Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 01 dec 2014 18:18

Het topic is ook niet gestart met de intentie te discussiëren over de naamgeving.
Ik kwam er ook pas na aankoop achter dat de Salsa vaya een gravel racer zou zijn.
Vandaag geprobeerd een upgrade, in de vorm van een Hope remset, te monteren. De Hope V-twin.
Helaas past de voor remklauw niet langs de spaken, combinatie probleem van naaf en vork met deze remklauwen.

Op te lossen met een 180mm schijf vooraan, maar dat is wel wat overdreven groot en ziet er niet uit.
Of de remklauw wat uitboren zodat hij wel past, maar dat is zonde.
Of de remset verkopen en terug naar het oude systeem.
Voor nu maar voor die laatste optie gekozen.
Bij interesse zie 2dehands.be.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 08 dec 2014 13:52

de zwarten schreef: @ Jeroen: ik wist niet dat een Alfine shifter op een racestuur past... Heb je die passend gekregen door de klem helemaal uit te drevelen? Dan ga je van 25.4 naar 26mm...?
Inderdaad de klemmaat vergroot met de Dremel. Volgens mijn inspiratiebron ga je van 22.1mm naar 23.8mm. Zelf heb ik het niet nagemeten.

Inmiddels met zwart stuurlintje.

Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 dec 2014 21:45

Als het goed is zit er voor de feestdagen zwarte verf op en dan begint het opbouwen...

Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 08 dec 2014 22:08

Hebben jullie elkaar aangestoken, wat die kleur betreft? Ik ben benieuwd, timo2.0!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 dec 2014 22:24

Hehe, nee, die glanszwarte kleur met witte decals vond ik al mooi toen mijn Merlin nog zo was gespoten. En in combinatie met gepolijste Campagnolo onderdelen geeft het een klassiek (retro) uiterlijk.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 05 jan 2015 21:22

timo2.0 schreef:Als het goed is zit er voor de feestdagen zwarte verf op en dan begint het opbouwen..
heb je al wat in elkaar zitten
en wat voor frame is dit
een gravelracer of crossframe ?
heb zelf een crosser en gebruik het ook als een gravelracer of op de weg
leg er ander bandjes op en dat maakt een hoop verschil :)
een beetje een alles kunner dus

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 feb 2015 15:18

Wie wijst mij trouwens online de weg naar Nederlandse routes waar flink wat gravel en onverharde paden te vinden zijn? Ik herinner mij een topic waarin iemand in Noord-Holland een route had uitgezet die hij als "Nederlandse Strada Bianca" bestempelde maar kan dit topic niet terugvinden. Ik neem aan dat op de Veluwe ook nog wel wat over gravel en onverhard is te fietsen, maar wat zijn bijvoorbeeld de langste routes? Als iemand kort over de grens (België, Duitsland) routes kent verneem ik het ook graag.

"Bodhi", het gaat wat traag maar binnen twee weken hoop ik hem helemaal af te hebben. Cranks worden gemonteerd, bladboutjes en vulringen voor een enkel 39t voorblad zijn onderweg en begin maart heb ik de wielen uit mijn Merlin - die nu nog in Frankrijk staan - ook hier. Die moeten er in omdat de nos Mavic SUP ceramics die ik hiervoor gedacht had veel te smal zijn voor 34mm banden (die wielen gaan op hun beurt in de Merlin)...


Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 22 feb 2015 15:47

Was dat niet dit topic? Alleen heeft Buzz zijn beginpost verwijderd.. Hier in de omgeving hebben we ook nog wel wat onverhard/gravel. Als je interesse hebt dan wil ik wel een rondje voor je uittekenen.

Mijn gravel racer heb ik inmiddels voorzien van een paar andere banden (Specialized Fatboy's). Met 45mm zijn ze wat breder dan de oude Schwalbe Marathon's (35mm). Tot dusver erg tevreden over het comfort en de grip. Daarnaast heb ik een tijdje terug de oude zadelpen verwisseld voor een zadelpen zonder setback (3T).

Afbeelding

delsol
Forum-lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 22 feb 2015 15:53

De mtb route rond Heerlen -Nuth - Schimmert is wel geschikt voor gravel racer , veel onverharde landwegen met niet te veel steile klimmetjes.
Vroeger was er een tourtocht van rond de 70 km .
Naam ben ik vergeten iets met Hel van Schimmert of zo.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 feb 2015 15:54

Dat is 'm, thanks Jeroen!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 22 feb 2015 18:08

kijk eens naar deze site
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 4&start=20
gaat over bikepacking voor meerdaagse tochten maar wel allemaal onverhard
kijk vooral naar de verwijzingen naar de andere sitesin dat topic

Bodhi
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014 13:14

Bodhi 22 feb 2015 18:11

Timo
dat ziet er goed uit dat frame
ben benieuwd hoe hij er uit ziet als hij af is

Plaats reactie