Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8514
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 feb 2021 15:08

Ben wel benieuwd naar een foto van bovenaf waarbij de ketting voor kleine blad en achter op de grootste krans ligt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 18 feb 2021 19:58

boven.jpg
onder.jpg
Ik weet niet of je veel aan de foto's kan zien. Persoonlijk vind ik wel dat er zeer weinig plaats is tussen het kettingblad en de kader. Tevens vind ik dat de onderste carbonnen buis zeer laag komt.

Een klassieke chainsuck kan het niet zijn. Dit treedt nl op wanneer de ketting versleten is of wanneer het gigantisch vettig is. Ik heb dit fenomeen al 2 keer voorgehad wanneer het kurkdroog was. Twee keer met droge wax op de ketting, dus het boeltje plakte niet aan elkaar.

De ketting wordt steeds nagemeten en tijdig vervangen. De ketting wordt van onder naar boven getrokken, dus met de richting mee.

Ik kan me er wel in vinden dat de lock van de shadow+ best niet aanstaat wanneer ik hem wegzet. Dat is een leerpunt.

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 feb 2021 20:22

kwbiker schreef: 18 feb 2021 19:58 Ik kan me er wel in vinden dat de lock van de shadow+ best niet aanstaat wanneer ik hem wegzet. Dat is een leerpunt.
Waarom? Die koppeling doet toch niets in stilstand?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 18 feb 2021 20:24

Zou de clutch van de GRX dit niet juist moeten voorkomen?

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 18 feb 2021 20:26

@abdr : een veer die steeds gespannen staat verliest haar trekkracht. Vandaar moet je je fiets, wanneer je hem wegzet, op de kleinste vooraan en de kleinste achteraan zetten.

@ Vicenza : inderdaad, dat is de bedoeling

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 feb 2021 20:34

kwbiker schreef: 18 feb 2021 20:26 @abdr : een veer die steeds gespannen staat verliest haar trekkracht. Vandaar moet je je fiets, wanneer je hem wegzet, op de kleinste vooraan en de kleinste achteraan zetten.
Het Shadow+ clutch mechanisme bevat geen veer, alleen een klemband rond een enkelrichtingkoppeling die wel (aan) of niet (uit) opgespannen wordt. Stel nu dat die klemband door steeds opgespannen te zijn niet meer wil lossen dan gaat de koppeling beter werken ipv slechter.

De veer die de derailleurkooi naar achter laat draaien zit rond de as van de derailleurkooi, zoals bij niet Shadow+ derailleurs. De koppeling heeft daar niets mee te maken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 feb 2021 20:38

Het probleem heeft niet veel met clutch of geen clutch derailleur te maken. Een ultegra crankstel heeft niet dezelfde kettinglijn als een GRX crankstel. De ultegra kettinglijn is eigenlijk op een disc wegracer al te smal, want dezelfde crank voor disc en velggroepen. Dit zorgt op echte gravel fietsen met lange brede achtervorken voor weinig ruimte tussen crank en frame. Op dit punt is de ketting veel te ver van de derailleur om de clutch een echt verschil te doen maken. De Chainsuck zou alsnog niet mogen, maar bij de schuine kettinglijn op kleine kransen achter en veel geschud pakt een randje van het buitenblad waarschijnlijk de ketting mee omhoog. Met dergelijke kleine ruimte is het ook meteen goed raak.

Je kan ook prima gravelbiken zonder clutch derailleur... alleen bij 1x echt noodzakelijk. Maar een crank op de gravel racer moet eigenlijk gewoon een +2.5mm kettinglijn hebben tov een velgrem crank. Op een discracer voor op de weg kom je er wel mee weg, de achtervorken zijn hier een wat korter en smaller.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 18 feb 2021 21:04

@thestudent: ik ga akkoord dat er weinig ruimte is, maar is die Ridley Kanzo Adventure geen open mould frame (CFR696) waar er hier nog wel meer mensen mee rijden, zoals TL@ en DDX? Die rijden toch ook Ultegra of Dura Ace, of vergis ik me?

Ik ben heel blij met mijn clutch derailleur (RX800) op mijn 2x, veel minder geluid en gerammel.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 feb 2021 21:17

Nee ik rijd met een quarq xx1 mtb crank op mijn velobuild gravelbike.
Op m'n velobuild racer (met velgremmen) heb ik wel een dura ace crank.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 feb 2021 21:31

Misschien lost het op met een kleiner verzet 46-34 of iets dergelijks. Je hoeft niet de enige te zijn die het overkomt. Niet iedereen post over problemen op forums. En een niet ideale combinatie gaat in veel gevallen gewoon lang goed. Het ligt er ook aan hoe en waar erop gefietst wordt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8514
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 feb 2021 21:56

Ben wel benieuwd wat Ridley hier op gaat zeggen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 18 feb 2021 22:21

kwbiker schreef: 18 feb 2021 19:58 Een klassieke chainsuck kan het niet zijn. Dit treedt nl op wanneer de ketting versleten is of wanneer het gigantisch vettig is. Ik heb dit fenomeen al 2 keer voorgehad wanneer het kurkdroog was. Twee keer met droge wax op de ketting, dus het boeltje plakte niet aan elkaar.
Maar wax plakt toch als een malle? Ik snap deze redenering niet. De wax die ik in mijn haar smeer, daar blijft alles aan vast plakken. Op mijn ketting smeer ik iets vloeibaars zoals olie of squirt lube. Of is dit andere wax dan voor mijn haar?

Ik snap dat het niet de hele oorzaak is, reacties hierboven hebben ook een beter verhaal :) Maar de wax zal het eerder erger maken dan beter lijkt me.

Plaats reactie