Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 27 jul 2021 16:11

gianter schreef: 26 jul 2021 13:51
Zijn er mensen met ervaring met EKAR op de weg?
Ja.

40T blad voor en een 9-42 achter, ik gebruik de fiets enkel in heuvel / bergachtig gebied en bevalt me tot nu toe goed.

Ik kan je echter geen advies geven wat voor jou de beste setup zou zijn, dit hangt af van het type rijder dat je bent en waar de fiets voornamelijk wilt inzetten.

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 27 jul 2021 16:56

Ekar hier. Op mijn wegfietsen ook Campagnolo. Naar volle tevredenheid. Voor NL doe ik 38 met 9-36. Dat is ruim voldoende om op het vlakke snelheid te maken en voor de Nl’se klimmetjes. Voor het zware buitenlandse monteer ik een 9-42. Met 38 x 9 en 90 rpm tik je al bijna de 50 aan. Of jij dat met dikke banden veel/lang haalt weet ik niet. Maar voor mij is de verdeling prima en schakelt soepel en direct.

Kijk en vergelijk met
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=38 ... H&DV=speed

En zet daar SRAM of Shimano er vergelijk onder.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 28 jul 2021 21:10

gianter schreef: 26 jul 2021 12:25 Zijn er mensen die de gravelbike ook veel op de weg gebruiken? Is er snelheid te maken op die fietsen met de juiste banden? Ik denk aan de volgende fiets:

https://www.pilotcycles.com/frame-customize/scram-ekar/
Ha Gianter, ik heb de Pilot Scram sinds 4 maanden en dan de Pinionversie. Ik kan mn fietsvrienden op ‘reguliere racefietsen’ prima bijhouden, ook met mn 30 of 32 schwalbe G one bandjes. Onze gemiddelde koerssnelsnelheid is 29-33 per uur.
De pilot is een ontzettend heerlijke fiets. Ik zou niet terug wille; naar mn oude ‘echte racefiets’.
En oh ja, ik gebruik mn scram voor ongeveer 85 % op de weg.

gianter
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2021 11:59

gianter 29 jul 2021 10:26

Harry Jacques schreef: 28 jul 2021 21:10
gianter schreef: 26 jul 2021 12:25 Zijn er mensen die de gravelbike ook veel op de weg gebruiken? Is er snelheid te maken op die fietsen met de juiste banden? Ik denk aan de volgende fiets:

https://www.pilotcycles.com/frame-customize/scram-ekar/
Ha Gianter, ik heb de Pilot Scram sinds 4 maanden en dan de Pinionversie. Ik kan mn fietsvrienden op ‘reguliere racefietsen’ prima bijhouden, ook met mn 30 of 32 schwalbe G one bandjes. Onze gemiddelde koerssnelsnelheid is 29-33 per uur.
De pilot is een ontzettend heerlijke fiets. Ik zou niet terug wille; naar mn oude ‘echte racefiets’.
En oh ja, ik gebruik mn scram voor ongeveer 85 % op de weg.
Dank voor je reactie. Op welk gewicht komt jouw fiets uit? Heb nu de Santos Race lite en die weegt ook best wel wat met 11 kilo. Op zichzelf bevalt me de belt heel erg goed dus heb ook wel naar de Scram pinion gekeken maar twijfel over het gewicht.

Januskriel
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2017 20:00

Januskriel 01 aug 2021 10:26

Ik zit er aan te denken mijn canyon endurace met velgremmen te vervangen voor de canyon grizl met aparte wiel set voor wegbandjes. Heb ik gewoon één fiets voor alles. Ik race niet en verwacht niet echt heel veel langzamer te gaan op een grizl met wegbanden.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 01 aug 2021 11:02

@gianter, ik heb je een paar dagen gelden een pb gestuurd en aangeboden om je wat mer ervaringsinfo over de scram en pilot te geven. Weet niet of is is goed is verzonden/aangekomen.

b747
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:10
Locatie: Utrecht

b747 06 aug 2021 16:40

Hoi, heeft er iemand ervaring met de VIELO V+1?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 aug 2021 20:00

Vandaag thuis gekomen van de Veluwe. Op 2 uur afstand van mijn huis werkelijk schitterende wegen om te Gravel rijden.

1 Racer weg of toch niet ( mijn vrouw zegt van niet :like: ) - ik heb met de racer en 25mm tubes gereden op de Veluwe. O.a. op de Kroondomeinen en nog wat stukken ATB / Gravel stroken. Ongeveer 30% van mijn rit was onverhard en gelukkig geen lek gereden.

Het is natuurlijk te doen op de racer - maar de Gravel beleving / of althans de onverharde routes doen me verlangen naar meer, en dan zeker in die regio of wellicht Bergen op Zoom wat dichterbij is voor me. Nu ben ik aan het oriënteren voor een Gravelbike.

De basis : lees frame en wielen moeten in orde zijn. Groep is te upgraden bij slijtage en maken qua werking niet te veel uit.

Nu zijn er een aantal kant en klaar bikes die mij qua geometry wel passen als ik ze vergelijk met mijn racers - maar de zit zal iets korter zijn en de drop iets minder als ik de geo tabellen zie. Zelfopbouw kan ook , maar dan ben ik waarschijnlijk duurder uit en onderdelen zijn moeilijk te vinden.

Shortlist :

* Scott Addict Gravel ( nog niet te leveren )
* Specialized Diverge met Future shock ( ervaringen ?? ) - op voorraad gezien
* BMC URS ( op voorraad gezien )
* Canyon Grail ( binnenkort te leveren )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 13 aug 2021 21:57

Ik heb een Bmc Urs, heb destijds ook gekeken naar een Cervelo Aspero en een Specialized Diverge (deze types waren op voorraad en kon goed vergelijken) De Cervelo was mij te hard/sportief voor een gravelbike naast de racefiets. de Specialized kon ik niet helemaal wennen aan het stuur gevoel.
De Bmc rijdt heerlijk, de achtervork is echt comfortabel heb minder de drang om altijd volgas te fietsen. perfect voor mij maar als je wilt kan je echt lekker hard mee over de weg of gravelpaden.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 aug 2021 22:29

Qua geometrie is de BMC URS wel 3 cm langer dan mijn BMC Team Machine 01 - daarentegen komt de URS weer met een 4 cm kortere stuurpen. Wat me wel weer blij verast is de veerweg achter. De Specialized heeft dan de veerweg aan de voorkant en is het frame iets korter met een hogere stack van + 23mm.

Beide fietsen zijn nagenoeg hetzelfde afgemonteerd, waarbij te zeggen is dat een set Zipp 303S tubeless tot de mogelijkheden behoort. prijs van de 2 fietsen is ook nagenoeg het zelfde : beide carbon frame - beide degelijke standaard wielen en zelfde groep.

Wat geeft eventueel het Specialized Future shock als extra, behalve het onderhoud ? Dat is ook het enige wat me b.v. tegenhoud .... Ik doe al het onderhoud zelf en is dan zo'n future shock handig, of niet te doen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 aug 2021 11:21

Cannondale heeft ook korte veerweg achter en bevalt echt top.
Kijk of je een keer een Gravelbike kan lenen met 40mm bandjes René voor het gevoel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 aug 2021 12:46

@nijkie : er staat hier ook nog een crosser van mijn zoon met 33mm Grifo’s. Dus een beetje vergelijk heb ik wel.

Echter de totale bouw van de crosser is anders - velgremmen - ander verzet - frame is te groot voor het goede. Maar ik heb de fiets al een vaker gebruikt op het lokale ATB parcours.

40mm banden - beter passend frame - schijfremmen zal zeker nog iets anders voelen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie