Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2017 19:11

beeb schreef: 05 aug 2017 13:58 Johan Museeuw en Johan Vansummeren zeggen nu bij de start van Dwars door het Hageland exact hetzelfde als wat ik zei trouwens: Het is voor iedereen anders, en de renner moet het zelf bepalen.
Die vlieger gaat voor een heleboel renners niet op, die hebben namelijk geen idee wat het effect is van een band (of tube, want het gaat voor beide op) met een veel groter volume. Door het grotere volume wordt de band stijver bij een zelfde druk.

Een 25 mm band op 7 bar zakt even veel door als een 37 mm op 3,5 bar. 5 bar in zo'n band (of nog breder) jagen is dus echt nergens goed voor. Je denkt dat je sneller gaat, omdat je meer vibraties voelt, maar de werkelijkheid is weerbastiger.

Zie bijvoorbeeld het werk van Frank Berto uit de vorige eeuw, de natuurkunde is niet veranderd, dus het is nog steeds behoorlijk up-to-date.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rolschaatser
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2017 20:59

Rolschaatser 05 aug 2017 21:16

sinds een klein maandje blij met een Cannondale slate. Misschien is deze iets over de top, en betaal je voor vanalles wat eigenlijk zinloos is, maar zal jullie vertellen, het rijdt heerlijk.

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 05 aug 2017 22:25

ridley orion schreef: 05 aug 2017 17:02 Er rijdt geen een veldrijder met 5 bar, is museeuw veldrijder nee.
Hoeveel mensen rijden op dit forum met 5 bar op gravel racer of crosser op 5 bar.
Hoor het graag rij met 3.5 bar nog makkelijk 40 km per uur op weg.
Maar rij op weg liever op mijn roubaix op 28mm en 6 bar
Het punt is dat in de meeste gevallen er ook stukken asfalt in je 'gravel'-rit zitten. In Nederland vrijwel zeker. Dan moet je dus een afweging maken. Wat dat betreft is het dus vergelijkbaar met een wedstrijd als de Ronde van het Hageland: Stukken onverhard en stukken verhard, afgewisseld. Op de ene ondergrond is de ene band met een bepaalde druk beter, op de andere ondergrond weer iets heel anders. Daar zul je dan dus zelf een afweging bij moeten maken, en dat is altijd persoonlijk.


Hoeveel mensen rijden op dit forum met 5 bar op gravel racer of crosser op 5 bar? -> Minimaal één dus, als de condities in rest van de rit daar om vragen. Daar kun jij trouwens niks over zeggen, omdat jij er niet bij was, en het sowieso een persoonlijke afweging is.

Hoeveel mensen op dit forum rijden er in Nederland ritjes van (laten we zeggen) 50km gravel, of zelfs maar 30km, zonder enig stuk asfalt er in? -> nul.

Jij doet alsof ik zeg dat er echt wèl 5 bar in een band moet. Maar dat zeg ik niet dus: Ik zeg dat je het altijd het beste zelf kunt testen, en gaan met wat het beste bevalt. Wat dat dan is voor ciclista, dat maakt mij helemaal niks uit.

amclassic-fan schreef: 05 aug 2017 19:11
Die vlieger gaat voor een heleboel renners niet op, die hebben namelijk geen idee wat het effect is van een band (of tube, want het gaat voor beide op) met een veel groter volume. Door het grotere volume wordt de band stijver bij een zelfde druk.
Johan en Johan vinden dus dat renners daar zich wèl in zouden moeten verdiepen, en niet blind aan een mechanieker overlaten. :roll: Mede omdat de renner dan niet de schuld af kan schuiven, maar vooral omdat je als renner zulk soort dingen gewoon moet weten. Wat jij nu zegt doet daar niks aan af. Sterker nog, je ondersteunt eigelijk het punt van Johan en Johan! ;-)

amclassic-fan schreef: 05 aug 2017 19:11
Een 25 mm band op 7 bar zakt even veel door als een 37 mm op 3,5 bar. 5 bar in zo'n band (of nog breder) jagen is dus echt nergens goed voor. Je denkt dat je sneller gaat, omdat je meer vibraties voelt, maar de werkelijkheid is weerbastiger.

