Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 jun 2017 17:16

havana schreef: 11 mei 2017 06:09 Tip, bestel meteen 2-3 extra patjes mee.
Toch weer jammer dat ze dit dan weer niet meesturen.
Wel voor betaald maar zat niet bij frame.

Gewichten trouwens :
frame: 1291g
voorvork: 551g
zadelpen: 211g

En klein krasje in lak op bovenbuis bij balhoofdbuis, wordt deels afgedekt door stopkapje.
Krasjes komen er vanzelf wel op, maar toch jammer dat ik niet zelf eerste kras veroorzaak.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 30 jun 2017 18:59

DDX schreef: 30 jun 2017 17:16 Toch weer jammer dat ze dit dan weer niet meesturen.
Wel voor betaald maar zat niet bij frame.
Jammer inderdaad en ook typisch, ik had er ook om gevraagd en 1 pat er extra bij meegestuurd gekregen. Ook jammer van dat krasje. Ik ben benieuwd naar je opbouw.
Abide.

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 30 jun 2017 23:04

psycho71 schreef: 29 jun 2017 21:01 ok, heb dus de niner rlt9 gekocht, en opgebouwd, best trots op het reusltaat, di2, hydraulische schijfremmen
Dat ziet er machtig uit!

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 30 jul 2017 12:30

Vandaag de eerste serieuze rit:
Afbeelding

33 mm Challenge Almanzo, voor en achter op 5 bar. Te hard?

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 30 jul 2017 13:10

Veel te hard even uitproberen zou 3.5 bar eens proberen.
En dan langzaam nog half bar omlaag je de vering moet je uit je banden halen.

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 31 jul 2017 09:51

Ik heb sinds een paar maanden een Cannondale SuperX van 2016. Deze is standaard geleverd met de Mavic Aksium disc wielset welke vrij zwaar is en niet tubeless ready. Nou wil ik er mee gaan rijden met Schwalbe G-one banden van 35mm over liever nog met 40mm, maar ik denk dat die laatste niet gaat passen of in ieder geval te weinig ruimte overlaat waardoor eventuele modder langs de achterbrug gaat schuren. Deze banden wil ik dan zonder binnenbanden gaan rijden.
Ik overweeg en zit dus te kijken naar een andere wielset, tubeless ready/disc en wat lichter. Momenteel zie ik leuke sets van DT swiss, de R23 DB en de R32 DB welke worden aangeboden online vanaf zo'n kleine 400 euro.
Iemand ervaringen met 1 van deze sets?
Iemand die een andere set in ongeveer dezelfde prijsklasse adviseerd?
Iemand die toevallig de 40mm onder een SuperX heeft liggen?
En als laatste, mocht iemand een betere prijs weten dan lees ik dat graag, mag een goede gebruikte set zijn!

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 31 jul 2017 14:53

Heilige moeder! 33mm op 5 bar? Das op de weg nog wel te doen, maar over onverharde paadjes kan je het ventiel wel even opendraaien.
Heb zelf 32mm pipistrello met 3 bar, 30mm roubaix op 4 bar voor op de weg.

En net besteld: 38mm pipistrello's bij Dugast. Daar kan ik wel een monstercross mee rijden. :mrgreen:
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 04 aug 2017 18:24

ciclista schreef: 30 jul 2017 12:30 Vandaag de eerste serieuze rit:


33 mm Challenge Almanzo, voor en achter op 5 bar. Te hard?
Nou, dat hangt er maar helemaal van af hoor. Die land-/zandweg op je foto ziet er zo vanachter mijn beeldscherm echt prima berijdbaar en mooi egaal uit. Als zulke/vergelijkbare wegen je meest veeleisende terrein zijn, en helemaal als er ook nog significant veel asfalt in je rit zit, dan is 5 bar echt niet te veel. Maar mocht je hierna een modderig bos induiken, of paden met losliggend zand en/of stenen meepakken, dan is het weer een heel ander verhaal. Niet zomaar naar anderen luisteren die vanachter hun computer iets roepen. Ook niet naar mij luisteren dus ;-) Gewoon zelf de limieten testen door op verschillende stukken van je rit even flink door te rammen, dan merk je het echt wel. En je eigen afwegingen maken: Waar wil je de nadruk op leggen in je rit? Misschien vind je het wel OK om iets moeilijker/minder comfortabel over het gravel te komen, maar dat weer goed te maken op het asfalt. Of juist andersom. Misschien ben je wel handig genoeg om om grote gaten in de weg heen te sturen. Of misschien wil je er liever midden door knallen. Etc etc.

