Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 nov 2018 16:57

Met die Vottoria's gaat het in de modder wel erg lastig worden (de Challenge banden die ik heb, hebben ongeveer hetzelfde profiel, perfect als het droog is)
Afbeelding

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 01 nov 2018 21:39

jep, in de modder word het lastig als ze "vol" zitten.
heb ook de "wet" versie liggen in 38 mm. voor als het heel erg wordt.
75% op een rit is meestal wel gewoon op de weg.
de "mix" lijken me ook wel prettige banden
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2018 23:41

Vittoria Terreno Wet lijkt mij een leuke band voor de modder. Maxxis Ravager zou ook nog een optie kunnen zijn als het een beetje allround moet zijn. Als het past zou ik Panaracer Firecross ook een kans geven. Officieel niet tubeless ready maar het schijnt wel te werken en moet ze nog ergens zien te vinden in Europa.

Tubeless is wel heel prettig in de modder, zeker als er wat boomwortels of stenen in verstopt zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2018 08:01

Ik ga eerst eens proberen met de Conti AT, voor die prijs kan ik er geen buil aan vangen.

Ik ben nog heel erg aan het zoeken wat nu het beste gaat zijn, dan beter voor wat minder geld :D

Bedankt voor alle advies.
Afbeelding

ramon2
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2018 13:09

ramon2 05 nov 2018 12:19

Hallo allemaal, ik heb met veel plezier alle berichten in deze rubriek gelezen.
Het gravel rijden of racen waar jullie het hier over hebben fascineert mij ook steeds meer en daarom ben ik mij gaan oriënteren op de markt van de gravel fietsen.
Er zijn echt mooie fietsen te koop zowel wat betreft het uiterlijk als de technische specs..

Nu heeft Giant een nieuw model voor de gravel de Revolt uitgebracht, heeft iemand deze al gezien of aan de tand gevoeld? Het lijkt mij een hele mooie fiets, alleen jammer dat ze alleen de "0" en de "2" hier voeren en de "1" hier niet leverbaar is.
Dus het topmodel en het instapmodel zijn hier leverbaar maar het tussenmodel niet, altijd jammer als die je het meeste aanspreekt, omdat je thuis ook het één en ander moet uitleggen €€€€.

Ik ga me komende maand maar eens verdiepen in de gavel fietsen en wil van mijn eindejaars bonus een fiets aanschaffen dus ik heb nog even de tijd om een keuze te maken.

Groeten Ramon

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 nov 2018 14:35

Hoe maak je een gravelracer geschikt voor zowel Nederland als steile buitenlandse gravelwegen. In Toscane zijn veel gravelwegen, maar die gaan behoorlijk steil op en af. Een mountainbikeverzet of een triple is daar een uitkomst. Alleen heeft Shimano om redenen die zij alleen zelf begrijpen ervoor gekozen om MTB en Road derailleurs en shifters niet meer uitwisselbaar te maken. Stel je bent op zoek naar een verzet dat kleiner is dan 34 voor en 34 achter. Wat dan?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 nov 2018 14:51

40 of 42 achter (of evt nog groter.

Misschien dat je dan wel aan een 1x oplossing vast zit, maar dat hebben gravelracers al wel veel meer.
Mijn WIND heb ik een hope naaf, met 11 speed wegbody. 42 voor, 12-28 achter.
Vorig jaar gewisseld naar 34 voor, en 11-40 achter. Voor fietsen met kinderkar en bepakking in Noorwegen. Naar beneden heb je de zware verzetten niet zo snel nodig als het zo stijl loopt.

Dan rijd je met ATB shifter en derailleur (in mijn geval SRAM), maar kan je wel alle soorten cassettes plaatsen. Ik heb zelfs de optie om met klemderailleur voor nog een dubbel te monteren, mocht ik dat willen.

