Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 nov 2019 10:02

LD002 schreef: 07 nov 2019 19:47 Mijn eerste gravelracer: een Giant Revolt Advanced 0 met Roval Terra CLX gravelwielen en Rene Hershe Barlow Pass banden. Drie ritjes mee gereden nu. Ik ga er in de winter(avond) op de weg en in het bos mee rijden en volgende zomer mee naar Rome fietsen.

Afbeelding
Zou ik met die bandjes niet doen! :dislike: Ze zijn voor offroad werk veel te teer. Naar Rome zou ik dat al helemaal niet doen. Of 60 binnenbanden meenemen.

Ze rollen heerlijk over strak asfalt, maar voor andere ondergrond zijn ook andere banden.
WiND 56 - 2020

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 08 nov 2019 10:45

Heb je ervaring met de banden jwkeij? Over glad asfalt is het inderdaad een genot. Dit zijn niet de extralight versie die zijn nog wat kwetsbaarder denk ik. Maar ik ga het meemaken. Tegen de tijd dat het zomer is ben ik wel aan een tweede of derde setje nieuwe banden toe.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 08 nov 2019 12:05

Uiteraard ervaring mee, anders had ik t niet gepost. ;)
Heb een setje Barlow Pass el en Switchback Hill’s maar met beiden zou ik niet naar Rome durven afreizen. Veel te kwetsbaar. Bijna nergens ter wereld is het asfalt én de infrastructuur zo goed als hier.

Ik ben met 40mm g-ones naar Kopenhagen gereden en een trip van 1300km door de UK en ben blij dat ik dat niet op de Compass/Herse banden heb gedaan.
WiND 56 - 2020

hayes

hayes 08 nov 2019 20:19

Pff, levering van de Topstone is uitgesteld van deze week naar midden februari :cry:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 09 nov 2019 11:16

Schwalbe G-One All Round omgewisseld voor Panaracer Gravelking SK, 43mm. Morgen worden ze getest op de Kempense MTB trails. Gisteren al even een rondje op de weg mee gereden; ze zorgen er voor net iets meer rolweerstand dan de Schwalbes.

Shameless plug van de fiets:
851FCF32-097E-45DD-A425-45F581FB1BE8_1_201_a.jpeg
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 09 nov 2019 15:33

Prachtige fiets, die Aspero.

Ik vrees wel dat, wanneer je een C3 rijdt op de weg, de Aspero geo wat agressief is voor je. Gravel geometrie is nogal persoonlijk maar dieper/langer dan je weg geo mag dat toch niet zijn. De Aspero wordt gepositioneerd als 'racy' gravel fiets.
Afbeelding

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 09 nov 2019 18:13

Ik heb exact die Aspero gekocht in Teal kleur, in maat 58. Rij overigens normaal ook altijd 58 op Cervelo's (alleen dan de S5 en R5).
Ik heb mn geometrie van de racefiets gekopieerd, enkel een mm of 8 minder reach en 10mm spacers extra onder de stuurpen gelegd. Stuurpen zou blijkbaar beter zijn om die een kortere te nemen dan je normaal op de racer hebt. Ik rij normaal met een 11, nu met een 10 cm op de Aspero.

Buiten de vork even inkorten, remkabels trekken + ontluchten en stuurlint wikkelen is die van mij af en hoop ik 'm binnenkort te kunnen gaan testen

Ik heb 'm opgebouwd met 1 x 11 speed Red eTap, Quarq PM met Rotor Q Ring in 40t, Zipp 404 met Conti TerraSpeed's en een 3T Superghiaia stuurtje. Het frame en zijn kleur zijn echt waanzinnig mooi in het daglicht. Enige wat ik spuuglelijk vind is die zak voor de bovenbuis die je erbij krijgt. Als ik ooit een bento wil monteren, pak ik wel zo'n siliconen ding.

hayes

hayes 09 nov 2019 18:14

Ook wel een mooi fietsje...

Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 nov 2019 19:20

Ik heb de Aspero vorig weekend getest in Gulpen, ook die groene. ;)
De geo is behoorlijk racy, de totale fiets zit dichter bij een racer dan een graveler, wat ik juist heerlijk vind.
Waar ik "bang" voor was , was de korte balhoofdbuis, waardoor er misschien teveel spacers gebruikt moesten worden.
De stack echter was ong. gelijk met mijn Cervelo S2 en bij de testfiets zaten 2 spacers van 1 cm onder de stuurnok. Mijn gevoel was dat ik nog wel wat dieper aankon.
Erg agressief kwa sturen en zoals Raven al zegt is het een racy gravelfiets.
Ik had verwacht dat ie lang en diep zou uitvallen, maar dat viel mee, ik vond 'm redelijk kort kwa reach.
Mijn gevoel zei dat de stuurnok wel wat langer mocht dan de standaard 8of 9cm die er nu opzat.
Ik heb de Aspero besteld in de goud/mosterdkleur en met de Ultegra RX groep 2x11.
Er komen andere wielen in, een 3T Ernova LTD stealth stuur en 3T team stealth stuurpen, carbon zadelpen en een Speci S-works zadel.
De versie die ik gereden heb was de 1x11GRX groep en verder de standaard alu onderdelen van Easton, maar de fiets voelde desondanks erg licht aan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 nov 2019 21:14

SqueeZer schreef: 09 nov 2019 15:43
raven14 schreef: 09 nov 2019 15:33 Prachtige fiets, die Aspero.

Ik vrees wel dat, wanneer je een C3 rijdt op de weg, de Aspero geo wat agressief is voor je. Gravel geometrie is nogal persoonlijk maar dieper/langer dan je weg geo mag dat toch niet zijn. De Aspero wordt gepositioneerd als 'racy' gravel fiets.
Klopt maar ik heb ook nog de Ridley Helium SLX die ik als wat meer racy fiets gewend ben, ik kan op zich met beiden uit de voeten, enkel is nu mijn C3 mijn alle dagen fiets en voor de klassiekers terwijl ik met de Ridley wat meer tempo ga rijden.

Ik heb onderhand echter door dat ik geen MTB rijder ben op een paar toertochten na en enkele snelle landweggetjes, oude trein routes met gravel, enz. na dus zoek ik wel een agressieve gravel fiets om deze te vervangen als tussenoplossing om de paar toertochten op te vangen en zeg maar de periode September - Maart ook op de weg wat meer grip te hebben.

Als de Geo iets langer en dieper zit kan ik op zich dus opteren om een maatje kleiner te gaan om het verschil in reach op te vangen en de diepere zit hoort op zich geen issue te zijn?
Na dit seizoen mag eigenlijk de laatste spacer eruit bij de C3 want deze begint zelfs iets te relax aan te voelen de laatste tijd en de spacers op de Ridley zijn ook al redelijk denk ikzelf 'slechts 1 spacer van 10mm nog', stuurpennen zijn met normale hoek!

Mijn BBL is trouwens 85 cm voor 1m77 en eigenlijk zit ik wel liever languit (korte romp maar ook nog eens relatief lange armen)

Edit, als ik eindelijk iets van geometrie begin te verstaan dan kan ik in theorie met 3cm spacers een soortgelijke houding aangaan op de Aspero ook in maat 53 als wat ik nu heb bij de Ridley en C3?

Dan meteen de vraag, deze hoeveelheid spacers is vermoedelijk al (los van het esthetische) redelijk op de limiet en ik kan vrees ik dus beter uit gaan kijken naar andere gravelracers?
De filosofie van Cervelo is dat je dezelfde maat neemt als een racefiets uit hun gamma. De stack komt overeen met een R 2/3, de reach is altijd 1cm langer zodat je met een kortere stuurpen kan rijden om het stuurkarakter lekker scherp te houden, ondanks iets meer trail.

De 56 R komt qua maat erg overeen met de Helium. 7mm hoger en 3 mm korter komt redelijk overeen met de 57 met een spacertje extra. Trek je die lijn door naar de C3 dan komt daar nog een keer 15mm spacers bij.

Ik zou dus voor de 56 gaan met een 1cm kortere stuurpen dan je nu op de Helium en waarschijnlijk ook op de C3 hebt.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 nov 2019 08:07

Idd zeker geen maat kleiner SqueeZer.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 nov 2019 08:49

Kortom het is geen gravel fiets, maar een cross fiets?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie