Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)

Eil1
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2020 09:31

Eil1 27 jul 2020 17:59

thestudent schreef: 27 jul 2020 17:47 Verder zie ik niet echt duidelijk dingen die fout zijn/ niet kloppen met een origineel. Framenummer door cervelo laten controleren is de enige zekerheid.
Thanks, ik heb weer hoop! Ik hoop dat Cervelo snel reageert, ik ben al de hele dag op mijn telefoon aan het kijken of ze terug hebben gemaild :P

ik kon de fiets met het serienummer wel registreren op mycervelo. Geen idee of hij eigenlijk een foutmelding zou geven als het serienummer niet bestond ?
(al kan het natuurlijk ook een bestaand serienummer op een replica geplakt zijn..) ik wacht af.. meer kan ik niet doen. fingers crossed!!

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 27 jul 2020 18:02

Heeft Jaap ook Cervelo in zijn "bestand" zitten?

:mrgreen:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 jul 2020 19:59

Dit is een officiële foto (wel DI2):
Afbeelding

Lijkt me exact hetzelfde frame
Afbeelding

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 28 jul 2020 06:59

Keezx schreef: 27 jul 2020 16:26 Overigens is het probleem van titanium niet zozeer de chemische samenstelling, maar vooral de verwerking (buizen trekken, lassen) , daar zit de bron van problemen....
Daar ben ik het niet mee oneens. Of moet ik zeggen dat ik het daar mee eens ben?
Ik rijd ook alweer ruim 20 jaar (ook) titanium. Men zegt, dus ik vermoed "China". Nooit een probleem gehad op twee gevalletjes na, maar die waren (indirect) mijn eigen schuld, vind ik zelf althans. Mijn punt is dat er te weinig informatie en transparantie wordt geboden over de samenstelling, materiaal en herkomst grondstoffen etc frame. Ik verwacht dat dit bij een custombuilder wel bekend is of hoort te zijn. Ik heb er verder weinig kennis over, maar ik wil het gewoon weten. Ik herhaal ... :) :) :)
De groeten

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 jul 2020 09:13

Die Cervelo is echt daar hoef je geen contact met Pon over te zoeken, Of je daar een beter frame/fiets mee koopt is iets anders, dit model S3 heeft af importeur al genoeg uitdagingen en geen goed onderhoud / geen goed monteur doet de gebruikte techniek ook geen goed). Aandachtspunten: zadelpen (zadelstrop slipt oneindig en kan eigenlijk na eerste montage nog maar in 1 stand, frameklem is ook verre van probleemvrij), bracketpot (buitenmaats, bovenmatig veel kans op kraken) en de lak die verre van goed houdt.

Wat betreft titanium, er zit inderdaad een wereld van verschil tussen de gebruikte materialen van zeer hoogwaardig buitmateriaal tot buizen die de naam nog niet eens waard zijn. Maar ook van matige buizen kan een heel goede vakman/lasser met de juiste gereedschappen nog iets moois maken.
China is voornamelijk goed in snel in elkaar geflanst massawerk. Dat zie je aan de carbonframes (ronduit slordig als het niet in het zicht zit en toch wel door de QC komt) maar in nog sterkere mate met laswerk: op enkele uitzonderingen na kunnen chinezen gewoon niet goed genoeg lassen (en dat laat zich ook met veel nabewerking niet oplossen).
Dat ook een titanium frame uit China heel kan blijven is een feit als je maar ver genoeg van de grenzen van het materiaal wegblijft maar dit is iets anders als de constatering dat je ook een goed frame hebt.
Echt goede lassers (zowel alu als Ti) zitten in Japan, Taiwan, Rusland (eigenlijk in de landen die voorheen in de USSR zaten), Duitsland en de US/Mexico. Dat ook uit die landen rommel komt is een feit echter de kans om iets goeds te krijgen is gewoon vele malen groter dan uit China.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 jul 2020 09:48