Zie bijvoorbeeld het werk van Frank Berto uit de vorige eeuw, de natuurkunde is niet veranderd, dus het is nog steeds behoorlijk up-to-date.
Je denkt dat je sneller gaat omdat je snelheidsmeter dat zegt bij een bepaalde hartslag (een vermogensmeter heb ik niet, dus dat kan ik niet testen). Uitgebreid getest met 28mm Vittoria Zaffiros en Rubinos, 33mm Challenge Almanzo Pros, 40mm WTB Nanos, 42mm Continental CrossRides, allemaal op verschillende druk. Echt lage druk maakt - bij diezelfde Cahllenge Almanzo Pros waar we het hier over hebben, dus niet in vergelijking met een geheel andere band - wel degelijk verschil op de weg. Maar te hoog is natuurlijk ook weer niet goed, dan stuiter je alle kanten op. Hoge druk heeft natuurlijk ook een nadeel off road. Maar te laag is natuurlijk ook weer niet goed, dan zit je op je velgen. Het vinden van de juiste balans is nou juist wat het leuk maakt! ;)

In de praktijk is elke 'gravel rit' in Nederland een combinatie van off- en on road. Even je banden wisselen onderweg is meestel niet heel praktisch, dus je zit aan één band vast (nouja, twee natuurlijk, want je hebt meestal twee wielen). Vergelijken met een geheel andere band, met ander profiel, andere rubbersamenstelling, ander karkas, etc, zoals jij doet heeft dus weinig zin. Druk aanpassen onderweg zou eventueel nog wel kunnen, als je daar zin in hebt (heb ik zelf niet, maar een ander misschien wel). Hetzelfde geldt voor "tussen twee ritten": De druk aanpassen van de ene naar de andere rit is makkelijk, je banden even wisselen is toch significant meer werk. Maar zelf testen wat het beste bevalt is dan dus altijd het beste. Niet te veel luisteren naar allerlei theorieën op internetfora, die mensen hebben per definitie altijd andere ervaringen (en lichaamsgewichten, en fietsen, en wegen, en voorkeuren, etc etc). Zelf testen is nog eens veel leuker ook, en je leert er meer van. Wie weet kom je op 2,5 bar uit voor een bepaald parkoers, wie weet op 5,5 bar voor een ander parkoers. Ik vind alles prima, zal niemand van te voren vertellen dat zijn/haar conclusies fout zijn. Volsagen zinloos om daar van achter een computer over te gaan speculeren of iemand te gaan veroordelen op wat voor hem/haar het beste werkt zonder dat je ook maar iets van de situatie weet.

Oh, en waarschijnlijk is het daarbij wel verstandig binnen de door de fabrikant bepaalde marges te blijven: 3 tot 9 bar voor de Almanzo Pros waar het hier over ging. Da's ook niet voor niks ;-) Sommige mensen gebruiken die banden als touring/adventurebanden, maar dan dus met een druk die veldrijders belachelijk hoog vinden. Totdat ze zelf een meerdaagse tour gaan rijden, that is.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 09 aug 2017 13:44

Ik wil deze winter graag een gravel/zandpad/bosfiets om lekker door te kunnen fietsen ook bij slecht weer. Ik had de volgende criteria bedacht:

- frame: staal
- vork: staal?
- hydraulische schrijfremmen
- 1x aandrijving (SRAM Rival?)
- banden: 33mm / 40mm
- budget: 1500-2000

