Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 dec 2017 06:44

Mooi. Wielen oassen er goed bij!
o'7o

Eelco vR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2012 16:43

Eelco vR 17 dec 2017 20:03

Eerste ritje op de Kinesis Tripster achter de rug, een rondje Schoorl. Na een kleine valse start (speling op het balhoofd, helaas geen Torx-sleutel mee dus eentje geleend bij Busker in Bergen, waarvoor dank) een lekker rondje gereden. Eerste indrukken, in vergelijking met de Koga CrossWinner die ik eerst had:
  • Schrijfremmen zijn offroad echt boven alle twijfel verheven
  • Iets relaxtere geometrie is echt merkbaar aan het stuurgedrag; veel stabieler. Langere snelle afdalingen zijn makkelijker dan op een crosser
  • Andere kant van de medaille: een crosser stuurt al in als je het alleen maar denkt,
    nu moest ik net een tandje meer sturen bij scherpe bochten. Niet vervelend of zwaar,
    alleen anders
  • Wel echt wennen: doordat je meer achterop zit, is de druk op je voorwiel vanzelf iets minder. Dat was even schrikken in de eerste bocht
  • Persoonlijk geometrie-dingetje wat ook het vorige punt deels op gaat lossen: ik denk dat ik een zero-setback zadelpen ga monteren. Moet nu net een beetje te ver reiken voor mijn gevoel en ik denk dat ik dat liever met setback dan met een kortere stuurpen oplos
  • Banden zijn nu 42mm breed, stukken meer grip en comfort dan 33mm. Gezien de clearance moet 50mm zeker passen, dan wordt het met wortels enzo nog prettiger
  • Die Shimano 505 shifters zijn niet de subtielste (in het echt minder erg dan op foto), maar op de wat pittigere stukken vond ik het juist wel fijn om zo'n stevige klont in mijn handen te hebben
Lang verhaal kort: ik ben er blij mee!
Weg: Isaac Boson | Modder: Kinesis Tripster AT

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 dec 2017 20:56

Voor bredere banden kan ik een setje Specialized Renegade 1.85 van harte aanbevelen. Dat is een lekker lichte, soepele band. Het gravelracer karakter blijft daarmee zeker overeind en zeker tubeless met weinig druk kun je veel lastig terrein aan. Alleen voor modder werkt het niet echt maar in de Nederlandse modder wil je eigenlijk een smalle crossband die door de modder snijd. Specialized heeft sinds kort een 38mm versie van de Terra. Die staat op mijn verlanglijstje.
Campagnolo Ultra Dork

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 17 dec 2017 21:48

al iemand ervaring met de diverge 2018 als gravel bike?
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 17 dec 2017 22:28

In het Gran Fondo e-magazine (zie de Appstore of Google play) staat een stuk over een hele boel gravel bikes, waaronder de Diverge Comp 2018. Moraal van het verhaal: je moet absoluut zelf uitproberen, of de future shock je wel bevalt. Verder is ‘ie een beetje aan de zware kant en kan wat upgrades gebruiken.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 17 dec 2017 22:56

Ik denk erover om een gravelracer (Ibis Hakka) te kopen als vervanging voor m'n racefiets.

Weet iemand hier hoeveel nadeel me dat met een trainingskoers oplevert ?
En of dat voor de rest nadelen heeft met bv een Marmotte of andere cyclo's ?
Parijs Roubaix zal er weinig nadeel aan zijn denk ik.
Het BB zit 1mm lager dan m'n huidige caad12 (die ook goed bevalt)

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 21 dec 2017 10:33

wdfl schreef: 17 dec 2017 21:48 al iemand ervaring met de diverge 2018 als gravel bike?
Afgelopen weekend heb ik er een mogen testen, de carbon versie met 105. Hij reed echt super, verbazingwekkend om te merken hoeveel remkracht je hebt als je cantilevers gewend bent. Persoonlijk vond ik 48/32 als crank niet helemaal je van het, maar het is natuurlijk wel heel veelzijdig qua bereik.
De demping in de zadelpen en stuurpen merk je wel, je raakt wat minder murw-getrild na 85 km. Stuurpen is echt fijn, haalt scherpe randjes ervan af zonder weeeig te sturen. Voelt alleen klein beetje aan alsof je balhoofd over droge kogellagers loopt, maar dat is wennen.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 21 dec 2017 10:35

PS; voor 3000 euro vind ik hem wel aan de prijs. Zou het geld dan eerder steken in Ultegra, of gewoon in de knip houden :)

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 21 dec 2017 10:43

brutus schreef: 17 dec 2017 22:56 Ik denk erover om een gravelracer (Ibis Hakka) te kopen als vervanging voor m'n racefiets.

Weet iemand hier hoeveel nadeel me dat met een trainingskoers oplevert ?
En of dat voor de rest nadelen heeft met bv een Marmotte of andere cyclo's ?
Parijs Roubaix zal er weinig nadeel aan zijn denk ik.
Het BB zit 1mm lager dan m'n huidige caad12 (die ook goed bevalt)
Hij zal wat minder aerodynamisch zijn lijkt me, en wellicht wat zwaarder door brede banden, Het zal vooral van de onderdelen afhangen. Je positie op een crosser is toch iets anders dan op een klimfiets lijkt me, plus andere verzetten.
In crossjes geen idee, weet niet hoeveel minder nerveus deze stuurt, maar in trainingskoersjes lijkt me dat niet echt uit te maken toch?

Frankfiets
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
Locatie: Wijchen

Frankfiets 22 dec 2017 07:55

brutus schreef: 17 dec 2017 22:56 Ik denk erover om een gravelracer (Ibis Hakka) te kopen als vervanging voor m'n racefiets.

Weet iemand hier hoeveel nadeel me dat met een trainingskoers oplevert ?
En of dat voor de rest nadelen heeft met bv een Marmotte of andere cyclo's ?
Parijs Roubaix zal er weinig nadeel aan zijn denk ik.
Het BB zit 1mm lager dan m'n huidige caad12 (die ook goed bevalt)
Ik gebruik mijn Ridley xtrail in de winter zowel in het bos als op de weg. Met een setje 25/28mm banden rijd de Ridley op de weg bijna als mijn racefiets. Iets zwaarder en misschien wat trager bij aanzetten (afmontage is ook wat minder). Heb er ook wel is over nagedacht, een (mooiere/duurdere do it al fiets nemen.

Wat voor gravelracer heb jij?

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 23 dec 2017 16:00

brutus schreef: 17 dec 2017 22:56 Ik denk erover om een gravelracer (Ibis Hakka) te kopen als vervanging voor m'n racefiets.

Weet iemand hier hoeveel nadeel me dat met een trainingskoers oplevert ?
En of dat voor de rest nadelen heeft met bv een Marmotte of andere cyclo's ?
Parijs Roubaix zal er weinig nadeel aan zijn denk ik.
Het BB zit 1mm lager dan m'n huidige caad12 (die ook goed bevalt)
Heb je 'm ondertussen al? En zo ja, hoe bevalt deze?
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 23 dec 2017 22:38

Nog niet, ik twijfel nog.
Maar als ik het zo lees, geen nadeel voor trainingskoersjes.
Deze is lichter als m'n huidige racefiets, dus dat zal t ook niet zijn.

Heb ook liever geen schijfremmen op m'n racefiets......

Ik heb nog geen serieuzere kandidaat als deze gevonden.

Plaats reactie