Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 20 dec 2018 09:33

sharkman113 schreef: 19 dec 2018 21:06
Dit frame is ontworpen met counterfeit (= namaak) wat ongetwijfeld net zo goed werk (en een stuk goedkoper te produceren is.

Wil je hier mee zeggen dat die nepperd vergelijkbaar, net zo goed en dezelfde rijervaring geeft als het origineel? :shock:

Countervail zal echt wel iets zijn.Lijkt me sterk dat het puur gebakken lucht is, waarom dan gepatenteerd?
Countervail wordt al geruime tijd toegepast in high-end ski's.
http://compositesmanufacturingmagazine. ... om-skis/2/
http://www.countervailproducts.com/What ... _Does.aspx

Ik bezit zelf een Oltre en merk wel een zeer goed dempingskarakter van het carbon vergeleken bij mijn andere carbonfietsen: Stevens, Sensa, Wilier, Canyon, Pinarello. Laat staan met zo'n goedkoop knalhard carbon van een namaak Chinees. En dat zit echt niet tussen mijn oren.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 20 dec 2018 12:31

Countervail is (wat mij betreft) een onbewezen claim (uit tests blijkt dat betreffende tennisrackets juist harder/stugger zijn dan de alternatieven).

Je moet iets bedenken om de (enorme) meerprijs van een merkframe te rechtvaardigen. Laat duidelijk zijn dat een Oltre een prima frame is (met aanvankelijk aardig wat kinderziekten) echter de hoge prijs zit niet in de productiekosten (die zijn ongetwijfeld niet heel veel hoger dan het imitatieframe) maar wel in marketing, kosten mallen, garantie, ontwerpkosten, dealernetwerk, sponsoring etc.

Een nepper uit china is doorgaans echt minder goed dan het origineel echter er zijn uitzonderingen en er komen ook echt goed spullen vandaan die moeiteloos op kunnen tegen bijv. een Oltre.

Bianchi heeft in het verleden ook frames op haar naam staan die niet zo goed waren als de concurrentie (of als sommige immitaies) en ook daar werden allerlei claims aan gehangen.


Voor de duidelijkheid: ik haat namaak en ik ga mij gezondheid niet wagen aan een niet getest no name product uit china (net zo goed als ik er niet aan ga sleutelen en ik ook wel iets vindt van kopers van immitatieproducten met een echte naamsticker erop).

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 20 dec 2018 13:12

Jaap Telder schreef: 20 dec 2018 09:33
sharkman113 schreef: 19 dec 2018 21:06
Dit frame is ontworpen met counterfeit (= namaak) wat ongetwijfeld net zo goed werk (en een stuk goedkoper te produceren is.

Wil je hier mee zeggen dat die nepperd vergelijkbaar, net zo goed en dezelfde rijervaring geeft als het origineel? :shock:

Countervail zal echt wel iets zijn.Lijkt me sterk dat het puur gebakken lucht is, waarom dan gepatenteerd?
Countervail wordt al geruime tijd toegepast in high-end ski's.
http://compositesmanufacturingmagazine. ... om-skis/2/
http://www.countervailproducts.com/What ... _Does.aspx

Ik bezit zelf een Oltre en merk wel een zeer goed dempingskarakter van het carbon vergeleken bij mijn andere carbonfietsen: Stevens, Sensa, Wilier, Canyon, Pinarello. Laat staan met zo'n goedkoop knalhard carbon van een namaak Chinees. En dat zit echt niet tussen mijn oren.
Gezien de posten die je doet heb je nog niet vaak op een (namaak) Chinees gereden. Hoe weet je dan dat ze knalhard zijn ? Je kunt niet alle Chinezen over een kam scheren. Dat is meteen wel een beetje het probleem van de Chinees. Je weet gewoon niet zo goed wat je er van moet verwachten omdat er een enorme diversiteit is. Ik zou overigens nooit een nepper kopen, maar ben er wel van overtuigd dat goedkoop chinees niet perse slecht hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 20 dec 2018 13:26

Over het algemeen zijn China frames tegenwoordig niet slecht. Heb er drie gehad. Nog één in bezit. Vond en vind ze alle drie oncomfortabel en hard aanvoelen vergeleken met mijn merkfietsen.

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 24 dec 2018 09:48

In mijn zoektocht naar een nieuwe crosser kwam ik op marktplaats deze verkoper tegen: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Is er iemand die toevallig bekend is met deze aanbieder?
Hij geeft aan dat het originele frame's zijn maar is dit ook zo?
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

stanockers10
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:51

stanockers10 31 dec 2018 19:20

Jaap Telder schreef: 20 dec 2018 13:26 Over het algemeen zijn China frames tegenwoordig niet slecht. Heb er drie gehad. Nog één in bezit. Vond en vind ze alle drie oncomfortabel en hard aanvoelen vergeleken met mijn merkfietsen.
Merkwaardig post , dit

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 dec 2018 19:41

stanockers10 schreef: 31 dec 2018 19:20
Jaap Telder schreef: 20 dec 2018 13:26 Over het algemeen zijn China frames tegenwoordig niet slecht. Heb er drie gehad. Nog één in bezit. Vond en vind ze alle drie oncomfortabel en hard aanvoelen vergeleken met mijn merkfietsen.
Merkwaardig post , dit
Hoezo.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 01 jan 2019 11:43

stanockers10 schreef: 31 dec 2018 19:20
Jaap Telder schreef: 20 dec 2018 13:26 Over het algemeen zijn China frames tegenwoordig niet slecht. Heb er drie gehad. Nog één in bezit. Vond en vind ze alle drie oncomfortabel en hard aanvoelen vergeleken met mijn merkfietsen.
Merkwaardig post , dit
Je hebt blijkbaar niet gelezen en ook niet in de gaten dat ik reageer op een post erboven...

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 13 feb 2019 18:28

een collega heeft interesse in deze fiets, ik kan hem alleen niet vertellen of het een echte is. Fiets is 2 jaar oud, vraagprijs € 1650 maar mocht ook voor beduidend minder weg...

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Bijlagen
$_86.JPG
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 14 feb 2019 08:35

Afgaande op de foto's heb ik geen reden om aan te nemen dat dit geen echte zou zijn. Bovendien zijn aluminium fietsen weinig interessant om te imiteren.

Overigens is de vraagprijs mijns inziens veel te hoog...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 feb 2019 10:03

Inderdaad, voor dat geld heb je ook een nieuwe:
https://www.specialized.com/be/nl/allez ... p/p/129269

(OK met 105 en alu wieltjes, maar moest het mijn geld, ik zou het wel weten)
Afbeelding

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 14 feb 2019 12:51

Afgaande op de lassen van het frame, met name aan de voorkant, is het wel een echte, want typisch voor Specialized ("Smartweld"). Het lijkt mij niet, dat het rendabel is om dat na te maken.

Plaats reactie