Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

tips & tricks bij afdalen

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 02 aug 2010 21:22

Hey,

Ik ben op zoek naar tips ivm afdalen.

Zowel op mijn skates als op mijn fiets had / heb ik een hekel aan afdalen. In die zin dat ik op de fiets geen zin heb in hele hoge snelheden tijdens het afdalen. Wat zijn de tips om zo veilig mogelijk af te dalen met het oog op andere fietsers die wel sneller gaan?

(Volgende week heb ik een trip voorzien in Frankrijk en ik denk dat er mensen sneller gaan afdalen dan mij en ik heb geen zin om een gevaar te zijn voor de andere. Snelheden 50+ km/h heb ik geen zin in.)

Thanks
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

nickst
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:18

nickst 02 aug 2010 21:29

rechts blijven rijden.
niet in een houding zitten waarmee het lijkt alsof je een hoge snelheid wil halen. (aero houding)

ach ja.
de bekende verhalen denk ik dan.
de bochten niet insnijden ivm mogelijk afsnijden van andere personen.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 02 aug 2010 21:30

Géén latex binnenbanden en niet continue blijven remmen, maar beetje pompen.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 02 aug 2010 21:42

Ver vooruit kijken, daar waar je naar toe wilt. Handen in de beugel.
Afbeelding

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 02 aug 2010 22:17

En op je eigen weghelft blijven. Af en toe stoppen om een foto te maken is ook helemaal niets mis mee. Trouwens 50 km/u is niet echt hard in een afdeling. Je went er sneller aan dan je nu zou denken.
Camerig is prachtig!

wcs
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2010 00:28

wcs 02 aug 2010 22:33

sirbas schreef:Géén latex binnenbanden en niet continue blijven remmen, maar beetje pompen.


Maar wat dan wel?
- tubeless?
- butyl binnenbandjes?
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 02 aug 2010 22:49

Een remparachute meenemen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

wcs
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 jul 2010 00:28

wcs 02 aug 2010 23:05

;) ja lol, da's wel een nuttig antwoord...... not..
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 02 aug 2010 23:16

- Van start gaan met goed materiaal. Binnenbanden monteren die nieuw zijn, dus niet geplakt. Verse buitenbanden, die echter al wel zijn ingereden (nieuw zijn ze wat glad). Zorgen dat je remblokken nog goed zijn. Reserve blokken meenemen. Zowel balhoofd als wielen controleren op speling en zo nodig speling verwijderen.
- Onder in de beugel rijden (meeste controle over de fiets + beste greep op de remmen)
- De weg zien te lezen. Dus goed vooruit kijken en een goede lijn rijden.
- Opletten dat je niet door te grote kuilen rijdt en over losliggende steentjes rijdt.
- Op je eigen weghelft blijven.
- Niet slepend remmen, maar kortstondig hard remmen. Dit om een te hoge temperatuur van je velg en hierdoor binnenband te voorkomen (dan kan hij klappen)
- Dus ook niet achter auto's blijven hangen, waardoor je teveel moet remmen. Gewoon er langs, of even stoppen.
- In de bocht je pedaal aan de buitenbocht naar beneden en daar je gewicht op zetten. Hiermee verlaag je je zwaartepunt naar beneden.
- Bij hoge snelheden en hobbelig wegdek je frame tussen je knieën inklemmen.
- Helm op (met riempjes vast) en handschoentjes aan.

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 02 aug 2010 23:19

Knieen tegen de bovenbuis (mits dit mogelijk is)! Geeft mij een iets stabieler gevoel met afdalen.

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 02 aug 2010 23:43

- Remmen vóór de bocht, niet erin!
- verhouding voor- achterrem 70/30
- oefenen, oefenen, oefenen...
- overwin je angst... door oefenen kan dat, en als je een keer op je plaat gaat in een bocht kan het weer even duren voor je weer hard omlaag durft...

klimmen is een kunst, afdalen ook :)

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 03 aug 2010 00:34

Wat mij vooral geholpen heeft:

- kijken in de bocht waar je naartoe wilt en niet kijken waar je eventueel over de reling zou kunnen kieperen als je de bocht niet houdt.
- amerongse berg (= vertrouwd terrein) als een malle naar beneden fietsen om te wennen aan hoge snelheid in de beugels en lawaai in je oren
- knietje van je frame weg in de bocht (a la motorrijder), maakt voor mij het hangen makkelijker

Plaats reactie