Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 nov 2019 09:17

Daveke2 schreef: 17 nov 2019 23:24
Uit het zadel voelt ie misschien zelfs een tikje "sloom" aan, maar dat bevalt me eigenlijk wel.
Dat slome voel ik ook met mijn gravelbike, zelfs met 28mm bandjes is dat gevoel niet helemaal verdwenen.

Ikzelf (1m75, om en bij de 65kg) ben wel gevoelig sneller met 200w op het asfalt. Gisteren een quasi windstil solo rondje gereden met 90% asfalt; gemiddelde was 31.8km/h aan 215 watt, en dat met 43mm brede Panaracer Gravelking SK.
Afbeelding

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 18 nov 2019 18:17

Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?

deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Ik heb sinds kort een Kanzo Adventure met een 2x aandrijving. Ik heb hier even mee gereden met een klassieke Ultegra derailleur en heb letterlijk ondervonden dat deze te slap is voor graveltochten.

Het was al wel duidelijk dat de ketting tegen de lak kletterde. We hadden dan ook afgesproken om de ultegra te vervangen door een RX. Deze staat echter niet meer in de catalogus van Shimano in België, maar je kan hem nog wel bestellen. Wij hebben gekozen om ineens voor de GRX derailleur te gaan.
Vooraleer de achterderailleur geleverd werd toch nog de Hoonderd in Turnhout gereden en daar is de ketting tussen de kader en de kettingbladen komen vastzitten, waardoor de lak zwaar werd beschadigd. De dealer en Ridley hebben er voor gezorgd dat de kader volledig opnieuw werd gespoten en nu zit er uiteraard een GRX op, de miserie is gedaan.
Een 2x aandrijving zonder een clutch-mechanisme moet je ten allen tijde vermijden. Het verschil in schakelen is nauwelijks merkbaar en je kader zal je dankbaar zijn.

Mijn baanwielen hebben een interne velgbreedte van 21 mm en hier valt maat 28 van band perfect op.

Op de Kanzo heb ik de Mavic Allroad pro, de elite versie heb je hier al voor een kleine 500€
https://www.bike-components.de/en/Mavic ... o-o210438/
Deze hebben een binnenbreedte van 22 mm en hierop vallen 40 mm Maxis Rambler heel mooi. Smaller dan 21 mm zou ik voor gravel niet gaan als je met brede banden wil rijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 nov 2019 19:42

ik herken het niet zo goed, ik rijd ook met een 46 en 36 kettingbladen, en een 11/28 cassette en een kortekooi ultegra: wanneer het slecht ligt. ook in de afdaling, helpt het door druk op je pedalen te houden, wat betekend zoiets als door trappen. liever iets zwaarder dan te licht.

als je met een rx of grx rd klein klein staat ligt die ketting toch nog steeds dicht bij je frame?
nu is het wel lekker dat die rx rd wat klimcassette geschikter is, iets van 36 tandjes mag hij maximaal hebben.
zorgt een clutch ook voor iets meer weerstand?

Mereltje
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2011 13:42

Mereltje 18 nov 2019 20:03

Mombergo schreef: 05 nov 2019 09:51 Sinds deze week de nieuwe eigenaar van deze beauty Orbea Terra M30-D 1X :D
(nadat mijn cinelli zydeco helaas was gestolen uit de schuur..).
Hele mooie fiets, is de lak mat of glanzend?

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 18 nov 2019 20:15

Daveke2 schreef: 17 nov 2019 23:24 106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;

Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Klinkt goed. Geniet ervan!

Twee (ongevraagde) suggesties:
- monteer een chain guard om je ketting op je voorblad te houden. Ik rij zelf met 1x11, gewone achter-derailleur, 12-26 en strak gespannen ketting, maar toch is mijn chain guard aardig gesleten.
- meer druk in je achterband. Je voorband zorgt voor grip, je achterband volgt wel. Ik ben 90kg, reed gisteren met 2.5 voor, 3.0 achter, en bij 200W zo'n 29km/h (Stages powermeter, 40mm Schwalbe GX One Bite tubeless).

William

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 18 nov 2019 23:35

w1ll14m schreef: 18 nov 2019 20:15
Daveke2 schreef: 17 nov 2019 23:24 106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;

Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Klinkt goed. Geniet ervan!

Twee (ongevraagde) suggesties:
- monteer een chain guard om je ketting op je voorblad te houden. Ik rij zelf met 1x11, gewone achter-derailleur, 12-26 en strak gespannen ketting, maar toch is mijn chain guard aardig gesleten.
- meer druk in je achterband. Je voorband zorgt voor grip, je achterband volgt wel. Ik ben 90kg, reed gisteren met 2.5 voor, 3.0 achter, en bij 200W zo'n 29km/h (Stages powermeter, 40mm Schwalbe GX One Bite tubeless).

William
Thanks voor de tip! Die achterband gaat de volgende keer iets harder ;)
Dat van de chainguard neem ik mee, al moet ik dan wel een derailleur-hanger gaan bestellen, mijn frame was een dedicated 1x fabrieks-af dus die heeft een blinde plaat ipv een nok ;)

ritlee
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2019 21:15

ritlee 19 nov 2019 16:41

kwbiker schreef: 18 nov 2019 18:17
Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?

deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Ik heb sinds kort een Kanzo Adventure met een 2x aandrijving. Ik heb hier even mee gereden met een klassieke Ultegra derailleur en heb letterlijk ondervonden dat deze te slap is voor graveltochten.

