Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 13 jan 2019 13:53

Ik volg dit topic al een tijdje en heb onlangs ook een gravelfiets gekocht. Ik heb al een tijdje een racer, die ik in de zomer veel gebruik en in de winter regelmatig mee op Zwift rijd. Maar wilde toch graag in de winter buiten rijden. In eerste instantie overwogen om een MTB te kopen. Maar gezien mijn woonomgeving (Drenthe: redelijk wat hei/bossen, weinig echt op en neer en ruige MTB-tracks) gekozen voor een gravelfiets. Heel blij met de keus tot nu toe. Behalve dat ik tot nu toe wat probleempjes heb met de remmen (zie: viewtopic.php?f=12&t=88769).

Blij met de keuze om geen MBT te nemen. Ongeveer 1/3e gedeelte van de ritten is toch al snel op de weg en de off road stukken die ik doe zijn (meestal) prima te doen op de gravelfiets.

Afbeelding

Omdat het voor mij een tweede fiets is en nog niet zeker weet of ik 'm veel ga gebruiken, wilde ik er niet te veel aan spenderen. Dus heb al redelijk snel besloten om een tweedehands fiets te kopen (budget was max. 900 euro).
Heb de BMC Granfondo GF02 105 gekocht van een eerste eigenaar. Vorige eigenaar heeft er nog geen 500 km op gefietst, dus fiets is nog in mooie staat. Heb de pedalen inmiddels vervangen voor SPD-pedalen. Zitten nu 35 mm banden op.

Tot nu toe dus erg tevreden. Merk alleen bij wat langere ritjes dat ik en wat vermoeide/pijnlijke onderrug krijg. Dit probleem had ik niet op de racefiets. Iemand hier nog tips voor?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 jan 2019 16:18

Pas je gravelfiets zoveel mogelijk aan op de geometrie instellingen van je racer.
Bikkelen op onverharde wegen is wel een wat zwaardere belasting voor je onderrug. Cyclocross wedstrijden duren niet voor niets maar een uur

pannenkoek
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2017 11:15

pannenkoek 14 jan 2019 11:09

Ik kan wel gelukkig worden van de Ibis Hakka MX. Zijn er mensen met ervaringen met deze fiets?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jan 2019 11:31

Lcsmet schreef: 11 jan 2019 20:57
NJJS schreef: 11 jan 2019 17:00 Ik zit aan de volgende 5 fietsen te denken:

- Canyon Grail AL 6.0
- Bianchi Intenso Allroad
- Specialized Deiverge E5 elite
- Koga Colmaro
- Cube Nuroad Race
En waarom dacht je juist aan deze 5 fietsen?
@NJJS, ?
I know myself like no one else
Nothing to defend

NJJS
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2019 16:52

NJJS 14 jan 2019 12:30

Dit zijn de merken die het dichtst bij mij in de buurt komen en ik ben op zoek naar een fiets net iets boven de instap modellen.
Ik heb mijn zoekopdracht iets bijgesteld en twijfel nog tussen de volgende modellen:

- Canyon Grail 6.0 (zeer lange levertijd)
- Bianchi Impulso allroad (mijn favoriet)
- Specialized Diverge E5 elite (geen hydraulische remmen?)
- Giant revolt advanced 2 (is dit iets?)

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 14 jan 2019 12:42

TL@ schreef: 09 dec 2018 20:04 Ik heb nu een paar ritjes gedaan met de Conti AT (40mm op 700C, 3bar) en vond ze toch vrij veel schuiven, vooral op de grens vind ik ze erg aan/uit met een brutale overgang van grip naar geen grip.