Ps, ik heb dezelfde banden. In "open tubular" versie (zeg maar, luxe vouwbandjes dus). Ze zijn er ook als tubes, weet niet welke jij hebt. Ze presteren voor mij ook prima bij een druk die de gemiddelde veldrijder belachelijk hoog vindt. uiteindelijk is het afhankelijk van te veel factoren en voorkeuren om één allesomvattend advies te geven.
Laatst gewijzigd door beeb op 04 aug 2017 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 04 aug 2017 18:39

De mijne:

Afbeelding

Specialized Sequoia, Ultegra Di2, DT Swiss R32 en Specialized Sawtooth 700x42C banden. Ik heb geen flauw idee hoeveel bar er nu op staat. Ik zou het eigenlijk allemaal nog eens beter moeten uitzoeken, maar vermits ik toch nog voornamelijk op de baan rijdt (woon-werkverkeer) en ik nu massa's grip en comfort heb, heb ik er eigenlijk geen last van. Ik heb al van alle regeltjes en formules gevonden... maar wat is nu de correcte bandendruk juist? Is dit niet persoonlijk? (Ik bedoel, ik weeg waarschijnlijk iets zwaarder dan Jan, maar ben lichter dan Piet...).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 04 aug 2017 19:18

Wat een onzin reactie van beeb 5 bar rij je niet mee op een mountainbike.
Maar zeker ook niet op een gravel racer als je van de gebaande paden af gaat,waar je een gravel racer voor gebruikt.
Alleen dat expirimenteren met banden druk heeft hij gelijk maar 5 bar gaat echt niet goed lopen op onverhard kost gewoon snelheid en comfort

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 05 aug 2017 13:58

Heb jij exact diezelfde banden onder je fiets liggen dan? Ik wel. En ik rijd regelmatig met exact diezelfde banden op X bar (soms meer, soms minder, hangt er maar net van af hoe de rest van de rit er uit ziet) hele stukken over bospaden, trekkersporen en gravelwegen. Gaat helemaal prima. Meer is gewoon fijner als er relatief veel verhard in je route zit. Minder gaat ook prima hoor, maar dat merk je dan wel meteen weer heel duidelijk in meer rolweestand op de weg. Zit er dan veel asfalt in de rit, dan verlies je daar al snel veel snelheid/tijd. Of je dat wilt accepteren is aan jezelf. Uiteindelijk is het een kwestie van de persoonlijk beste balans voor het specifieke parcours en ALLES wat daar op je weg komt… niet alleen die paar gravelstroken. Gewoon zelf experimenteren en daarna de afweging maken hoe je de balans wilt leggen dus.

In het - puur theoretische - geval dat ciclista eerst 40km op asfalt rijst, dan 200 meter dat zandpad van zijn foto pakt, en dan 40km over asfalt terugrijdt zou hij/zij wel gek zijn om op 3,5 bar te gaan rijden. In het omgekeerde geval is het weer geheel anders. Ik zeg dus niet dat 5.0 bar - of 3,5 bar - of 8,5 bar - of X bar "goed" of "slecht" is. Ik zeg (en daar begon ik dus mijn post letterlijk mee) dat het net af hangt van allerlei factoren.

Wat pas onzin is? Dat is zonder verder enige informatie over (de rest van) het parcours, het gewicht van ciclista, zijn/haar stuurvaardigheid, of hij/zij de tubeversie of vouwversie van die banden heeft, hoe zijn/haar fiets zich gedraagt, wat zijn/haar voorkeuren zijn, of zonder zelf ervaring met die specifieke banden te hebben te zeggen "X bar is altijd beter dan Y bar." Van de fabrikant mogen ze tot 9 bar, dus wat er pas ècht te veel is? Dat is 10 bar.

Gelukkig mag cyclista nu kiezen tussen advies van mensen die tubes onder hun fiets hebben liggen en niet eens de moeite nemen te vragen of hij tubes of vouwbanden gebruikt, anderen die denken dat ze van achter een beeldscherm alles perfect kunnen inschatten, anderen die een bepaald cijfertje altijd onder alle omstandigheden fout vinden, of iemand die zegt dat hij/zij het beste zelf kan gaan testen op zijn/haar eigen fiets en op zijn/haar eigen rondjes, en met de resultaten daarvan zijn/haar eigen beslissing kan nemen. Ik zou wel weten wat de leukste optie is! ;-)

Johan Museeuw en Johan Vansummeren zeggen nu bij de start van Dwars door het Hageland exact hetzelfde als wat ik zei trouwens: Het is voor iedereen anders, en de renner moet het zelf bepalen.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 05 aug 2017 17:02

Er rijdt geen een veldrijder met 5 bar, is museeuw veldrijder nee.
Hoeveel mensen rijden op dit forum met 5 bar op gravel racer of crosser op 5 bar.
Hoor het graag rij met 3.5 bar nog makkelijk 40 km per uur op weg.
Maar rij op weg liever op mijn roubaix op 28mm en 6 bar

Plaats reactie