Misschien geen oplossing voor een bestaande situatie, maar wel op het moment dat je een nieuwe fiets samenstelt of de huidige gaat upgraden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 nov 2018 15:02

Nee_Nee schreef: 05 nov 2018 14:35 Hoe maak je een gravelracer geschikt voor zowel Nederland als steile buitenlandse gravelwegen. In Toscane zijn veel gravelwegen, maar die gaan behoorlijk steil op en af. Een mountainbikeverzet of een triple is daar een uitkomst. Alleen heeft Shimano om redenen die zij alleen zelf begrijpen ervoor gekozen om MTB en Road derailleurs en shifters niet meer uitwisselbaar te maken. Stel je bent op zoek naar een verzet dat kleiner is dan 34 voor en 34 achter. Wat dan?

De nieuwste generatie Shimano Road achterderialleurs kunnen volgens opgave tot een cassette met 34t schakelen.
In de praktijk kan dat zelfs tm 40t al dan niet icm een wolftooth roadlink.
Daarnaast heeft wolftooth de tanpan, of jtek de shiftmate, een inline tooltje dat de shiftratio van de roadshifter compatible maakt met Shimano MTB derialleurs.
Hiermee is zelfs groter dan 40t mogelijk.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 05 nov 2018 17:10

Afgelopen vakantie op mijn wegfiets met 36T icm een Shimano 6800 SS gereden, omdat ik pas op het allerlaatste moment me realiseerde dat de weggetjes steil zouden worden. Voor heb ik 53-39 en ik had al een 11-36 cassette die normaal op mijn heavy duty gravelwielset zit. Schakelde voldoende en zeker voor herhaling vatbaar mocht het weer eens gebeuren.
Ik neem aan dat je met een GS nog iets groter achter kan. Moet dan toch wel voldoende zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2018 17:33

Afgelopen september in Toscane toch wel stukken van ruim boven de 20% tegen gekomen, als je niet echt een klimmer bent en je wilt toch de hele dag op dat soort paden rijden dan heb je een klein verzet nodig.

Persoonlijk zou ik dan veel eerder het in de crank zoeken en de richting van een micro/mini compact, zodat je bijvoorbeeld met 30-46 voor kunt rijden. Die 46 is nog meer dan groot zat en gewoon een stuk praktischer dan een 50.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2018 17:35

Deze verdient hier wat mij betreft ook nog wel een vermelding: https://bikerumor.com/2018/11/02/engin- ... machining/

Dropper is wat mij betreft nutteloos op zo'n fiets, als die nodig is had je beter een MTB mee kunnen nemen. Maar voor de rest een fiets die goed doordacht is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 05 nov 2018 18:07

ramon2 schreef: 05 nov 2018 12:19 Hallo allemaal, ik heb met veel plezier alle berichten in deze rubriek gelezen.
Het gravel rijden of racen waar jullie het hier over hebben fascineert mij ook steeds meer en daarom ben ik mij gaan oriënteren op de markt van de gravel fietsen.
Er zijn echt mooie fietsen te koop zowel wat betreft het uiterlijk als de technische specs..

Nu heeft Giant een nieuw model voor de gravel de Revolt uitgebracht, heeft iemand deze al gezien of aan de tand gevoeld? Het lijkt mij een hele mooie fiets, alleen jammer dat ze alleen de "0" en de "2" hier voeren en de "1" hier niet leverbaar is.
Dus het topmodel en het instapmodel zijn hier leverbaar maar het tussenmodel niet, altijd jammer als die je het meeste aanspreekt, omdat je thuis ook het één en ander moet uitleggen €€€€.

Ik ga me komende maand maar eens verdiepen in de gavel fietsen en wil van mijn eindejaars bonus een fiets aanschaffen dus ik heb nog even de tijd om een keuze te maken.

Groeten Ramon
Beste Ramon,
In Duitsland is de Revolt 1 wel te koop.
Je zou naar een Giant dealer kunnen gaan en aangeven dat je die graag wilt.
Ik zelf heb een tcx sx uit Frankrijk kunnen krijgen en die werd ook niet in Nederland geleverd. Dus zou raar zijn dat het met die Revolt 1 niet zou lukken.
Succes ermee en laat maar horen of het gelukt is.

Plaats reactie