Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

delsol
Forum-lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 31 dec 2017 15:15

Ik heb de WTB al sinds de zomer in gebruik.
In de modder doen ze het goed ,als het droog rollen ze op bospaden zeer snel en op het asfalt verrassend goed,
Tja, op natte boomwortels is volgens geen band die daar grip heeft,

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 31 dec 2017 16:11

Die boomwortels zijn vooral lastig met smalle banden, mijn ervaring hé.
Zodra je weg slipt op een wortel zoeken de banden opnieuw grip in al wat naast of na de wortel de vinden is.
Als het oppervlak breder is, door gebruik van bredere banden, heb ik het gevoel dat de slip beter te controleren is. Er is sneller terug grip te vinden en als de bandenspanning niet te hoog is stuiter je ook veel minder hard.

Ze zijn nogal talrijk en moeilijk te omzeilen, vandaar dat ik de wortels bij vermeld.

@svvander: hij mag ze altijd naar mijn adres doorsturen mocht hij ze niet kwijt geraken.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 31 dec 2017 21:03

Ik heb een Sram Apex wifli achterderailleur met een bereik van 11-32.
Kan ik de tandwielen van Mn compact 50-34 crank vervangen voor enkel een 44t voorblad en Mn voorderailleur verwijderen of loopt het bereik dan niet goed?
Lijkt zo simpel om met de wifli achterderailleur een 1x10 met 44t te maken maar ik zal vast iets over het hoofd zien.

Dank voor de feedback
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

mvalkier
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 mei 2012 09:12
Locatie: Den helder

mvalkier 31 dec 2017 21:36

martijn78 schreef: 31 dec 2017 21:03 Ik heb een Sram Apex wifli achterderailleur met een bereik van 11-32.
Kan ik de tandwielen van Mn compact 50-34 crank vervangen voor enkel een 44t voorblad en Mn voorderailleur verwijderen of loopt het bereik dan niet goed?
Lijkt zo simpel om met de wifli achterderailleur een 1x10 met 44t te maken maar ik zal vast iets over het hoofd zien.

Dank voor de feedback
Volgens mij moet dat technisch gezien geen probleem opleveren. Ik weet niet wat voor merk en type crankstel je nu hebt maar je zult wat tijd moeten steken in het zoeken naar een narrow-wide voorblad dat past op jouw crankstel. Misschien is het zelfs wel mogelijk om een direct mount (zonder spider) voortandwiel te monteren.

Voor wat betreft het bereik kan ik weining zinnigs zeggen, je zult zelf het beste weten waar je goed mee vooruit komt en vooral onder welke omstandigheden (vlak/hellend).
Cervelo S3 en een Open U.P.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 31 dec 2017 22:45

Het is een Shimano crank,
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

mvalkier
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 mei 2012 09:12
Locatie: Den helder

mvalkier 31 dec 2017 23:21

martijn78 schreef: 31 dec 2017 22:45 Het is een Shimano crank,
Dat is een breed begrip. Word tijd om te google'n naar een narrow-wide voortandwiel voor je Shimano crank, ik kan je hier niet verder mee helpen, je zou wel hier alvast even kunnen kijken:

https://absoluteblack.cc/
Cervelo S3 en een Open U.P.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 01 jan 2018 11:28

@martijn78: Er bestaan kettingbladbouten waarmee je op een dubbel crankstel een enkel blad kunt monteren. Ik heb ze zelf gebruikt om een fixie te maken. In combinatie met een kettingeleider zou je dan een willekeurig kettingblad in de door jou gewenste grootte kunnen gebruiken.

Wolf Tooth Components heeft wide tooth narrow tooth kettingbladen voor Shimano cranks.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 01 jan 2018 16:28

dank voor de tip hotrod, Ik zie dat Wolf Tooth Components inderdaad een enkel blad aanbiedt voor de Shimano compact cranks.

ook Mvalkier bedankt, via jou tip kwam ik uiteindelijk weer terecht bij Mantel, daar zag ik ook de Sram Force CX1 Kettingblad ook als alternatief voor de absoluut black.

heeft iemand ervaring met de Sram cx1 of de Wolf tooth components zonder kettinggeleider?
ik zou het 44t voorblad van een van de twee willen nemen, in combinatie met mn huidige Sram Apex Wifli (11-32) achterderailleur
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 jan 2018 17:27

Welke shimano crank heb je? Er zijn verschillende shimano cranks dus je zult soecifieker moeten zijn. Weet je jiet welke het precies is? Post dan een foto. Vast wel iemand die het wel weet.
Sram 1x11 is prima blad maar dan moet deze wel passen.
Je kunt ook meteen een volledige crank nemen. Is over het algemeen mooier. Naast de force heb je ook de rival en de SRAM S350-1 (100,- bij wiggle). Deze laatste is niet veel duurder dan een force kettingblad met nieuwe boutjes voor 1x11.
o'7o

mvalkier
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 mei 2012 09:12
Locatie: Den helder

mvalkier 01 jan 2018 19:29

martijn78 schreef: 01 jan 2018 16:28
heeft iemand ervaring met de Sram cx1 of de Wolf tooth components zonder kettinggeleider?
ik zou het 44t voorblad van een van de twee willen nemen, in combinatie met mn huidige Sram Apex Wifli (11-32) achterderailleur
Ik heb geen ervaring met Wolf Tooth tandwielen dus daar kan ik weining zinnigs over zeggen, het SRAM CX1 voorblad is een x-sync voorblad specifiek gemaakt om in een 1x11 setup gebruikt te worden, gaat dus goed werken. Als je een achterderailleur hebt met clutch dan heb je zeker geen chainguide nodig. Mijn ervaring is dat je ook geen chain guide nodig hebt als je een achter derailleur hebt zonder clutch. Ik heb een SRAM eTAP Wifli derailleur en bij is de ketting er nog niet afgelopen op het voortandwiel. Ik denk overigens wel dat wanneer je met zo'n setup gaat rijden op een pittig atb parcours je dat risico wel loopt. Ik heb daar mijn gravel fiets niet voor gekocht dus maak ik mezelf er niet druk over.
Cervelo S3 en een Open U.P.

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 01 jan 2018 20:29

Douglas schreef: 01 jan 2018 17:27 Welke shimano crank heb je? Er zijn verschillende shimano cranks dus je zult soecifieker moeten zijn. Weet je jiet welke het precies is? Post dan een foto. Vast wel iemand die het wel weet.
Sram 1x11 is prima blad maar dan moet deze wel passen.
Je kunt ook meteen een volledige crank nemen. Is over het algemeen mooier. Naast de force heb je ook de rival en de SRAM S350-1 (100,- bij wiggle). Deze laatste is niet veel duurder dan een force kettingblad met nieuwe boutjes voor 1x11.
Het is een shimano 105 compact 110 bcd. Een Sram crank is helaas geen optie, mn Stages powermeter is namelijk ook voor Shimano. om die reden dat ik specifiek zoek naar een blad dat geschikt is voor de 1x10 set up die geschikt is voor Shimano in combinatie met de 11-32.

"Als je een achterderailleur hebt met clutch dan heb je zeker geen chainguide nodig"

wat is clutch precies????
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 01 jan 2018 20:42

"Clutch" zorgt er volgens mij voor, dat de ketting minder klappert in moeilijk terrein. Zie voor meer info over Sram 1x-systemen:

https://www.sram.com/sites/all/themes/s ... ide_EN.pdf

Plaats reactie