Nou zag ik de Kona Rove ST, en die voldoet hier natuurlijk aardig aan, behalve de schijfremmen, die zijn mechanisch. Dat vind ik wel erg jammer, volgens zit het grote voordeel bij schijfremmen toch in de hydraulische versie... Iemand nog een idee voor een alternatief? Zelf bouwen lijken me ook wel een mooi project, maar ik weet niet zo goed waar ik dan moet beginnen. Alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2017 14:52

beeb schreef: 05 aug 2017 22:25 Oh, en waarschijnlijk is het daarbij wel verstandig binnen de door de fabrikant bepaalde marges te blijven: 3 tot 9 bar voor de Almanzo Pros waar het hier over ging. Da's ook niet voor niks ;-) Sommige mensen gebruiken die banden als touring/adventurebanden, maar dan dus met een druk die veldrijders belachelijk hoog vinden. Totdat ze zelf een meerdaagse tour gaan rijden, that is.
9 bar in een 33 mm band jagen heeft 't zelfde effect als 12 bar in een 25 mm band blazen, gewoon van de zotte. Kwestie van vrije basale natuurkunde en moedertje natuur maakt echt geen uitzondering voor fietsers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 aug 2017 17:59

Waarschijnlijk is bij 9 bar de band al ontploft/ van de velg afgeklapt!

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 09 aug 2017 19:01

amclassic-fan schreef: 09 aug 2017 14:52
9 bar in een 33 mm band jagen heeft 't zelfde effect als 12 bar in een 25 mm band blazen, gewoon van de zotte. Kwestie van vrije basale natuurkunde en moedertje natuur maakt echt geen uitzondering voor fietsers.
Er zegt dan ook helemaal niemand dat het een fijn gevoel gaat geven. Er zegt iemand dat het zou kunnen (en mag van de fabrikant), maar dat het slim is sowieso altijd binnen die grenzen te blijven. En dat is en blijft gewoon een feit.

Jouw opmerking verandert het feit dat de fabrikant 'm van minimaal 3 t/m maximaal 9 bar geclassificeerd heeft natuurlijk niet, hè. En dàt is wat ik schreef. Dus ik schreef niet dat 9 bar in die band een goed idee is, maar dat het zou kunnen (en mag van de fabrikant). Ik stel zelfs niet voor het te doen, of dat je het moet willen, of dat het een goed idee is, of dat iemand het doet. Niks van dat alles. Ik zeg dat het zou kunnen volgens de specificaties.

scottpch schreef: 09 aug 2017 17:59 Waarschijnlijk is bij 9 bar de band al ontploft/ van de velg afgeklapt!
Een band waarvan de fabrikant zegt dat hij gewoon t/m 9 bar kan, is bij 9 bar al ontploft. Sure :roll:

Niet dat 9 bar nou bepaald fijn gaat rijden, maar hij kan het dus wel gewoon aan. Sterker nog: Zulke specificaties worden meestal met een behoorlijke veiligheidsmarge gegeven, dus vermoedelijk kan 'ie 10 bar zelfs nog wel aan. Maar dan (bij 10 bar, dus niet bij 9) loop je dus wel risico dat hij klapt, en moet je niet bij de fabricant gaan lopen klagen.

Nu even wachten tot mensen die niet zo goed kunnen lezen er van maken dat er 10 bar in elke band MOET :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door beeb op 09 aug 2017 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 09 aug 2017 19:18

knutmo schreef: 09 aug 2017 13:44
Nou zag ik de Kona Rove ST, en die voldoet hier natuurlijk aardig aan, behalve de schijfremmen, die zijn mechanisch. Dat vind ik wel erg jammer, volgens zit het grote voordeel bij schijfremmen toch in de hydraulische versie... Iemand nog een idee voor een alternatief? Zelf bouwen lijken me ook wel een mooi project, maar ik weet niet zo goed waar ik dan moet beginnen. Alle tips zijn welkom!
Offerte opvragen voor afmontage upgrade? Als je 'm bij een fysieke winkel koopt kan dat meestal wel voor een goede prijs. Bij internetwinkels is het vaak een ander verhaal.

Zie hier voor wat mogelijk alternatieven: http://www.cyclingabout.com/complete-li ... oad-bikes/ - Wel een beetje erg Amerikaans georiënteerd, maar misschien een goed begin voor je. Prijzen die daar genoemd zijn niet al te serieus nemen, dat is voor de Amerikaanse markt en mogelijk alweer achterhaald.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2017 19:20

Jij blijft volhouden aan de 5.5 bar in een 40 mm band oid, omdat 't zou afhangen van 't 'gevoel'.

