Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Project Zieleman Type Special

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 06 apr 2016 22:18

Ik vind hem erg fraai, met name de groep ziet er perfect uit. De kleur van het zadel stoort me niet, wellicht ook blauwe kabels? Je ketting is wel wat aan de korte kant.
Afbeelding

manvanstaal
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2016 00:03

manvanstaal 06 apr 2016 23:22

Thx! Het crankstel is nog nieuw (ongebruikt). Kwam zo uit de originele verpakking.

Afbeelding

Afbeelding

Blauwe kabels heb ik overwogen maar dan krijg je nog weer een andere kleur blauw. Lastig dilemma.

Ketting lijkt kort maar als ie op grote blad voor en kleinste krans achter staat dan zitten de achterderailleurwieltjes keurig onder elkaar en hij als je hem dan schakelt naar de grootste krans gaat dat nog soepel en is er nog voldoende kettingspeling over. Maar eens dat het op het eerste oog niet helemaal lijkt te kloppen. Vergeet niet dat destijds de verzetten anders waren (13-19) en deze cassette een 28 heeft (campa SR kan dat aan). Op de foto zit ie op de 21.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 07 apr 2016 00:52

manvanstaal schreef:Maar eens dat het op het eerste oog niet helemaal lijkt te kloppen. Vergeet niet dat destijds de verzetten anders waren (13-19)
Je vraagt je wel eens af hoe de toeristen destijds de berg op kwamen.... ;)

Mooie fiets :like:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 apr 2016 07:11

De kleur op mijn Benotto was iets lichter, nl champagne metallic.
Maar verder precies hetzelfde met het blauw van de decals wat ook terugkwam in het stuurlint en de kabels.
Ik had een shimano 600 EX afmontage.

manvanstaal
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2016 00:03

manvanstaal 07 apr 2016 09:57

scottpch schreef:De kleur op mijn Benotto was iets lichter, nl champagne metallic.
Klopt. Scherpe waarneming. Ko Zieleman had een iets afwijkende kleur gebruikt (meer richting brons). Waarom weet ik niet. De goede had had zo zijn eigen ideeën. Hij bepaalde, niet de klant. Je mocht al blij zijn dat hij bereid was een fiets voor je te bouwen, want als ie je niet mocht deed ie het gewoon niet. Aparte maar boeiende man.

En wat het lint betreft: klopt. Dit is het originele Benottotape in de juiste lichtblauwe kleur. Gevonden op internet, ook weer in de originele verpakking. Fascinerend om te zien hoe dit soort producten nog tientallen jaren ongebruikt ergens bewaard zijn gebleven. Geldt ook voor de rubbers van de handgrepen. Normaal zou die allang zijn verteerd, ware het niet dat deze verpakt zaten in een zakje met talkpoeder; de manier om ze voor lange tijd te bewaren. Ik heb nog een tweede set die ik ook nu op die manier bewaar. Mijn Zieleman zit ook nog maar in de eerste helft van zijn leven...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 apr 2016 14:02

Je fiets verkeert in ieder geval nog in showroomstaat! Mooie bike. :winkthumb:

Gebruikersavatar
ebuddelm
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 apr 2009 23:49

Gebruikersavatar ebuddelm 07 apr 2016 15:17

Heel fraaie fiets.

Klein puntje: KMC bestond volgens mij nog niet, begin jaren tachtig, de rest ziet er piekfijn passend bij de periode uit.

Ik heb het stuurlint altijd heel mooi gevonden om te zien, maar minder praktisch in het dagelijks gebruik. Met een beetje vochtig weer of zweethanden kostte het best moeite om je handen op hun plaats te houden. Maar het hoort helemaal bij deze fiets en ik vermoed dat ie alleen met mooi weer buiten komt. Voor de regen is er vast wel iets anders om op te rijden.

Veel plezier ermee.
VanNicholas Chinook, Centaur, Chorus, Record, Marchisio. Elke dag genieten! Inmiddels ook Vittorio, Sram XX, Rival, Avid BB7, Son, White Industries, DT Swiss. Elke vakantie genieten!

manvanstaal
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2016 00:03

manvanstaal 08 apr 2016 22:13

Helemaal mee eens. KMC-sticker zat bij de ketting. Letters exact de kleur van het frame. Vond ik wel grappig. Hoort inderdaad niet. Misschien mooier om chromen plaatje te bevestigen.

Benottolint prachtig. Toentertijd in en aerodynamisch. Praktisch verre van ideaal inderdaad.

Met deze fiets ga ik leuke retrotochtjes rijden en af en toe op een zonnige dag. Niet teveel km's. Voor het betere ragwerk heb ik moderner spul.

Ga een volgend project zoeken. Ook iets van oud en nieuw in combinatie. Stevig stalen frame met moderne onderdelen, zoiets.

Keep in touch. Misschien een keer een Zielemanreünie? Er zijn veel liefhebbers heb ik het idee.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 11 apr 2021 13:16

Voor de opbouw van mijn Colnago Master had ik wat onderdelen van de Zieleman afgenomen. Inmiddels heb ik hem weer in ere hersteld met een nieuw stuur en zadelpen, beide van Nitto. Nu alleen nog even wachten op de nieuwe wielset, tot die tijd nog even een carbon wielset er in.
IMG_20210411_130356~2.jpg
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 apr 2021 12:46

RIP Ko Zieleman, vannacht op 88-jarige leeftijd overleden.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/fiets ... overleden/
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 13 apr 2021 23:08

Groenewegen rouwt om overleden opa

Dylan Groenewegen heeft via zijn sociale kanalen laten weten dat zijn opa, Ko Zieleman, overleden is. 'Helaas hebben we vannacht afscheid moeten nemen van mijn opa Ko Zieleman', zo schrijft hij. Volgens de sprinter stond hij bij sommigen bekend als 'de beste framebouwer van Amsterdam', maar was hij bovenal ook groot fan van zijn kleinzoon op de fiets.

Nine Storms, de vriendin van Groenewegen, treurt met haar vriend mee. Zij schrijft op haar Twitter op zoek te zijn naar renners die vroeger op zijn fietsen hebben gereden en zou graag met die mensen in contact komen.

via twitter: @StormsNine
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie