Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Project Zieleman Type Special

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 04 mar 2015 16:34

Erg mooi geworden!

Apexrider, de onderdelen die je overhebt zou ik goed kunnen gebruiken voor een project. Doe je ze weg?
ooit allemaal op een Scalpel

sjlek
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2010 20:45

sjlek 08 mar 2015 18:59

Complimenten Apexrider. Wat een plaatje, zeg!!! Daar mag je apetrots op zijn. Stikjaloers...... grrrrrr.....
Heel veel plezier en fijne kilometers.
Gios Titanio, Chorus, DT Swiss RR 511, 240S.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 sep 2015 09:41

Ik heb gister deze Zieleman van Paul (Apexrider) live mogen zien. Als liefhebber van staal en retro heb ik hier wel een nachtje onrustig van geslapen.
Als aspirant fietste ik in 1970 een koers op de Coolsingel en deed de zoon van Ko Zieleman mee. Op een Zieleman helemaal met Campagnolo Nuovo Record. Hoewel ik zelf ook een knap fietsje had was het wel kwijl, kwijl :mrgreen:

Dit restauratie project is heel goed geslaagd en hoe Paul de fiets uitstalt (houten Campagnolo muursteun) doet alle recht aan de schoonheid van deze fiets.

MOOI!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 22 sep 2015 09:42

Bedankt Gerard, erg leuk om te lezen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 22 sep 2015 16:33

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Kief
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2015 08:21

Kief 23 dec 2015 08:58

Ben nieuw op dit forum dus ik reageer wat laat op de vraag over de ouderdom van het artikel over Ko Zieleman.
Volgens mij is dit artikel uit de allereerste fiets jaargang 1981.
Ik kan mij herinneren dat mijn ouders hierop geabonneerd waren.
Ik heb blad echt verslonden in mijn post Donald Duck jaren!
Volgens mij stond er ook nog een leuk artikel over Gerrie Kneteman en zijn vrouw in deze uitgave.

Overigens een heel mooi fietsje, proficiat!

Gebruikersavatar
ebuddelm
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2009 23:49

Gebruikersavatar ebuddelm 23 dec 2015 13:47

ebuddelm schreef:
apexrider schreef:@ebuddelm Hoever ben je met jouw Zieleman frame? Je laat toch wel wat foto's zien als ie klaar is he?
Zal nog wel even duren.
Inderdaad het heeft even geduurd. Maar de fiets is eindelijk opgebouwd. Ik heb hem bewust niet helemaal tip-top gemaakt omdat ik hem als woon-werk fiets gebruik. Dan zet je hem ook nog wel eens voor de deur van een winkel neer, maar wil je ook niet dat hij heel erg opvalt. Dus niet te mooi. Ik ben er zelf wel tevreden over. En het rijdt als een zonnetje.

Afbeelding

Wel verrassend dat frames zo kunnen verschillen. Het frame is 64,5cm CT, exact dezelfde maat als mijn oorspronkelijke Zieleman. Ik heb niettemin het gevoel dat ik veel meer rechtop zit. Dat komt deels door een te korte stuurpen (deze had ik nog liggen met het stuur) maar ook wel degelijk door de korte afstand tussen zadelbuis en balhoofd. Dat is ook te zien aan de vlucht van de voorvork. Bij mijn oorspronkelijke frame is de vork bijna recht terwijl deze heel duidelijk een kromming heeft om nog een comfortabele wielbasis te hebben.

Foto's van het opbouwen heb ik hier neergezet.
VanNicholas Chinook, Centaur, Chorus, Record, Marchisio. Elke dag genieten! Inmiddels ook Vittorio, Sram XX, Rival, Avid BB7, Son, White Industries, DT Swiss. Elke vakantie genieten!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 dec 2015 14:44

Toch een geslaagd project!! In elk geval weer een rijdende Zieleman op de weg, dat is beter dan aan de wand.
@Kief bedankt voor de info.
Afbeelding

manvanstaal
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2016 00:03

manvanstaal 06 apr 2016 01:05

Mooi resultaat Apexrider. Erg leuk om te zien. Vooral de combi van oud en nieuw vind ik super. De decals vind ik iets minder geslaagd (lettertype iets afwijkend van het origineel). Je kunt die nog wel krijgen. Zie bijv.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Zelf ook recent mijn Zielemanproject afgerond. Mijn eigen fiets uit eind 1980 heb ik helemaal teruggebracht zoals ie was c.q. moest zijn, m.u.v. casette en velgen/banden. Ik had ook Maillardcassette en GP4-velgen (tubes), Ik kies nu voor comfort en stevigheid met wat moderne verzetgrootte (28 achter). Campa SR voor ging toentertijd maar tot 42 als kleinste blad en dan heb je achter wel wat tandjes extra nodig op je 51ste en 90+ schoon aan de haak in een heuvelachtige omgeving waar ik thans woon. ;)

Ik wil met alle plezier foto's zenden maar weet niet hoe dat via dit forum moet. :oops:

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 06 apr 2016 09:19

Thanks! Wat betreft de decals heb je gelijk. Ik had oorspronkelijk decals in de UK besteld, maar die vond ik niet mooi. De letters stonden daar wel goed (iets schuiner).
Foto's zijn eenvoudig te plaatsen door ze naar een publieke server te uploaden, bijvoorbeeld tinypic. Vervolgens kun je de URL naar de afbeelding op het forum plaatsen, dat doe je als volgt:

Code: Selecteer alles

[img]hier de URL naar je foto[/img]
Afbeelding

Gebruikersavatar
ebuddelm
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2009 23:49

Gebruikersavatar ebuddelm 06 apr 2016 09:26

manvanstaal schreef:
Ik wil met alle plezier foto's zenden maar weet niet hoe dat via dit forum moet. :oops:
Als ze al ergens op internet staan (flickr of zo) kun je ze met [img]<een-of-andere-url>[/img] in je bericht opnemen waarbij je <een-of_andere-url> vervangt door het link adres.
Hetzelfde kan met <link> maar dan ga je naar de pagina met de foto's als je er op klikt.

Kortom, ik ben wel benieuwd naar de foto's ;)
VanNicholas Chinook, Centaur, Chorus, Record, Marchisio. Elke dag genieten! Inmiddels ook Vittorio, Sram XX, Rival, Avid BB7, Son, White Industries, DT Swiss. Elke vakantie genieten!

manvanstaal
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2016 00:03

manvanstaal 06 apr 2016 21:50

Bij dezen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is maar even voor het beeld. Ik laat nog mooie foto's tegen een betere achtergrond door een echte fotograaf maken.

Leuke details zijn de inkleuringen in blauw van de SR-onderdelen (doorstyling van de kleurencombi van de Benotto 3000). Over het zadel (San Marco Concor NOS) ben ik qua kleurenbalans nog niet helemaal tevreden. Misschien toch beter een Selle Turbo zadel (zwart). Past beter bij andere zwarte delen (bekabeling, logo cinelli, achterderailleur).

Ben benieuwd naar jullie meningen.

HG,
MvS

Plaats reactie