Misschien volgende tabelletje van DT Swiss eens bekijken en dan nog eens verzinnen of het wel zo'n goed idee is die 9 bar die van de fabrikant van de band erin mag: https://www.dtswiss.com/Resources/Tech- ... _Dimension
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
beeb
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 apr 2010 23:12
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar beeb 09 aug 2017 19:31

amclassic-fan schreef: 09 aug 2017 19:20 Jij blijft volhouden aan de 5.5 bar in een 40 mm band oid, omdat 't zou afhangen van 't 'gevoel'.
Nee. Helemaal niet dus. Ik heb ondertussen al minstens 3x gezegd dat het mij niks uitmaakt wat een ander doet. 5.5 bar heb ik nooit aangeraden, of gezegd dat het een goed idee is, of zelfs gezegd dat ik dat zelf doe. Ik heb er wel eens, in een uitzonderlijk geval, 5 bar in gestopt. Dat loopt - met die band met dat profiel en dat rubber en dat karkas - beter op asfalt. Dat is informatie uit mijn persoonlijke test van die specifieke band. Maar nogmaals: Dat geld dus alléén voor asfalt. Dat heb ik uitgebreid getest met snelheid- en hartslagmeter. Geen "gevoel" dus, maar een test met gecontroleerde variabelen, en (nog maar een keer) op asfalt. Dat zegt natuurlijk helemaal zegt niet dat ik 5 bar generiek adviseer. Ik heb zelfs, ook al minstens 3x - letterlijk gezegd dat een gravel rit in Nederland altijd een combinatie van verschillende ondergronden is, en je daarom zelf de balans zult moeten zoeken voor je eigen rondjes.

Lees nou eerst nog maar eens goed wat ik heb geschreven. En dan dus niet lezen wat jij wilt dat ik heb geschreven, zodat je er commentaar op kunt leveren. Lezen wat ik ècht heb geschreven. En dan pas commentaar geven op wat ik ècht heb geschreven, niet op waar je fijn commentaar op kunt geven.

Afbeelding


Het feit dat je zelf "oid" gebruikt om te beschrijven wat ik zogemaand gezegd zou hebben geeft al aan dat je gewoon helemaal niet goed gelezen hebt. Je wéét niet eens wat ik eigenlijk zei, maar wilt gewoon graag je zegje doen. Prima hoor, maar reageer dan niet op mij alsof ik iets gezegd zou hebben dat ik helemaal niet gezegd heb. Hou het dan gewoon bij jezelf. Als je zo nodig zo'n leuk linkje wilt plaatsen, doe dat dan. Daarvoor hoef je echt niet eerst een stroman te verzinnen.

Ik geef je een beginnetje: Ciclista vroeg wat een goede druk voor zijn band was. Hij had er nu 5 bar in zitten, en vroeg advies. Ik heb toevallig diezelfde band. Mijn letterlijke antwoord was "Nou, dat hangt er maar helemaal van af hoor." Met vervolgens het advies het zelf te gaan testen. Of ciclista nou op 9 bar of 3 bar uit gaat komen, dat maakt mij helemaal niks uit. Minder dan 3 of meer dan 9, dat zou ik dus wel met klem afraden, want dat valt buiten de specificaties. Een goed bedoelde waarschuwing dus. En dat weet ik, omdat ik die band dus zelf heb :roll:

Dus: Kun je misschien eerst even alles goed lezen, zonder er zelf van te maken wat je wilt lezen om maar commentaar te kunnen geven, en dan aangeven wat je probleem precies is?

amclassic-fan schreef: 09 aug 2017 19:20
Misschien volgende tabelletje van DT Swiss eens bekijken en dan nog eens verzinnen of het wel zo'n goed idee is die 9 bar die van de fabrikant van de band erin mag: https://www.dtswiss.com/Resources/Tech- ... _Dimension