Het bovenstaande verhaal over titanium frames en "echt goede lassers" klinkt mij in de oren alsof de auteur gewoon niet weet waar ie het over heeft en dan maar de dikke duim aanzet om toch maar wat tekst te produceren...
Lassen, inclusief titanium is niet meer dan een kunstje dat iedereen kan leren als tie wil en de kans krijgt.
Presenteren dat het zooo moeilijk is dat de Chinezen (met hoofdletter dus) het niet goed genoeg kunnen en in andere delen van de wereld wel is pure fantasie...
Wat mag in dit verband "ver genoeg wegblijven van de grenzen van het materiaal in jezusnaam betekenen?
Dat is HET basisprincipe van goed construeren, maar wordt hier weggezet als iets wat alleen chimpansees in apenlanden doen.
Sharkman schrijft meestal wel wat zinnigs, maar rijdt hier een behoorlijk scheve schaats.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 28 jul 2020 09:53

sharkman113 schreef: 28 jul 2020 09:13 Die Cervelo is echt daar hoef je geen contact met Pon over te zoeken, Of je daar een beter frame/fiets mee koopt is iets anders, dit model S3 heeft af importeur al genoeg uitdagingen en geen goed onderhoud / geen goed monteur doet de gebruikte techniek ook geen goed). Aandachtspunten: zadelpen (zadelstrop slipt oneindig en kan eigenlijk na eerste montage nog maar in 1 stand, frameklem is ook verre van probleemvrij), bracketpot (buitenmaats, bovenmatig veel kans op kraken) en de lak die verre van goed houdt.

Wat betreft titanium, er zit inderdaad een wereld van verschil tussen de gebruikte materialen van zeer hoogwaardig buitmateriaal tot buizen die de naam nog niet eens waard zijn. Maar ook van matige buizen kan een heel goede vakman/lasser met de juiste gereedschappen nog iets moois maken.
China is voornamelijk goed in snel in elkaar geflanst massawerk. Dat zie je aan de carbonframes (ronduit slordig als het niet in het zicht zit en toch wel door de QC komt) maar in nog sterkere mate met laswerk: op enkele uitzonderingen na kunnen chinezen gewoon niet goed genoeg lassen (en dat laat zich ook met veel nabewerking niet oplossen).
Dat ook een titanium frame uit China heel kan blijven is een feit als je maar ver genoeg van de grenzen van het materiaal wegblijft maar dit is iets anders als de constatering dat je ook een goed frame hebt.
Echt goede lassers (zowel alu als Ti) zitten in Japan, Taiwan, Rusland (eigenlijk in de landen die voorheen in de USSR zaten), Duitsland en de US/Mexico. Dat ook uit die landen rommel komt is een feit echter de kans om iets goeds te krijgen is gewoon vele malen groter dan uit China.
Ik heb hele schepen gezien die gebouwd zijn zonder haakse slijper. Gewoon alles op maat gemaakt met de snijbrander. NIKS! afgebraamd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Eil1
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2020 09:31

Eil1 28 jul 2020 10:04

sharkman113 schreef: 28 jul 2020 09:13 Die Cervelo is echt daar hoef je geen contact met Pon over te zoeken, Of je daar een beter frame/fiets mee koopt is iets anders, dit model S3 heeft af importeur al genoeg uitdagingen en geen goed onderhoud / geen goed monteur doet de gebruikte techniek ook geen goed). Aandachtspunten: zadelpen (zadelstrop slipt oneindig en kan eigenlijk na eerste montage nog maar in 1 stand, frameklem is ook verre van probleemvrij), bracketpot (buitenmaats, bovenmatig veel kans op kraken) en de lak die verre van goed



Oke Bedankt.. Ga er op letten. Het is in ieder geval al een upgrade na mijn eerste fiets ;) dus ik ben er heel blij mee! ( ben pas begonnen)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 jul 2020 11:14

Het bovenstaande verhaal over titanium frames en "echt goede lassers" klinkt mij in de oren alsof de auteur gewoon niet weet waar ie het over heeft en dan maar de dikke duim aanzet om toch maar wat tekst te produceren...
Lassen, inclusief titanium is niet meer dan een kunstje dat iedereen kan leren als tie wil en de kans krijgt.
Sure, volgens mij ben jij degene hier met de dikke duim (indruk heb ik bij jou wel vaker maar dat laat ik lekker gaan zou je ook eens moeten doen als je iemand niet kent).