Vorige week was het erg vettig en had ik op veel plaatsen toch echt problemen om mijn lomp vermogen op de grond te krijgen. Verschillende keren echt serieus mijn voet moeten zetten om niet onderuit te gaan. Voorzichtig zijn op stenen (niet tubeless) is ook niet mijn ding, ik ben niet technisch onderlegd op de crosser en rijd overal nogal lomp over (het is niet anders)

Vandaag viel de regen met bakken uit de lucht, het was extreem vettig en verschillende stukken met plassen tot 30cm diep (toertocht in Schoten)

Ik heb de 27.5"-wielen er terug onder gestoken (2" Conti X-king, tubeless op een kleine 2bar druk) en dat was (voor mij) toch een enorm stuk beter. Ze rollen nauwelijks trager dan de AT maar geven veel betere grip en demping. De grens tussen grip en geen grip is erg progressief en veel makkelijker aan te voelen.

Ik ga rijden met jonge lichtgewichten (tussen de 50 en 65kg, allemaal onder de 30 jaar) die wel over voldoende techniek beschikken. Dan is het soms moeilijk om te volgen met mijn (bijna) 90kg en bijna 40 jaar. Met de bredere banden ging dit me veel beter af en op het einde zat er zelfs nog wat in de tank.

Afbeelding

Afbeelding


De Conti AT komen er deze winter dus waarschijnlijk niet meer onder :mrgreen:
Welk merk frame is dit?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 jan 2019 12:56

Velobuild gravel racer (meerder mensen hier op het forum hebben dit frame, oa: JoostG en DDX)

Het is best een goed frame maar wel met wat kleine dingen die niet altijd even eenvoudig zijn om op te lossen (zoals meerdere Chinese frames)

Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee, zeker met de 27,5" -wielen en dikke banden heerlijk in de winter.
Afbeelding

estorino
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2009 14:36

estorino 15 jan 2019 10:38

-
Laatst gewijzigd door estorino op 12 feb 2019 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

sleech
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 mei 2009 12:24

sleech 15 jan 2019 23:03

estorino schreef: 15 jan 2019 10:38
PS gelijk maar even ingeschreven voor de Gooische Strade Bianche :)
Vindt plaats in December, toch, of is er ook een voorjaarseditie?

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 15 jan 2019 23:15

Knappe fiets !
En die Challenge Chicane bandjes rijden prima, ik heb ze zelf ook, naast de Specialized Roubaix 30/32 en de Challenge Grifo.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 15 jan 2019 23:41

Chielini schreef: 13 jan 2019 13:53
Afbeelding

Omdat het voor mij een tweede fiets is en nog niet zeker weet of ik 'm veel ga gebruiken, wilde ik er niet te veel aan spenderen. Dus heb al redelijk snel besloten om een tweedehands fiets te kopen (budget was max. 900 euro).
Heb de BMC Granfondo GF02 105 gekocht van een eerste eigenaar. Vorige eigenaar heeft er nog geen 500 km op gefietst, dus fiets is nog in mooie staat. Heb de pedalen inmiddels vervangen voor SPD-pedalen. Zitten nu 35 mm banden op.

Tot nu toe dus erg tevreden. Merk alleen bij wat langere ritjes dat ik en wat vermoeide/pijnlijke onderrug krijg. Dit probleem had ik niet op de racefiets. Iemand hier nog tips voor?
Heb net dezelfde als fun bike en met net dezelfde overweging, geen MTB meer.
Remmen word je niet vrolijk van. Ondertussen heb ik ze wel onder de knie, maar goed worden ze nooit. Ipv je remblokken vervangen je remkabel en zeker ook behuizing eens. Nadat ik dat gedaan had, was het een pak beter (had eerst ook blokjes vervangen zonder veel effect).

Overweeg nu overigens de Tiagra hydraulische groep erop te zetten.
Laatst gewijzigd door Pelep op 16 jan 2019 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

estorino
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2009 14:36

estorino 16 jan 2019 07:23

sleech schreef: 15 jan 2019 23:03
estorino schreef: 15 jan 2019 10:38
PS gelijk maar even ingeschreven voor de Gooische Strade Bianche :)
Vindt plaats in December, toch, of is er ook een voorjaarseditie?
9 februari, als ik https://www.fietssport.nl/details/toertocht/id/46532 mag geloven :)

Plaats reactie