Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Project Zieleman Type Special

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 24 jan 2015 16:16

Het frame
Een paar maanden geleden ben ik in het bezit gekomen van een Zieleman Type Special race frame inclusief diverse onderdelen. Eerder had ik het frame al in dit topic gepost.

Mijn oom, de oorspronkelijk eigenaar, wist niet meer precies wat het bouwjaar is. Wel wist hij me te vertellen dat hij het frame iets eerder had dan toen mijn vader zijn van Herwerden Special Route kocht en dat was in 1984. Ik hou het dus maar op 1983.

Ik heb er toch voor gekozen het frame te laten herlakken. De lak verkeerde, naar mijn mening, in een te slechte staat en dat is toch wel iets waar ik me dan aan zou blijven storen. Het chroom bleek na een poetsbeurt wel weer in perfecte staat terug te brengen.

Naar verwachting kan ik het frame in de loop van volgende week ophalen bij BCP Specialpaintwork in ’s-Gravenzande. Ik heb gekozen voor parelmoer wit en de decals blijven in de oorspronkelijke kleur. Daarnaast wordt de achtervork uitgebogen naar een inbouwbreedte van 130mm.

Zo zag het frame er uit kort voordat het naar BCP ging:
Afbeelding

De Reynolds decal heeft z’n beste tijd gehad:
Afbeelding

De afmontage
Het frame wordt opgebouwd met overwegend moderne onderdelen, enkel de zadelpen, het stuur en de stuurpen zijn klassiek. Ik heb nog wel even overwogen om de oorspronkelijke onderdelen weer terug te plaatsen en compleet te krijgen, echter zag ik het niet zitten om met toeclips te gaan rijden en ook is het verzet mij veel te groot (53/42 i.c.m een 12/17 pignon). Bovendien wordt het natuurlijk steeds lastiger en kostbaarder om slijtage onderdelen te vervangen.

Wat betreft de onderdelengroep was ik er snel uit, dit moest Campagnolo Athena in de zwarte aluminium uitvoering worden. Zilver had wellicht meer voor de hand gelegen vanwege de klassieke uitstraling, maar het contrast van de zwarte onderdelen met het parelmoer witte frame leek me erg fraai. Aangezien er commandeur nokken op de schuine buis zitten en ik ErgoPower shifters ga gebruiken, moest ik op zoek naar kabelstops. Serge van Bikeparts4u had nog een Shimano setje liggen die ik vervolgens maar heb aangeschaft. Achteraf had ik toch liever kabelstops van Campagnolo en die vond ik op eBay. Ik heb er €11.25 voor betaald en ze werden gratis verzonden vanuit Taiwan.
Afbeelding

Bij het frame zat een Shimano 600AX aero zadelpen. Omdat ik liever geen Shimano onderdelen op deze fiets wil hebben, maar ook vanwege een tweetal diepe krassen, ben ik op zoek gegaan naar een Campagnolo pen en heb een fraai exemplaar op eBay kunnen vinden.
Afbeelding

Voor de stuur en stuurpen combinatie had ik in eerste instantie een Cinelli Giro d’Italia 64 stuur en 1/A pen gekocht bij Wiggle. Beide onderdelen betreffen een reproductie, ze worden volgens mij nog steeds gemaakt. Omdat mijn voorkeur uitgaat naar oorspronkelijk onderdelen en ik ook niet kapot ben van de Milky finish van het stuur, ben ik toch maar weer op eBay gaan zoeken. Uiteindelijk kwam ik uit op een NOS Cinelli Giro d’Italia 64 stuur en een NOS Cinelli XA stuurpen.

Voor de wielen was ik van plan mijn reserve wielset te gebruiken. Het probleem was echter dat er een Shimano body op zat, gelukkig kon deze eenvoudig door een Campagnolo body vervangen worden. Toch was ik niet helemaal happy met de keuze voor deze wielen, liever had ik een klassieke velg met zilverkleurige naven en spaken. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en bij WheelTec een nieuwe wielset laten bouwen met zwarte H+Son TB14 velgen, zilverkleurige ronde spaken en zilver gepolijste White Industries naven. Op de wielen moet ik nog even wachten, tot die tijd gebruik ik de Pacenti’s.

