Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Project Zieleman Type Special

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 25 jan 2015 09:39

Bedankt, het complete artikel en goed leesbaar.
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 25 jan 2015 09:54

Subscribed, en erg benieuwd wat dit wordt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 25 jan 2015 15:32

Erg leuk project, ik ga dit zeker met grote interesse volgen.
Smaakvolle keuzes!
P.S.: Ik ben trouwens zeer te spreken over de stalen Arundel bidonhouders.
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 jan 2015 18:46

apexrider schreef: Afbeelding
De winkel/werkplaats van Zieleman zat niet ver van de RAI in de Rivierenbuurt in Amsterdam-Zuid. De Gipiemme-groep is uit het begin van de jaren '80. Verchroomde onderdelen waren in die tijd ook wel in de mode.

sjlek
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2010 20:45

sjlek 25 jan 2015 23:48

Prachtig project Apexrider!! Ik ken de frames van Ko alleen bij naam. Amsterdam was eind jaren 70 toen ik begon met fietsen erg ver weg. Heb altijd Italiaans gereden, behalve mijn laatste in die tijd. Dat was een Gazelle AA special. Gewoon uit het rek bij Jo Geurts in Echt.
Onlangs nog bezig geweest met Pietje Pinarello, die een Pogliaghi in de verkoop heeft. Ik wilde een mooi en apart winterfietsje. Ik kon echter niet wennen aan de gele kleur met de groene decals. Heb uiteindelijk bij Gijs een nieuwe Allure uit China gekocht. Ook heel apart. Maar wie weet. Zo'n stalen racer blijft toch ook heel erg mooi. Zeker die van Ko! Heel veel plezier ermee. Ik blijf dit project natuurlijk volgen... Heb toch wel een beetje spijt dat ik mijn Gazeele voor nop van de hand heb gedaan. Als ik dat had geweten....
Gios Titanio, Chorus, DT Swiss RR 511, 240S.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.

Roodri
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2014 13:10

Roodri 26 jan 2015 21:58

Ik weet we bij wie ik aan kan kloppen voor een projectje

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 26 jan 2015 22:35

Roodri schreef:Ik weet we bij wie ik aan kan kloppen voor een projectje
Ga je dan eerst maar eens fatsoenlijk voorstellen ;)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 jan 2015 14:05

Roodri schreef:Ik weet we bij wie ik aan kan kloppen voor een projectje
Wat voor project?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 30 jan 2015 16:34

Vandaag was het dan zover en kon ik mijn frame ophalen bij BCP Specialpaintwork. Je moet er even 2x 130km voor in de auto zitten, maar het was de moeite waard.

De eerste foto's na het spuitwerk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorzichtig alvast wat gaan opbouwen...
Afbeelding

...echter niet voorzichtig genoeg want de zadelpenbout brak direct al af. De zadelpen zelf zat nog niet eens vast. :(

Afbeelding

De weersverwachtingen voor morgen zijn niet zo gunstig, dus kan ik verder met opbouwen en op zoek naar een nieuwe zadelpenbout.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ebuddelm
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2009 23:49

Gebruikersavatar ebuddelm 30 jan 2015 17:42

apexrider schreef:Vandaag was het dan zover en kon ik mijn frame ophalen bij BCP Specialpaintwork. Je moet er even 2x 130km voor in de auto zitten, maar het was de moeite waard.
Mooi project.
Ik heb een paar maanden geleden ook een Zieleman frame kunnen kopen, dezelfde periode en ook nog redelijk in mijn maat. Niet helemaal mijn kleur. Ik heb namelijk zelf een frame door Ko Zieleman laten maken in 1981. Die is helaas door roest onder de lak van de bovenbuis gesneuveld. Ik heb alleen nog het balhoofd liggen, als souvenir. Daardoor weet ik nog wel exact wat de kleuren waren. Ook nog flink wat onderdelen al moet ik wel op zoek naar een achterderailleur en vooral een mooi stel wielen. Een paar vragen over het spuiten:
- heb je een indicatie van de kosten van het spuiten?
- zijn de transfers door de spuiter opnieuw gemaakt of heb je die ergens anders op de kop getikt?

Ik ben benieuwd hoe het verder loopt.
VanNicholas Chinook, Centaur, Chorus, Record, Marchisio. Elke dag genieten! Inmiddels ook Vittorio, Sram XX, Rival, Avid BB7, Son, White Industries, DT Swiss. Elke vakantie genieten!

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 30 jan 2015 18:16

Gaat wel een mooie fiets worden .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 30 jan 2015 18:19

@ebuddelm Het spuitwerk kost ongeveer €380, dat is inclusief decals, stralen, afplakken, lak en arbeidsloon. De decals zijn door de spuiter nagemaakt, ze hadden deze nog van een eerdere Zieleman opdracht. Ook de Reynolds 531 decal is nagemaakt en is dus ook tijd correct. Zelf had ik de Zieleman decals al op eBay aangeschaft, maar de kwaliteit liet te wensen over.
Ik hou best wel wat mooie onderdelen over waaronder een Super Record pat77 achter derailleur, ook heb ik nog een Mavic G40 wielset met Record naven. Ik denk dat ik alles was ik overhoud in het te koop topic ga plaatsen.
Afbeelding

Plaats reactie