Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 13 jan 2021 10:57

Het mechanisme waarmee je de snelspanner los/vastdraait te goedkoop ontworpen waardoor dit afbreekt/geen grip meer heeft op de steekas.
Beter is een steekas die je gewoon met inbus los/vast moet draaien kan daar weinig mee mis gaan.
Steekas zelf was wel gewoon stevig genoeg.

Al heb ik zelf liever wel iets erop zodat je niet een inbus hoeft mee te nemen die je echt wel een keertje gaat vergeten.
Dt swiss manier is iig wel stevig genoeg.
En op andere fiets met trek steekassen die volgens mij ook van dt swiss zijn heb je afneembare 'handvat' (die je dus van achter naar voor kan verplaatsen indien nodig)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 11:14

Al heb ik zelf liever wel iets erop zodat je niet een inbus hoeft mee te nemen die je echt wel een keertje gaat vergeten.
Daarom een klein zadeltasje.

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 14 jan 2021 10:55

Hieronder een foto van een "Gravel bike" van begin vorige eeuw.
Het was destijds al een gewoonte om te touren over onverharde wegen. Zoals trajecten van de Tour de France. In 1997 ontstond L' Eroica Toscana om die vervlogen tijden te herleven. Inmiddels zijn er wereldwijd edities van L' Eroica over onverharde wegen. Aansluitend kwam Strade Bianche voor de profs en daarna kwam de hyperdepiep: Gravelbike.
Tijdens L' Eroica zijn het veelal vintage racefietsen. Daarmee denderen ze over gravel en kiezelhellingen, schakelen met buiscommandeurs, toeclippedalen en oude outfits. Op de foto de remblok op de band en de berijder had een trucje voor extra remkracht . Het blijft een uitdaging met zo'n vintage fiets. In 2016 was er iemand die daarmee 301 km met 4645 hoogtemeters volbracht. Soms lopend vanwege het vaste verzet. En je raadt het nooit: aansluitend fietste ie de nacht in,terug naar zijn vaderland.
Wat is nou een gravelbike ? Mix van ATB / Cross fiets ? Tuurlijk geweldige techniek , verbeteringen om smeuïger en sneller te gaan. Toch zijn er nog altijd excentriekelingen die het met minder doen en bescheiden hun lijstje afvinken. Zo mooi

Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 14 jan 2021 11:55

havana schreef: 13 jan 2021 11:14
Al heb ik zelf liever wel iets erop zodat je niet een inbus hoeft mee te nemen die je echt wel een keertje gaat vergeten.
Daarom een klein zadeltasje.
Ook al ben ik het met je eens.

Die kwaliteitswinkel; l' action heeft korte inbussets voor weinig, haal je gewoon 1 sleutel uit je setje en die steek je bij je spullen. Waar je je spullen verder laat, zal mij een zorg zijn.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 jan 2021 11:57

Op gravelbike heb ik permanent stuurtasje gemonteerd. (handig voor extra paar handschoenen ed)
Maar toch handiger om gewoon zo'n hendel op steekas te hebben.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 13 feb 2021 15:30

Onderstaand is weliswaar deels een “dubbele post” (staat ook in titanium draa), maar ja, t is wel een echte gravelracerd die ik gisteren kocht, dus toch ook maar ff hier.

Droom gaat werkelijkheid worden.
Gisteren definitieve bestelling gedaan van de fiets waar ik een aantal jaren likkebaardend naar gekeken heb, en ouderwets voor heb moeten sparen: de Pilot Scram Pinion. Eerder getwijfeld tussen deze en de atalaya van j. Guillem, maar voor deze gekozen vanwege de pinion versnelling, het gevoel bij het bedrijf, het helemaal tailormade kunnen maken, waaronder de OHR wielen die ik graag wilde. Superblij. Hoor nog wanneer hij geleverd kan worden. Fotos volgen.
De echte diehard racefietserds zullen lachen om de Pinion, maar ik weet zeker dat ik iedere tocht zelf ook met een giga glimlach op mn fietsie ga zitten.

hayes

hayes 13 feb 2021 20:32

Zalig toch? Na lang twijfelen om dan uiteindelijk toch er voor te gaan.
Dat gevoel is gewoon onbetaalbaar. Een goeie 3 jaar geleden lang getwijfel dover m'n Sensa, omdat het weer een stuk duurder was dan m'n vorige fiets. Uiteindelijk toch overstag gegaan en geen seconde spijt van gehad.

Intussen is m'n huidige fiets in bestelling al bijna dubbel zo duur als m'n Sensa. Wat heb ik dan eigenlijk in godsnaam zo lang getwijfeld??? :D :D

Veel plezier. En uiteraard een karrevracht foto's ten gepaste tijde ;)

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 18 feb 2021 11:21

20210218_110548.jpg
Dit is een foto van mijn kader van de Ridley Kanzo Adventure. Deze is uitgerust met een Shimano Ultegra compact crank 50-34 en een een Ultegra voorderailleur en een GRX achterderailleur.

De schade die je ziet is veroorzaakt door de ketting die naar boven getrokken wordt wanneer die op het kleine blad ligt en wanneer de ondergrond brutaal is (briquellion, wortels). Het gebeurt niet elke keer, maar wanneer het gebeurt, blokkeert de ketting tussen de kader en de tandwielen en schuurt een deel van de lak en het composiet mee.

Volgens de fietsenmaker zou het kunnen liggen aan de GRX die ik altijd op spanning laat staan, maar zelf hecht ik hier geen geloof aan, want de originele achterderailleur was een Ultegra en die had het veel sneller.

De fiets gaat binnenkort binnen bij Ridley om nagekeken te worden, maar ik wil toch even bij jullie horen of jullie soortgelijke ervaringen hebben, met hetzelfde of met een ander merk, en in dat geval, hoe is het bij jullie opgelost ? Kan het enkel opgelost worden door er een one-by van te maken ?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 feb 2021 12:01

Sorry, maar dit geloof ik gewoon niet een ketting die aan de achterkant van het tandwiel, dus tegen de draairichting in omhoog wordt getrokken, dat kan ik me gewoon niet voorstellen,
Of je moet terug uit trappen en dat is sowieso geen goed idee, Chainsuck van boven af door een afvallende ketting of gewoon door klapperen van onderaf kan ik me voorstellen, Zeker bij schakelen op slechte ondergrond. Kan gebeuren zeker met een ongeveerde fiets op wortels of zo. Is meestal afstelling fout. Maar een andere reden kan inderdaad zijn teruglopen van de veerspanning van de derailleur. Daarom zet ik bij mijn fietsen de fiets altijd weg met ketting op klein, klein, dan is de spanning van de veer en blijft deze langer op niveau.
Ach, ik zeg ook maar wat

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 feb 2021 12:23

Ik zou sowieso op die plek helicopter tape of vergelijkbare bescherming plakken maar daar heb je nu niet veel meer aan.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 feb 2021 14:33

Chainsuck denk ik. Heb ik ook op de gravelfiets. Het is jammer maar in de modder op ruwe ondergrond gebeurt dat al eens.
Afbeelding

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 feb 2021 14:52

Staat de koppeling van de GRX achterderailleur aan?

Plaats reactie