Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

hayes

hayes 20 jul 2020 09:20

Neruub schreef: 19 jul 2020 22:26 Ik vind die Superior ook echt mooi, zo jammer dat ze geen echte racer hebben.
Er zijn ook weg versies met dit frame: https://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/ ... _ID=872057
Als ik de geometrie van m'n Sensa vergelijk met deze X-Road, dan komen die bijna overeen.

Opgegeven gewicht van de gravelbike is wel 9kg. Met wat lichtere wielen, banden,... gaat er nog wel iets af, maar een lichte klimfiets zal het niet worden. De Team Issue fiets hierboven komt op 7,5 kg.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 20 jul 2020 18:21

hayes schreef: 19 jul 2020 21:33
k33z schreef: 17 jul 2020 16:53 Een Gravelbike kan ook prima dienst doen als koersfiets met een paar knappe wielen erin.

Afbeelding

Heb mijn Canyon Endurace verkocht en rij nu even een weekje met de Grail op de weg. Ben er eigenlijk over verbaasd hoe veel de Grail lijkt op de Endurace met een paar goede wegwielen erin (Campagnolo Bora WTO45). Had verwacht dat de fiets toch veel trager zou voelen, maar dat valt alles mee.
In m'n achterhoofd heb ik ook zo'n plan.
Deze Sup X-Road vind ik zooo fraai.
Afbeelding

De geometry is al eerder race gericht voor een gravelbike. Andere groep (105 ipv GRX) en andere wielen en en stuur.
Ik rij nu met m'n gravelbike ook 75% op de weg en dat gaat prima.
Wat een prachtige fiets die Superior. Die gaat op de shortlist. Weet iemand tot welke breedte banden er onder kunnen en of er ook 650b wielen onder passen?
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX810
Cube Agree C:62 Disc

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jul 2020 12:08

hayes schreef: 19 jul 2020 21:33 CUT

Ik rij nu met m'n gravelbike ook 75% op de weg en dat gaat prima.
Ik denk dat net zoals met de MTB wereld waar de XC hardtail nu bijna een niche is, dit ook gaat gebeuren met de hardcore racers.

Ik verwacht dat je over een jaar of vijf de helft van racefietsers op de weg met een gravelbike gaat zien.

Voor velen is het gewoon de betere en snellere fiets. En met twee wielsetjes heb je een compleet andere fiets.

Vrijwel alle algemene MTB ontwikkelingen kan je een jaar of 5 tot 10 later in de racewereld terugvinden.

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 21 jul 2020 13:17

Nog bedankt voor alle tips! Het is uiteindelijk toch de Koga Colmaro geworden. Vind het een hele mooie fiets. Ik ga de fiets vooral voor stukken gravel in Nederland gebruiken en daarnaast als winterfiets op de weg. Ik heb de fiets al even getest rondom Hilversum en ik verwacht dat ik wel genoeg ga hebben aan max. 35mm bandjes. De echte test komt deze week als ik me aan de route Noord-Hollandse Tro Bro Leon ga wagen van een van onze meedeleden hier :-)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jul 2020 07:14

wasbeer2006 schreef: 21 jul 2020 12:08
hayes schreef: 19 jul 2020 21:33 CUT

Ik rij nu met m'n gravelbike ook 75% op de weg en dat gaat prima.
Ik denk dat net zoals met de MTB wereld waar de XC hardtail nu bijna een niche is, dit ook gaat gebeuren met de hardcore racers.

Ik verwacht dat je over een jaar of vijf de helft van racefietsers op de weg met een gravelbike gaat zien.

Voor velen is het gewoon de betere en snellere fiets. En met twee wielsetjes heb je een compleet andere fiets.

Vrijwel alle algemene MTB ontwikkelingen kan je een jaar of 5 tot 10 later in de racewereld terugvinden.
Dat is wat ik mijn fietsmaten ook adviseer, een Gravelbike met 2 wielsets, zeker wanneer ze maar 1 racefiets en 1 mountainbike tot hun beschikking hebben.
Ik zit nu in Italie met m'n gravelbike/cyclocrosser waarin 38mm carbon wielen zitten.
Doordat er een grote cassette opzit met een 30 kransje is dat voor mij de ideale fiets om hier rond te toeren.