Afgezien van de ontelbare stalen frames die ik zelf heb gemaakt/gesoldeerd heb ik een flink aantal lasdiploma's en ben in staat om titanium te lassen (maar niet goed genoeg en dat ga ik ook niet meer leren en een kunstje is het zeker niet).
Voor lassen van bepaalde metalen heb je talent en geduld nodig.
Wellicht dat het eerste in china wel aanwezig is echte het tweede ontbreekt volgens mij volledig (heb werkelijk niets met het land, alles moet zo goedkoop mogelijk, waarbij mensenrechten, wetten en het milieu continu met voeten worden getreden).
Zelfs bij de extreem dure titanium producenten heb je top talenten onder de lassers en mindere goden in ben op ooit op bezoek geweest bij een grote producent van high end titanium frames en daar mochten de ultra lichte ti frames (Ghisallo) maar door een paar lassers worden gemaakt omdat slijpen niet toegestaan was en de frames ook nog eens recht moeten eindigen (en het gros van wat ik door de jaren uit china aan titanium voorbij heb zien komen zou ik niet als recht willen bestempelen en al helemaal niet als topkwaliteit (maar ieder zijn ding en doorgaans was de prijs er ook naar)

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 28 jul 2020 16:26

Ben het wel met sharkman eens titanium lassen is een kunst.
Ben zelf in het bezit van een borgini titanium
De mijne is slecht gelast en het ergste gelakt wat niet houd.
Wat zijn de titanium fietsen van litespeed lynsky en merlin dan toch kunst werkjes.
Zeker als je kijkt hoe mooi gelijkmatig de lassen zijn

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 jul 2020 18:11

Geen van problemen gehad die Sharkman schetst, ik heb een S2 gehad (Is hetzelfde frame als hier getoonde S3, alleen de vork is minder aero, frame en vork zelfde gewicht als de S3).
Heb 'm wel zelf met Campa Record afgemonteerd, nooit enig gekraak gehad.
Ook verstelling van de zadelpen geen probleem, heb zelfs zo'n aero/tijdrit pen gemonteerd vanwege teveel setback van de originele pen, meerdere keren de bevestiging/strop losgehad en dat bleef goed werken.
Zelfs de lak blijft goed, behandelde wel het frame op tijd met Meguiars wax waardoor ie prachtig glansde. Fiets is nu in bezit van een vriendin van me, op gezette tijden krijgt dat fietsje nog onderhoud van me.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 jul 2020 19:58

Campagnolo betekend doorgaans zelf opgebouwd en als dat goed is gebeurd vermijd je een hoop van de problemen van een af fabriek opgebouwde cervelo S3 (s2 is idd grotendeels hetzelfde).
De lakproblemen zaten grotendeels in de rode lak en dan met name rond de kabeldoorvoeren de mijne had een elektronische sram groep dus weinig problemen.
BBright bracket werd af fabriek veel te zuinig ingevet en als de afgemonteerde fietsen te lang stonden kreeg je de bekende tik op een gegeven moment was de klacht meer dan bekend en heb meerdere frames voorzien van een wheels bracket waarna het probleem opgelost was. Enige echt structurele probleem was de zadelpen, dat was echt een waardeloos ontwerp (zat het eenmaal goed dan was het prima maar verstellen was zo goed als onmogelijk, dat i.c.m. het ontbreken van de ruwe laag op de voorzijde (pen bleef zakken op de klemming) heeft aardig wat garantiegevallen opgeleverd. Moet zetten dat de opvolgende FSA pen (aero pen met klassieke zadelkop) alle problemen in één keer oploste).
Fietsen deed het frame overigens top.

Plaats reactie