Het was al wel duidelijk dat de ketting tegen de lak kletterde. We hadden dan ook afgesproken om de ultegra te vervangen door een RX. Deze staat echter niet meer in de catalogus van Shimano in België, maar je kan hem nog wel bestellen. Wij hebben gekozen om ineens voor de GRX derailleur te gaan.
Vooraleer de achterderailleur geleverd werd toch nog de Hoonderd in Turnhout gereden en daar is de ketting tussen de kader en de kettingbladen komen vastzitten, waardoor de lak zwaar werd beschadigd. De dealer en Ridley hebben er voor gezorgd dat de kader volledig opnieuw werd gespoten en nu zit er uiteraard een GRX op, de miserie is gedaan.
Een 2x aandrijving zonder een clutch-mechanisme moet je ten allen tijde vermijden. Het verschil in schakelen is nauwelijks merkbaar en je kader zal je dankbaar zijn.

Mijn baanwielen hebben een interne velgbreedte van 21 mm en hier valt maat 28 van band perfect op.

Op de Kanzo heb ik de Mavic Allroad pro, de elite versie heb je hier al voor een kleine 500€
https://www.bike-components.de/en/Mavic ... o-o210438/
Deze hebben een binnenbreedte van 22 mm en hierop vallen 40 mm Maxis Rambler heel mooi. Smaller dan 21 mm zou ik voor gravel niet gaan als je met brede banden wil rijden.
Afbeelding
Ik heb besteld en de 105 derailleur laten upgraden naar ultegra RX. Ik ben dan meer future proof dacht ik :) Als ik het later wou doen - dan zou ik de volle pot moeten betalen. RX vinden was niet direct een probleem bij vaneyck.

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 19 nov 2019 21:31

Daveke2 schreef: 18 nov 2019 23:35
w1ll14m schreef: 18 nov 2019 20:15
Daveke2 schreef: 17 nov 2019 23:24 106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;

Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Klinkt goed. Geniet ervan!

Twee (ongevraagde) suggesties:
- monteer een chain guard om je ketting op je voorblad te houden. Ik rij zelf met 1x11, gewone achter-derailleur, 12-26 en strak gespannen ketting, maar toch is mijn chain guard aardig gesleten.
- meer druk in je achterband. Je voorband zorgt voor grip, je achterband volgt wel. Ik ben 90kg, reed gisteren met 2.5 voor, 3.0 achter, en bij 200W zo'n 29km/h (Stages powermeter, 40mm Schwalbe GX One Bite tubeless).

William
Thanks voor de tip! Die achterband gaat de volgende keer iets harder ;)
Dat van de chainguard neem ik mee, al moet ik dan wel een derailleur-hanger gaan bestellen, mijn frame was een dedicated 1x fabrieks-af dus die heeft een blinde plaat ipv een nok ;)
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen een zachte en harde band. Techniek trainingen werk ik af met 1,6bar, normale ritjes doe ik op 1.8-2.0bar en op straat zet ik 'm op 3bar. Bij de techniek trainingen merk ik wel wat meer weerstand.
Volgend jaar heb ik op de racefiets ook een vermogensmeter. Dan gaan we eens zien of het aan de banden ligt of aan mijn bakstenen aerodynamica. (1.96m) Op snelheden van 30+ denk ik meer aan het lijf dan de bandjes. :D

Hier ook zo'n 200w bij 27-28 km/uur. Bij 33-34 loopt dat al snel op naar de 250w. En dan is bij mij de koek al vrij snel op. :cry:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 nov 2019 10:22

Ik merk zo'n 20w verschil tussen racefiets met 25mm bandjes en gevelbike met 38mm bandjes bij gelijke snelheid op de weg.
Al heb ik op dit moment 34mm bandjes op de gravelbike zitten. (en die heb ik op 2bar voor / 2.5bar achter)

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 20 nov 2019 11:50

DDX schreef: 20 nov 2019 10:22 Ik merk zo'n 20w verschil tussen racefiets met 25mm bandjes en gevelbike met 38mm bandjes bij gelijke snelheid op de weg.
Al heb ik op dit moment 34mm bandjes op de gravelbike zitten. (en die heb ik op 2bar voor / 2.5bar achter)
Bij welk gewicht?

Ik heb het laatste uur (90% onverhard) 227NP gereden en 29.0 gemiddeld. De eerste 3 uur zo’n 26.6 met gemiddeld 195NP en dat was een 70% onverhard

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 nov 2019 15:36

68kg (al is dat nu wel wat meer met winterschoenen/dikke kleding ed)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 nov 2019 11:27

Ik heb gisteren m'n Cervelo Aspero afgezegd, kreeg nl te horen dat de uitlevering verder vertraagd was naar eind April! :( :o
Dat was me te gortig!
Ben nu naar een Scott Addict cx/gravel aan het kijken, deze stond als 2e op mijn lijstje.
Lukt dat niet dan een Speci crux s-works.

Plaats reactie