Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)
Ik ben ze ook nog niet tegen gekomen, maar stellen dat ze niet bestaan vind ik erg naïef omdat zo ongeveer alles nagemaakt wordt/kan worden. Het verbaast mij al dat je zoveel nepfietsen tegenkomt op internet (waarvoor hulde trouwens)
Ik denk dat het antwoord ligt in de materialen. Hoewel carbon en aluminium redelijk goedkoop zijn, is het verwerken ervan dat niet. Een DuraAce crank ligt aan de randen van wat momenteel met aluminium mogelijk is, een Super Record of Sram Red van carbon heeft ook strakke toleranties. Bij een frame kan je iets meer smokkelen, door bijvoorbeeld extra lagen carbon toe te voegen. Toch niemand die aan de binnenkant kijkt. Het klopt vaak qua vorm ook net niet, maar een paar stickertjes plakken is zo lastig nog niet.
Ik denk dat bij onderdelen de verschillen dus sneller te vinden zijn, ook voor leken, terwijl marges minder groot zijn.
Overigens zijn er wel Chinese onderdelen voor groepen, maar als een bedrijf (ook uit China) zijn eigen naam niet op zijn producten zet dan moet je even goed nadenken waarom ze niet met hun producten geassocieerd willen worden.
Ik denk dat bij onderdelen de verschillen dus sneller te vinden zijn, ook voor leken, terwijl marges minder groot zijn.
Overigens zijn er wel Chinese onderdelen voor groepen, maar als een bedrijf (ook uit China) zijn eigen naam niet op zijn producten zet dan moet je even goed nadenken waarom ze niet met hun producten geassocieerd willen worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Nep sturen, stuurpennen, zadels en zadelpennen bestaan wel trouwens.
Ik heb 2 echte en 2 nep Specialized S-works Toupe carbon zadels. Ik zie heel, heel weinig verschil en merk geen verschil met monteren en fietsen. (De nummerschaal staat op de verkeerde plaats.
Nep stuur ben ik dan weer huiverig voor, daar komt mij wat teveel kracht op te staan.
Ik vin het vreemd dat er geen nep cassettes bestaan, waarschijnlijk omdat deze cnc gefreesd worden met veel materiaalafval en al dat carbon spul handwerk is.
Ik heb 2 echte en 2 nep Specialized S-works Toupe carbon zadels. Ik zie heel, heel weinig verschil en merk geen verschil met monteren en fietsen. (De nummerschaal staat op de verkeerde plaats.
Nep stuur ben ik dan weer huiverig voor, daar komt mij wat teveel kracht op te staan.
Ik vin het vreemd dat er geen nep cassettes bestaan, waarschijnlijk omdat deze cnc gefreesd worden met veel materiaalafval en al dat carbon spul handwerk is.
Het antwoord ligt niet in de materialen, maar in de fabricagetechnieken en kwaliteitscontrole die gebruikt moeten worden om enigszins bevredigend werkende kopieeen te maken van bestaande, soms vrij gecompliceerde constructies te maken...Marxten schreef: ↑01 jul 2017 20:00 Ik denk dat het antwoord ligt in de materialen. Hoewel carbon en aluminium redelijk goedkoop zijn, is het verwerken ervan dat niet. Een DuraAce crank ligt aan de randen van wat momenteel met aluminium mogelijk is, een Super Record of Sram Red van carbon heeft ook strakke toleranties. Bij een frame kan je iets meer smokkelen, door bijvoorbeeld extra lagen carbon toe te voegen. Toch niemand die aan de binnenkant kijkt. Het klopt vaak qua vorm ook net niet, maar een paar stickertjes plakken is zo lastig nog niet.
De Chinezen kunnen echt wel werkende kopieen maken van gewilde groepen/onderdelen , maar die worden niet zo goedkoop dat dat interessant is.
In de jaren '50 kwam er bij dingen als fotocamera's en elektronica nog heel veel handwerk aan te pas zodat de Japanners gelijkwaardige of betere producten/kopieeen konden maken tegen een lagere prijs maar dat is nu niet meer zo> exit kopieerwerk van bepaalde produktgroepen.
Waar het loont , kopieert men, dus simpele dingen als frames, sturen , zadelpennen en kleding.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Natuurlijk kunnen ze alles namaken en een nepgroep fabriceren als ze dat zouden willen.
Alleen hebben ze dat nooit gedaan. Het loont inderdaad de moeite niet, technisch gezien niet, te veelomvattend en niet lucratief.
Nogmaals, je zal je ze niet vinden, dáár ging het over.
Alleen hebben ze dat nooit gedaan. Het loont inderdaad de moeite niet, technisch gezien niet, te veelomvattend en niet lucratief.
Nogmaals, je zal je ze niet vinden, dáár ging het over.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
In de laatste advertentie's die je deelde, komt steeds eenzelfde bieder terug als serieuze kandidaat voor een neppert. Grote kans dat hij vroeger of later slaagt er eentje te kopen...
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
De laatste 2 linken gaan dan ook over de zelfde fiets, dus ook de zelfde bieders
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Ik zie het nu.
Zijn overigens de enige Pina advertentie's die ik zie op MP via de berichten van Jaap.
Ik zie dus nooit een echte op MP
Zijn overigens de enige Pina advertentie's die ik zie op MP via de berichten van Jaap.
Ik zie dus nooit een echte op MP
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Co uit Schoorl biedt diverse topfietsen aan, oa. Cipollini, een Bianchi Oltre.
Maar wanneer je deze S-Works "Roubaix" ziet weet je eigenlijk al genoeg.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=7
Diverse foto's, waarvan vermoedelijk hier en daar een geleende afbeelding.
Maar wanneer je deze S-Works "Roubaix" ziet weet je eigenlijk al genoeg.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=7
Diverse foto's, waarvan vermoedelijk hier en daar een geleende afbeelding.