Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 apr 2019 06:29

Voor gravelbikes is de bandenkeuze een eeuwige zoektocht of een beetje compromis.
Sliks perfect voor verharde wegen.
Nopjes perfect voor zeer onverharde wegen
Sliks met nopjes aan de buitenkant voor alles wat er tussen in zit.
Een grote variabele is de banden druk.

Het is best persoonlijk allemaal en ook best precies werk.
Welke ondergrond rijd je? Wat is de breedte van je band? Hoeveel druk zit er nu in.
Tip, probeer eerst met deze band een paar rondjes in je favoriete fiets omgeving. Begin bij 3bar en laat om de zoveel tijd ongeveer 0.2bar er uit. Wees niet bang om er ook weer iets bij te doen. Uiteindelijk ga je naar tienden aanpassingen.
Vanaf dan als de condities van de ondergrond veranderd dan dus je bandendruk ook.

Nieuwe banden aanschaffen kan altijd nog en is soms de oplossing, soms niet.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 29 apr 2019 08:09

Wat mijn voorkeur gaat zijn qua ondergrond moet zich nog wat uitwijzen. Waarschijnlijk vooral gravel-, wat zand- en boswegen. Asfalt zal er altijd wat in tussen zitten, maar is ondergeschikt. Gisteren heb ik hem getest op het lokale MTB parcours, met wat bochtige singletracks met veel dennenappels. Dus grote kans dat het mijn techniek is die eerder haar limieten tegenkomt dan de banden.

Het zijn 38mm bandjes, ik rijd ze nu op 2.5 bar, veel minder durf ik nog niet, ik heb een hekel aan lek rijden.
Op termijn heb ik de bedoeling om met 2 wielsets te gaan rijden. Klopt het dat ik best binnen hetzelfde merk blijf, qua afstelling van de schijfremmen? Tot die tijd houd ik dan waarschijnlijk best deze banden, en ga ik er wat achter komen wat eigenlijk mijn voorkeur is qua ondergrond.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 29 apr 2019 09:54

wouterj schreef: 29 apr 2019 08:09
Op termijn heb ik de bedoeling om met 2 wielsets te gaan rijden. Klopt het dat ik best binnen hetzelfde merk blijf, qua afstelling van de schijfremmen?
Als je voor je beide wielsets de gelijke naven en hetzelfde bevestigingssysteem voor je remschijven houdt (of beide 6-bolt, of beide centerlock), dan loop je volgens mij het minste risico op aanlopende schijfremmen.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 29 apr 2019 14:49

Mooie fiets! Schwalbe G-One of Challenge Gravel grinder zijn voor mij allebei banden die erg goed zijn bevallen. Zijn verkrijgbaar in diverse breedtes en volgens mij tegenwoordig ook in skinwall uitvoering (zou op deze fiets niet misstaan)

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 29 apr 2019 14:52

Rijden met 2 wielsets met identieke naven/schijfremmen is zeker aan te raden. Nooit gedoe met afstellen en/of aanlopen

wdfl
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 30 apr 2019 16:19

ik ben content van mijn terreno dry's van vittoria.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 30 apr 2019 19:53

Die Vittoria Revolution 35mm zaten ook bij mijn Pickenflick, en zitten nu op mijn woonwerkfiets. Zijn zwaar (700gr) maar doen het < 3bar offroad helemaal niet slecht. Wil je zekerder rijden offroad zou je eens aan Conti AT ride kunnen denken (type zonder reflexie) snelle 40mm nop voor laag prijsje en redelijk vlot op asfalt.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 01 mei 2019 08:16

Dan denk ik dat ik deze voorlopig er gewoon op houd, tot ik een tweede set wielen heb en dan ineens naar tubeless ga. Dan krijgt deze set 32mm slicks.
Bedankt voor de adviezen allemaal!

MarcoV
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 sep 2011 18:59
Locatie: Beverwijk

MarcoV 02 mei 2019 08:15

Iemand die toevallig weet of er een winkel is in Nederland die de panaracer gravelking SK (42mm) verkoopt (online liefst en volgende dag in huis). Ik kan niets vinden

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 02 mei 2019 13:31

MarcoV schreef: 02 mei 2019 08:15 Iemand die toevallig weet of er een winkel is in Nederland die de panaracer gravelking SK (42mm) verkoopt (online liefst en volgende dag in huis). Ik kan niets vinden
Bij de NL-webshop Just Pedal:

https://www.justpedal.nl/nl/banden/2444 ... &results=1

Dit is volgens mij niet de meest actuele uitvoering in 40mm. Ik heb wel eens gehoord, dat deze breed uitvalt. Just Pedal geeft aan 40,7mm. Ik heb wel eens een bestelling bij Just Pedal gedaan, die de volgende dag al bezorgd werd (Had vooraf wel even contact gehad).

Als je iets meer tijd hebt bij Merlin Cycles in de UK:

https://www.merlincycles.com/panaracer- ... 90671.html

Ik heb daar onlangs besteld. Mijn pakje werd al na drie dagen bezorgd, wat ik snel vind vanuit de UK. Twee stuks GK worden verzendkostenvrij bezorgd. Tegen betaling van een kleine 9 Euro komt DPD met je pakje, wat nog iets sneller zou zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mei 2019 14:29

MarcoV schreef: 02 mei 2019 08:15 Iemand die toevallig weet of er een winkel is in Nederland die de panaracer gravelking SK (42mm) verkoopt (online liefst en volgende dag in huis). Ik kan niets vinden
Als het geen Nederlandse shop moet zijn.
Als het niet de volgende dag "in huis" moet zijn.
Als het niet de 40 mm versie moet zijn.

De Panaracer Gravelking SK 35 mm voor 25,99 Euro/stuk.
I know myself like no one else
Nothing to defend

JeroenK
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2019 10:00

JeroenK 03 mei 2019 10:09

Iemand ervaring met de Koga Colmaro Allroad? Ik sta op het punt een gravel racer te kopen en ik ben erg gecharmeerd van de Colmaro Allroad. Ook de 1x 11 filosofie spreekt me aan... maar zijn de tussenstappen niet te groot? Vooral op de vlakke weg?

Verder op m'n shortlist:
- Stevens Vapor (al zit die echt aan de bovenzijde van m'n budget)
- Ridley X-trail

Ervaringen zijn welkom.

Plaats reactie