De specificaties
  • Groep: Campagnolo Athena 11 speed aluminium zwart
  • Wielen: H+Son TB14 28-32H zwart, White Industries T11 Polished, Sapim Laser + Sapim Race zilver, Sapim messing polyax zilver
  • Banden: Veloflex Master 23c
  • Zadel: Selle San Marco Rolls Titanium zwart
  • Zadelpen: Campagnolo 1044 Record 27.2
  • Stuur: Cinelli Giro d’Italia 64, 26mm klem, 42 c-c met kabel sleuven
  • Stuurpen: Cinelli XA 125mm, 26mm
  • Pedalen: Look Keo Blade
  • Bidonhouders: Arundel staal of King Cage steal

Wordt vervolgd…..
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 24 jan 2015 16:59

Er blijkt in Fiets een artikel te hebben gestaan over Ko Zieleman. Wel wat lastig te lezen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 jan 2015 17:06

Je pakt het groot(s) aan en ook het artikel met aandacht gelezen. Heb je enig idee uit welk jaar dit artikel is?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 24 jan 2015 17:32

Ik heb geen idee, wellicht dat iemand die het blad nog heeft het kan vertellen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 24 jan 2015 17:33

Mooie fiets, maar ik had geopteerd om de fiets met zoveel mogelijk originele onderdelen af te monteren. Pedalen zou ik me niet aan storen om daar klikpedalen voor te gebruiken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 jan 2015 18:00

Leuk/interessant project en zo te lezen pak je het (erg) serieus aan ;) . Je keuze voor de moderne 'zwarte' Athena groep vind ik persoonlijk een hele fraaie. Met de 'zilveren' uitvoering zou het geheel, omdat het frame wit is, denk ik ook een beetje 'saai' worden. En 'old meets new', waarom zou dat niet kunnen? Je slaat dan twee vliegen in één klap: het comfort van het stalen frame en het gemak (of, zo je wilt ook comfort) van de moderne techniek! Ik ben benieuwd naar het lakwerk als je 't frame terug hebt en uiteraard ook naar het eindresultaat. Succes!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 24 jan 2015 18:04

apexrider schreef:Ik heb geen idee, wellicht dat iemand die het blad nog heeft het kan vertellen.
Het forumitem met deze plaatjes dateert van 2010. Maar of dat ook de datum van het artikel is ?
Ik heb alle exemplaren van het blad FIETS, dus ik kan je een betere kopie sturen, maar dan moeten we eerst de jaargang vinden. Ik zal eens kijken in 2010, maar denk dat het (veel) ouder is.

EDIT. Ik denk van vóór het jaar 2000. In de jaaroverzichten van FIETS (vanaf 2000) zie ik hem niet.
Laatst gewijzigd door wido op 24 jan 2015 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 jan 2015 18:09

in 2010 hadden we sowieso geen guldens meer. Het zal van vóór 2002 zijn.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 24 jan 2015 18:59

Mocht iemand willen/kunnen meezoeken: ik denk dat het rond jaargang 86/87/88 moet zijn. Daar komt in ieder geval deze layout voor. En laat ik die dozen nu net effe niet kunnen vinden :-(
Jaargang 1982 - 1986/maart heb ik gevonden, maar daar zat hij niet tussen (of ik moet toch nummers missen.....).....

EDIT 16-10-1987 ?
Laatst gewijzigd door wido op 24 jan 2015 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 jan 2015 20:23

apexrider schreef:Het frame
Mijn oom, de oorspronkelijk eigenaar, wist niet meer precies wat het bouwjaar is. Wel wist hij me te vertellen dat hij het frame iets eerder had dan toen mijn vader zijn van Herwerden Special Route kocht en dat was in 1984. Ik hou het dus maar op 1983.
Heb je al eens naar het framenummer gekeken? Vast wel, maar toch... Soms kun je er een productiejaar of -datum uit herleiden.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 24 jan 2015 20:39

@wido Bedankt voor de moeite tot dusver.

@Nee Nee Ik zal er nog eens naar kijken als het frame weer terug is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 24 jan 2015 22:03

Op de blogpagina's van "Fabio Farelli" (aanrader) zijn de betreffende artikelen uit FIETS te vinden en te downloaden als pdf. Ook mooie verhalen over andere framebouwers. :-)

http://fabiofarelli.blogspot.nl/p/blog-page.html
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Plaats reactie