Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

BB biker
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2019 13:13

BB biker 28 mei 2019 21:26

Dat oranje is ook wel netjes!

roelw
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 29 mei 2019 11:24

Zeer mooie fietsen, die Open UP. Op Instagram zie je exemplaren die in zeer mooie kleuren gespoten zijn. Kwaliteit zal ook wel top zijn. Maar zoals alles wat uit de geest van Gerard Vroomen komt: veel te duur (zie ook Cervelo, 3T Strada, 3T Torno LTD trapstel,...)

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 31 mei 2019 19:43

Ze hebben vandaag ook de Open Wi.De gelanceerd. Mooie fietsen inderdaad maar wat een onzin dat ze doen alsof hun XL frames groot genoeg zijn voor mensen tot 205cm met 620mm stack :)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2019 21:26

Onlangs een focus mares ultegra gekocht. Is eigenlijk een crosser, maar wil hem gaan gebruiken voor gravel, winterfiets op de weg en bikepacking. Heb er nu 28mm racebanden op gemonteerd voor een bikepack avontuur op de weg binnenkort. Voor gravel komen er nog g-one 35mm.

Is deze fiets er geschikt voor? Ik vraag me ook af wat het verschil tussen een crosser en een gravelbike is

Afbeelding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 11 jun 2019 06:11

Een crosser kan prima voor gravel doeleinden dienen. De juiste banden kiezen voor je ondergrond en tadaaa.
Hier een trek boone: canti+challenge dune

Misschien heeft een 'typische' gravel fiets : meer ruimte voor nog bredere banden, luiere stuurhoek, lager bb, langere achterbrug, wat allemaal zonde is. En voor sommige ideaal is.
Gravel is nogal breed, vanaf een koersfiets met 28mm banden tot bikepacking mtb met een jones stuur en vaste vork.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jun 2019 06:59

TKMP schreef: 11 jun 2019 06:11 Een crosser kan prima voor gravel doeleinden dienen. De juiste banden kiezen voor je ondergrond en tadaaa.
Hier een trek boone: canti+challenge dune

Misschien heeft een 'typische' gravel fiets : meer ruimte voor nog bredere banden, luiere stuurhoek, lager bb, langere achterbrug, wat allemaal zonde is. En voor sommige ideaal is.
Gravel is nogal breed, vanaf een koersfiets met 28mm banden tot bikepacking mtb met een jones stuur en vaste vork.
Thnx. Stuurhoek hoeft van mij niet luier. Deze is 71 graden en daarmee lui genoeg tov van mijn racer met 74. Bracket is wel 2cm hoger.

kjguch
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2017 10:37

kjguch 11 jun 2019 13:49

Sinds dit weekend staat er dan eindelijk ook bij mij een gravelbike in de schuur (in de woonkamer mag niet, daar staat al een Bianchi en meer mag helaas niet ;) ).

Na veel zoekwerk op het internet en ook veel voorbeelden en ideeën uit dit forum ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de knalgele Ridley X-Trail 105. De blauwe versie trok me niet echt samen met mijn toch ook al celeste Bianchi en dit valt in ieder geval wel goed op.

De eerste 100KM zit er inmiddels op en het is een bijzonder leuke aanvulling op mijn 'gewone' racefiets, Super voor de afwisseling en ik ga er ongetwijfeld veel plezier van hebben :D

Afbeelding

Afbeelding

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 15 jun 2019 13:06

Ook in het Giant topic gepost, maar mocht iemand enkel hier kijken...interessante wijziging op de Revolt:

de Revolt 2020 staat op de site: https://www.giant-bicycles.com/us/bikes ... anced-2020

Deze keer is de Advanced 2 volledig 105 hydraulic, dus zonder het vreemde hybride Conduct systeem.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 26 jun 2019 17:55

Iemand ervaring met de BMC Roadmachine X?
Deze staat nu bij mijn lokale FM, toch wel knappe fiets maar heb er hier nog niet veel over gelezen :)

Afbeelding

Afbeelding
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Vliegende ton
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22

Vliegende ton 27 jun 2019 19:47

@pelep thanks voor het opmerken idd een goede kandidaat ...die Revolt 0 is wel erg gaaf..maar ook €€€€€€

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 27 jun 2019 21:18

Hi,

ik had afgelopen vrijdag het geluk om - net als vorig jaar - de Belgische gravelwedstrijd 'Dwars door het Hageland' #DDHH19 te kunnen volgen vanuit een volgwagen.
Dit is de Strade Bianche - like wedstrijd die nu al een paar jaar wordt georganiseerd.

Echt een speciale ervaring. Niet alleen omdat deze wedstrijd pal in mijn trainingsgebied wordt georganiseerd, maar vooral ook omdat dit toch echt wel een speciale wedstrijd is om in een volgwagen te kunnen/mogen volgen.

De termen 'hectiek' en 'stuurmanskunst' krijgen hier wel een duidelijke invulling. Volop optrekken, volledig in de remmen, op de millimeter van je voorganger rijden, renners ter hulp schieten en bijgevolg over de grasberm rijden, gestresseerd worden omdat je op de smalle strade bianche niet kan voorbijsteken om je renner met een lekke band te helpen, ...

Hierbij alvast wat sfeerbeelden.
Twee van dit jaar :
- op de dijk van de Demer in Aarschot
- Baptiste Planckaert die achtervolgt op het peloton na lekke band
en één van vorig jaar :
- Houwaart, een stofferige omgeving...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 29 jun 2019 09:39

Heel tof om te zien!

Dat stof zie je eigenlijk alleen maar tijdens een wedstrijd door de auto's. Ziet er spectaculair uit. :) Als je er in je eentje rijdt is het niet zo spannend.
WiND 56 - 2020

Plaats reactie