Ja, mooie stroman weer. Niemand zegt dat het een goed idee is. Ik waarschuw om, tijdens het testen (of eigenlijk: tijdens het oppompen), er zeker niet meer dan 9 in te zetten. Puur een veiligheidsadvies dus. Dat betekent dus helemaal niet dat ik zeg dat je 9 bar moet doen en dat het "zo'n goed idee is" (letterlijk quote van jou). Hoe je daar toch bij komt, het blijft een raadsel. Wat ik wèl zeg komt dus juist véél dichter in de buurt van: Je moet het niet doen omdat het een slecht idee is. Wederom: Eerst even goed lezen voordat je commentaar levert.

Tot slot:
Ook wel grappig dat in het DT-Swiss tabelletje dat jij post 6,8 bar als maximum staat voor een 32mm band. Als ik nu zo flauw zou zijn als jij, dan zou ik er makkelijk van kunnen maken: "Jij houdt er maar steeds aan vast dat 32mm banden altijd op 6,8mm moeten. Of iets dergelijks." 6,8 is toch echt meer dan 5. Nou nou, poeh poeh, in die fantasiewereld zit jij nog fouter dan ik zat dus! :lol: Gelukkig ben ik niet zo flauw. Ik begrijp dat die 6,8 bar het maximum (fabrieksadvies) voor DT Swiss velgen is. Ik begrijp ook dat het helemaal niet betekent dat jij adviseert 6,8 bar in een band te stoppen, of dat jij dat zelf doet op je eigen fiets, of er aan vasthoudt, of… iets dergelijks. Kun jij dan nu ook ophouden zo flauw te doen, en gewoon begrijpend lezen?
Laatst gewijzigd door beeb op 09 aug 2017 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
===========================

Free your mind and your ass will follow

===========================

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 09 aug 2017 20:17

Bedankt voor de genuanceerde adviezen. Ik heb de vouwband versie van de Almanzo. momenteel ben ik rond de 90 kg, een stuk of 8 te zwaar.
Ik ga zeker even proberen met de druk te experimenteren. Ik heb ook nog niet zo heel veel verschillende routes voor deze fiets bedacht.. Van de 40 km van de eerste rit is maar een km of 6 over de weg, merendeel makkelijke zandpaden. Er zijn wel een aantal mooie gravel stukken rond Bergen op Zoom, maar dan zit je vanuit Roosendaal ook wel veel meer op de weg. Dat zijn dus precies de verschillen in routes waar je kan varieren.
Toch merkte ik wel dat de hoge druk vermoeiend is in je onderarmen. Ik ben normaal wel een handige mountainbiker.

De 5 bar had ik gegokt omdat er op de band 4-9 bar staat. Ik laat wel wat weten na de volgende rit.

Vliegende ton
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22

Vliegende ton 10 aug 2017 20:57

@knutmo...zal mijzelf niet zo blind staren op hydraulisch. Ben hydraulisch gewend op mijn MTB, maar was positief verrast door de mechanische remkracht van Hayes CX op mijn Kona Rove AL. Rij met deze fiets ook de MTB-route's van Haaksbergen/ Lochem/ Goor mee.

Voor de looks heb ik deze later (2e hands op de kop getik) voor mechanische/ hydraulische TRP HY/RD...om je eerlijk te zeggen remde volledig mechanisch beter (my2cents).

Gravelracer krijgt in mijn ogen ook niet zoveel voor z'n kiezen als een MTB, dus is/zou je hydraulisch ook als overkill kunnen zien.

Heb zelf eerlijk gezegd de meeste lol met de 650b wielen die ik er zelf later in heb gezet. Als ik nu weer zou moet kiezen, zou de fiets steekassen moeten hebben (ivm disc's, weet niet of de nieuwe Rove ST dat heeft)

1x11 is duur, waarom niet "gewoon" 2x X. Met een gravelracer fiets je vaak op het vlakke. Heb zelf bij 1x11 het gevoel het ene tandje is te "groot", en de andere net te "klein".

Succes met je keuze.

Plaats reactie