar een geleende afbeelding.

Plaats reactie