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 22 jul 2020 08:12

Ik kom net terug van de Alpen en door een kapotte shifter van mijn racefiets heb ik daar een paar cols gefietst met mijn gravelbike. Nu ben ik zeker niet snel ( 90kg 63jr) maar eerlijk gezegd merkte ik klimmend nauwelijks verschil nadat ik zaďel/stuur vrijwel gelijk had afgesteld als op de racer. (Cube attain carbon vs OnOne Pickenflick titanium; ruime kilo zwaarder, 40mm Schwalbe G-one vs 28mm Conti race) Dalend ging zelfs een stuk makkelijker met die brede banden en schijfremmen. Als "toerder" ben ik nu wel overtuigd dat ik de racer op vakantie ook thuis kan houden en alles met de gravelbike kan doen. Ook staat er geen disc-racer meer op mijn wensenlijstje.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jul 2020 09:11

Voor een frame bouwer lijkt het mij wel mogelijk de all in one fiets te maken.
De Trek Domane komt een heel eind maar alleen beetje zwaar.
All round geometrie,7 tot 7,5 kg,schijfremmen ,2-3 wielsetjes.
Zelf gisteren in mijn Cube nuroad een wielsetje met 28mm Vredenstein extreme weathers gezet en eerlijk gezegd het rijdt perfect,hoefde zelfs geen derailleur bij te regelen dan is het wisselen van wielen nog geen 5 min. werk.
Conclusie volgens mij vrouw, nu kunnen die andere 2 racers weg :dislike: :lol: :lol: :lol:
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jul 2020 09:22

Het verschil bij mijn Addict Gravel/cyclo en m'n Foil is dat de voorvork wat lomper en forser is bij de Addict en de clearance van de zitbuis en het achterwiel en schuine buis en voorwiel wat groter is, thats all.
Kwa rijbeleving en stuurscherpte zit er tussen die 2 weinig tot geen verschil.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 22 jul 2020 10:03

Ik heb sinds vorig jaar oktober een giant defy racer(endurance/comfort) met 35mm profiel banden en tiagra als gravel-racer. 3400km mee gefietst inmiddels en geen seconde spijt. Deze fiets aangeschaft naast mn racer en 29'mtb. Niet direct als gravelracer maar meer voor de slecht weer/winter ritjes en deze gaat ook mee naar de camping. Ik rij inmiddels wel veel meer gravel en grind paden dan ik vooraf had verwacht. Voor de aanschaf wel 2 echte gravelbikes getest maar deze vond ik weinig toegevoegde waarde hebben gezien ik al een mtb heb.

Als ik keuzes moest maken en ik zou 1 fiets mogen houden dan zou het deze gravel-racer zijn vanwege z'n allround inzetbaarheid.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 jul 2020 11:35

dieder schreef: 21 jul 2020 13:17 Nog bedankt voor alle tips! Het is uiteindelijk toch de Koga Colmaro geworden. Vind het een hele mooie fiets. Ik ga de fiets vooral voor stukken gravel in Nederland gebruiken en daarnaast als winterfiets op de weg. Ik heb de fiets al even getest rondom Hilversum en ik verwacht dat ik wel genoeg ga hebben aan max. 35mm bandjes. De echte test komt deze week als ik me aan de route Noord-Hollandse Tro Bro Leon ga wagen van een van onze medeleden hier :-)
:winkthumb: Ter info... De zojuist aangepaste NH'sche Tro-Bro Léon (v2.0) bevat nog twee nieuwe en 'n paar gewijzigde offroad-trajecten.

hayes

hayes 22 jul 2020 11:58

Lion1979 schreef: 20 jul 2020 18:21
hayes schreef: 19 jul 2020 21:33
k33z schreef: 17 jul 2020 16:53 Een Gravelbike kan ook prima dienst doen als koersfiets met een paar knappe wielen erin.

Afbeelding

Heb mijn Canyon Endurace verkocht en rij nu even een weekje met de Grail op de weg. Ben er eigenlijk over verbaasd hoe veel de Grail lijkt op de Endurace met een paar goede wegwielen erin (Campagnolo Bora WTO45). Had verwacht dat de fiets toch veel trager zou voelen, maar dat valt alles mee.
In m'n achterhoofd heb ik ook zo'n plan.
Deze Sup X-Road vind ik zooo fraai.
Afbeelding

De geometry is al eerder race gericht voor een gravelbike. Andere groep (105 ipv GRX) en andere wielen en en stuur.
Ik rij nu met m'n gravelbike ook 75% op de weg en dat gaat prima.
Wat een prachtige fiets die Superior. Die gaat op de shortlist. Weet iemand tot welke breedte banden er onder kunnen en of er ook 650b wielen onder passen?
Ik dacht tot 40mm.
Ik ben echt aan het twijfelen. Enerzijds wil ik mijn Sensa niet wegdoen. Het is de eerste fiets die ik écht met pijn in het hart zou zien vertrekken.
Ik ben aan het overwegen op m'n Topstone al door te verkopen na nog geen jaar... De SUP wordt dan én gravelfiets én wegfiets.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 22 jul 2020 12:41

650b tot 40mm is maar mager, en krijg je ook (bijna) niks aan banden voor.

Minder 47mm en liever breder in die maat is wel erg prettig

Plaats reactie