Pagina 192 van 239

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 17 nov 2019 12:25
door LacsapOV
ritlee schreef:
15 nov 2019 21:28
yes - kga me een gravelracer
aanschaffen.

ik had m’n oog laten vallen op ridley kanzo a (rood).

Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?

deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Hoeveel weeg je? Ga je ook de mountainbike routes op? En een stijf wiel is altijd goed hè. Er valt meer comfort te halen uit een band met veel volume dan een slappe vaatdoek van een wiel.

Ik heb zelf een mega stijf carbon wielset 35mm hoog en 23mm intern. Het rijdt heerlijk hoor. Vorige week nog een ritje van 100km over MTB paden afgelegd. Geen pijntjes alleen bevroren tenen.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 17 nov 2019 21:30
door ritlee
70kg voor 172.

ik ben een volledige mtb/offroad maagd. Ik wou ter aanvulling een no guilty fiets voor bij twijfelachtig weer(regen/geen regen), kasseien, offroad.
Ik denk dat ik die in de eerste maanden zal gebruiken als winterfiets bij bv de voorjaarsklassiekers.

Het is elk geval niet mijn bedoeling om in de modder te ploeteren. ‘t Is geen tractor. 😋.

competitief avontuurlijk omschrijf ik het

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 17 nov 2019 21:53
door LacsapOV
Dan heb je lekker veel keus. :D Als je wat aan de zware kant was geweest en van het ruigere werk was geweest dan was ik voor iets met wat meer spaken gegaan.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 17 nov 2019 23:24
door Daveke2
106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;

Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Houding en positie op de Aspero zijn perfect (voor mij). Bijna 4 uur op de fiets en geen centje pijn. Het is een lekker directe fiets, zonder dat ie bijzonder nerveus is. Uit het zadel voelt ie misschien zelfs een tikje "sloom" aan, maar dat bevalt me eigenlijk wel. Op bos- en gravelpaden geeft de fiets gewoon lekker veel vertrouwen
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 00:10
door klaastuin
Ik vind 2,5bar nog best veel eigenlijk. Als ik dat aanhoud op de routes die ik rijd dan stuiter ik toch behoorlijk... Maar wellicht wordt dat net als looks wel deels bepaald door je referentiekader. Komend vanuit de race kant zul je dat ws anders waarderen dan komend vanuit de MTB kant.

Maar tof dat je er van genoten hebt. Dat is uiteindelijk waar het om gaat! :winkthumb:

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 06:55
door TKMP
Ik heb gisteren ook de witte wegen gereden. Waar ik typisch met 33mm grifos richting de 2.1 2.2 bar op pad ga lag het gisteren best hard. En ging het prima met de 2.6 2.7
Echt super toffe route vorige versies staan in de favorieten, maar die van gisteren komt erbij.

Bizar 200w en dan 27km/h rijden. Misschien ben je iets groter?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 07:58
door Daveke2
Ja, 1m88 en dik 85 kg nu. Haha
Ik moet aardig wat massa verplaatsen

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 09:17
door raven14
Daveke2 schreef:
17 nov 2019 23:24

Uit het zadel voelt ie misschien zelfs een tikje "sloom" aan, maar dat bevalt me eigenlijk wel.
Dat slome voel ik ook met mijn gravelbike, zelfs met 28mm bandjes is dat gevoel niet helemaal verdwenen.

Ikzelf (1m75, om en bij de 65kg) ben wel gevoelig sneller met 200w op het asfalt. Gisteren een quasi windstil solo rondje gereden met 90% asfalt; gemiddelde was 31.8km/h aan 215 watt, en dat met 43mm brede Panaracer Gravelking SK.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 18:17
door kwbiker
Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?

deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Ik heb sinds kort een Kanzo Adventure met een 2x aandrijving. Ik heb hier even mee gereden met een klassieke Ultegra derailleur en heb letterlijk ondervonden dat deze te slap is voor graveltochten.

Het was al wel duidelijk dat de ketting tegen de lak kletterde. We hadden dan ook afgesproken om de ultegra te vervangen door een RX. Deze staat echter niet meer in de catalogus van Shimano in België, maar je kan hem nog wel bestellen. Wij hebben gekozen om ineens voor de GRX derailleur te gaan.
Vooraleer de achterderailleur geleverd werd toch nog de Hoonderd in Turnhout gereden en daar is de ketting tussen de kader en de kettingbladen komen vastzitten, waardoor de lak zwaar werd beschadigd. De dealer en Ridley hebben er voor gezorgd dat de kader volledig opnieuw werd gespoten en nu zit er uiteraard een GRX op, de miserie is gedaan.
Een 2x aandrijving zonder een clutch-mechanisme moet je ten allen tijde vermijden. Het verschil in schakelen is nauwelijks merkbaar en je kader zal je dankbaar zijn.

Mijn baanwielen hebben een interne velgbreedte van 21 mm en hier valt maat 28 van band perfect op.

Op de Kanzo heb ik de Mavic Allroad pro, de elite versie heb je hier al voor een kleine 500€
https://www.bike-components.de/en/Mavic ... o-o210438/
Deze hebben een binnenbreedte van 22 mm en hierop vallen 40 mm Maxis Rambler heel mooi. Smaller dan 21 mm zou ik voor gravel niet gaan als je met brede banden wil rijden.
Afbeelding

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 19:42
door TKMP
ik herken het niet zo goed, ik rijd ook met een 46 en 36 kettingbladen, en een 11/28 cassette en een kortekooi ultegra: wanneer het slecht ligt. ook in de afdaling, helpt het door druk op je pedalen te houden, wat betekend zoiets als door trappen. liever iets zwaarder dan te licht.

als je met een rx of grx rd klein klein staat ligt die ketting toch nog steeds dicht bij je frame?
nu is het wel lekker dat die rx rd wat klimcassette geschikter is, iets van 36 tandjes mag hij maximaal hebben.
zorgt een clutch ook voor iets meer weerstand?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 20:03
door Mereltje
Mombergo schreef:
05 nov 2019 09:51
Sinds deze week de nieuwe eigenaar van deze beauty Orbea Terra M30-D 1X :D
(nadat mijn cinelli zydeco helaas was gestolen uit de schuur..).
Hele mooie fiets, is de lak mat of glanzend?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 nov 2019 20:15
door w1ll14m
Daveke2 schreef:
17 nov 2019 23:24
106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;

Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Klinkt goed. Geniet ervan!

Twee (ongevraagde) suggesties:
- monteer een chain guard om je ketting op je voorblad te houden. Ik rij zelf met 1x11, gewone achter-derailleur, 12-26 en strak gespannen ketting, maar toch is mijn chain guard aardig gesleten.
- meer druk in je achterband. Je voorband zorgt voor grip, je achterband volgt wel. Ik ben 90kg, reed gisteren met 2.5 voor, 3.0 achter, en bij 200W zo'n 29km/h (Stages powermeter, 40mm Schwalbe GX One Bite tubeless).

William